וירונגה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וירונגה
Virunga
בימוי Orlando von Einsiedel
הופק בידי

Orlando von Einsiedel

Joanna Natasegara
תסריט Orlando von Einsiedel
עריכה Masahiro Hirakubo עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'יי ראלף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הממלכה המאוחדת
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 באפריל 2014
משך הקרנה 100 דקות
שפת הסרט אנגלית, צרפתית, סוואהילי
סוגה סרט תיעודי
פרסים Grierson Awards עריכת הנתון בוויקינתונים
תרגום לעברית נטפליקס
virungamovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וירונגהאנגלית: Virunga) הוא סרט דוקומנטרי של הבמאי אורלנדו פון איינסידל. הסרט מתמקד בעבודת שומרי הפארק הלאומי וירונגה שבקונגו במהלך עליית מורדי M23 בשנת 2012 וחוקר את פעילותה של חברת הפקת הנפט הבריטית Soco International באתר מורשת עולמית של אונסק"ו.[1] Soco International הודיעה רשמית על חיפוש אחר מקורות נפט בוירונגה באפריל 2014. הסרט הוקרן בבכורה פסטיבל הסרטים טרייבקה ב-17 באפריל 2014. לאחר שהועלה לנטפליקס, הוא הועמד לפרס אוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט התיעודי מספר את סיפורן של ארבע דמויות שנלחמות כדי להגן על הפארק הלאומי וירונגה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ביתן של גורילות ההרים האחרונות בעולם, מפני מלחמה, ציד, ואיום של חיפושי נפט, מטפל הגורילות אנדרה באומה, שומר המגזר המרכזי רודריג מוגארוקה קטמבו, השומר הראשי עמנואל דה מרודה והעיתונאית החוקרת הצרפתית מלאני גובי. הסרט מתמקד ביופי הטבעי ובמגוון הביולוגי של וירונגה, כמו גם בסוגיות הפוליטיות והכלכליות המורכבות סביב הנפט. חקר ועימות באזור.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה החלה בשנת 2012, כאשר פון איינסידל נסע לפארק הלאומי וירונגה שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו על מנת לתעד את ההתקדמות החיובית שנעשתה על ידי רשויות הפארק בעידוד התיירות והפיתוח באזור. עם זאת, באפריל 2012, שלושה שבועות מהגעתו לפארק, החל הסכסוך עם מורדי M23, מה שגרם לו לשנות את כוונת הסרט לסיקור הסכסוך המתהווה.

פון איינסידל שיתף פעולה עם פקידי הפארק והעיתונאית הצרפתייה מלאני גובי כדי לחקור את מטרתה של חברת הנפט הבריטית Soco International, אשר ביצעה פעילות באזור.[2] צילומים סמויים הראו שנציגי Soco International מציעים שוחד לשומרי הפארק.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכורתו העולמית של הסרט הייתה ב-17 באפריל 2014, בפסטיבל הסרטים טרייבקה בניו יורק.

ב-28 ביולי 2014, הוכרז כי נטפליקס קטפה זכויות בלעדיות על הסרט. הסרט התיעודי שוחרר לשירות ב-7 בנובמבר באותה שנה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה להערכה אוניברסלית מצד המבקרים. על Rotten Tomatoes, לסרט יש דירוג של 100% על סמך 21 ביקורות עם דירוג ממוצע של 9.09/10. בקונצנזוס הביקורתי של האתר נכתב "וירונגה מציעה הצצה קורעת לב של פלאי טבע הפגיעים לזוועות החמדנות - והאנשים שמקדישים את חייהם להגנתם". Metacritic, צובר ביקורות נוסף, העניק לסרט ציון ממוצע משוקלל של 95 מתוך 100 על סמך 5 ביקורות של מבקרים מיינסטרים, מה שמצביע על "שבחים אוניברסליים". נכון לעכשיו זהו אחד הסרטים בעלי הדירוג הגבוה ביותר של האתר.

ג'נט קאטסוליס, שכתבה ב"ניו יורק טיימס" כינתה את הסרט "יוצא דופן", בעוד מבקרת הקולנוע של לוס אנג'לס טיימס שרי לינדן תיארה את וירונגה כ"דוח תחקיר דחוף ודרמה בלתי נשכחת... עבודה של עדינות קורעת לב ועוצר את הלב. מֶתַח". רוני שייב כתב ל"וראייטי" כי וירונגה היה "סרט דוקומנטרי יוצא דופן" עם "מספיק אקשן, פאתוס, מתח, נבלים, גיבורים עמידים וגורילות בסכנת הכחדה לתריסר סרטים בדיוניים". טום רוסטון כתב לבלוג POV של PBS כי "Virunga הוא הסרט התיעודי הטוב ביותר שראיתי השנה".

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההאשמות שהועלו נגד Soco International על ידי הסרט התיעודי, ונתמכו על ידי ארגונים לא ממשלתיים מקומיים וארגוני חברה אזרחית הפועלים בפארק הלאומי Virunga ובסביבתו, הפעילו לחץ מוגבר על החברה לשים קץ לחיפושי הנפט שלה בתוך אתר המורשת העולמי המוגן.

ב-11 ביוני 2014, Soco International וה-WWF הודיעו על הצהרה משותפת שבה חברת הנפט התחייבה "לא לבצע או לבצע קידוחים או קידוחים אחרים בתוך הפארק הלאומי Virunga, אלא אם כן אונסק"ו וממשלת DRC מסכימים שפעילויות כאלה אינן עולות בקנה אחד עם הפארק הלאומי וירונגה. מעמד של מורשת עולמית". זה צוטט בהרחבה כניצחון של WWF, שכבר זמן רב פעל למען Soco לעזוב את האזור, וניתן קרדיט גם ליוצרי הסרט. עם זאת, חששות עזים לגבי אמינות הסכם זה הועלו על ידי יוצרי הסרט, לצד ארגונים לא ממשלתיים אחרים כגון Global Witness, Human Rights Watch וארגוני חברה אזרחית מקומיים.

בכירי קרן חיות הבר העולמית מודים כעת כי הקרב על Virunga בקושי הסתיים. Soco International עדיין לא ויתרה על אישורי ההפעלה שלה או התחייבה לנסיגה ללא תנאי. "הם משאירים את הדלת פתוחה", אמר זך אברהם, מנהל הקמפיינים העולמיים של קרן חיות הבר העולמית.

ב-13 במרץ 2015, BBC דיווחה שהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו אומרת שהיא עשויה לשרטט מחדש את הגבולות של הפארק הלאומי Virunga, כדי לאפשר חיפושי נפט.

ב-4 בנובמבר 2015, Soco International אמרה שהיא כבר לא מחזיקה בנתח ברישיון החקר של הפארק הלאומי של DRC.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ UNESCO World Heritage Centre, Virunga National Park, UNESCO World Heritage Centre (באנגלית)
  2. ^ 183563-a-constantly-driving-feeling-interview-with-orlando-von-einsiedel-di, PopMatters, PopMatters, ‏2021-01-26 (באנגלית אמריקאית)