ויקיפדיה:תוכנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקיפדיה, וגם יתר מיזמי קרן ויקימדיה, רצה על תוכנת מדיה-ויקי, שהיא תוכנת ויקי המופצת תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו. ליבת התוכנה כתובה בשפת PHP, בסיסי הנתונים שלה משתמשים ב-MySQL. מדיה-ויקי מסוגלת לשלב בתוכה תוכנות אחרות, כדוגמת TeX, בקלות יחסית. בנוסף, היא כוללת מערכת הרחבות ו-Hooks, כך שמתכנתים יכולים להרחיבה בקלות לשימושים נוספים. תוכנת מדיה-ויקי רצה על שרת, ותוצאות פעולתו נשלחות להצגה, כדף HTML, בדפדפן או באפליקציה בצד המשתמש. מדיה ויקי היא תוכנה חופשית המשמשת אתרים שונים וארגונים, כשוויקיפדיה היא הדוגמה המוכרת ביותר לשימוש בה.

תרשים של טבלאות עיקריות בבסיס הנתונים של מדיה ויקי

התוכנה בצד השרת של ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  • מדיה-ויקי היא תוכנת הדגל של ויקיפדיה. גרסת התוכנה ורשימת התוספים שלה בוויקיפדיה מפורטת במיוחד:גרסה.
  • אתר מדיה ויקי משמש להורדה של התוכנה (לשם התקנתה במיזם אחר) ומכיל תיעוד מפורט של התוכנה וההרחבות שלה.
  • פיתוח ותחזוקה של מדיה-ויקי נעשים על ידי מתכנתי מדיה-ויקי, והם משותפים לכל מיזמי מדיה-ויקי (אם כי שחרור גרסאות חדשות נעשה בהדרגה). דיווח של המשתמשים על באגים במדיה-ויקי והרחבותיה נעשה באתר Phabricator.
  • איך לתרום לשיפור התוכנה.
  • בסיס הנתונים הוא MySQL בגרסתו הקרויה MariaDB.
  • התמיכה ביוניקוד היא באמצעות חבילת תוכנה הקרויה ICU.

בתוכנת מדיה-ויקי מתאפשרת קסטומיזציה שלה - התאמה למיזם מסוים בשפה מסוימת. הקסטומיזציה של ויקיפדיה העברית שונה מזו של ויקיפדיה הצרפתית, וגם מזו של ויקיציטוט העברי (אם כי ההבדלים הם משניים, ואין למשתמש קושי לעבור מסביבה לסביבה). למידע נוסף ראו רשימת הגדרות נתמכות.

תוספים למדיה-ויקי[עריכת קוד מקור]

תוספים ליצירת טקסטים מיוחדים:

התאמה אישית[עריכת קוד מקור]

התוכנה מאפשרת גם פרסונליזציה - התאמה של התוכנה להעדפות של משתמש מסוים, זאת באמצעות בחירת אופציות בדף מיוחד:העדפות (ראו הסבר בעזרה:העדפות) ויצירת דף CSS אישי שיחליף כללים שבדף CSS הכללי. רכיב מדיה-ויקי הקרוי TemplateStyles מאפשר להוסיף עיצוב ממוקד (דף CSS) לדף מסוים בוויקיפדיה.

לבחירתם של משתמשי ויקיפדיה ועורכיה עומדים שלל גאדג'טים וסקריפטים. גאדג'טים אלה רצים בדפדפן של המשתמש, ולכן תלויים בתמיכתו ב-JavaScript.

ביצירת תבניות ניתן לשלב הוראות תנאי, שיוצרות שפת תכנות בסיסית. לשם בדיקת תקינותם של הפרמטרים המועברים לתבנית ניתן להגדיר אותם בפורמט JSON. לתבניות מתוחכמות יותר משמשת ההרחבה Scribunto, שמאפשרת כתיבת מודולים בשפת לואה.

התממשקות עם מדיה ויקי[עריכת קוד מקור]

תוכנות וסקריפטים יכולים להתממשק עם מדיה ויקי באמצעות API.

השימושים ב-API מתחלקים לשני סוגים:

  • גאדג'טים וסקריפטים - נכתבים ב-JavaScript ומורצים בדפדפן ומאפשרים צריכה או תרומת תוכן למדיה ויקי מתוך ויקיפדיה או מתוך אתר חיצוני.
  • תוכנות ובוטים - תוכנות ייעודיות לשינויי תוכן רחבי היקף או צריכת תוכן באופן ייחודי.

גאדג'טים וסקריפטים[עריכת קוד מקור]

בוטים[עריכת קוד מקור]

בוטים המשמשים לפעולות תחזוקה בוויקיפדיה הם כלי חיצוני לוויקיפדיה, ולכן ניתן לתכנת אותם בשפה כלשהי, כגון פייתון או C#.

  • Pywikibot - במסגרת מיזם זה פותחו לאורך השנים סקריפטים שונים באמצעות שפת התכנות פייתון אשר מסוגלים לבצע פעולות שונות באתרי ויקי הפועלים על מערכת מדיה-ויקי. הסקריפטים כוללים בין היתר מספר בוטים שמסוגלים לבצע מספר רב של מטלות. מרבית הבוטים באתרי קרן ויקימדיה נוצרו במסגרת מיזם pywikibot.
  • DotNetWikiBot - תשתית לכתיבת בוטים ב-C#

תוכנות אחרות[עריכת קוד מקור]