ועדת הגבול הבין-לאומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ועדת הגבול הבין-לאומי
International Boundary Commission
Commission de la frontière internationale
סימון של ועדת הגבול הבינלאומי בין קאלה שבמיין לבין סנט סטפן שבניו ברנזוויק
סימון של ועדת הגבול הבינלאומי בין קאלה שבמיין לבין סנט סטפן שבניו ברנזוויק
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קנדהקנדה קנדה
תאריך הקמה 1908
https://internationalboundarycommission.org/fr האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ועדת הגבול הבין-לאומיאנגלית: International Boundary Commission; בצרפתית: Commission de la frontière internationale) היא ארגון דו-לאומי שאחראי על סימון ומיפוי גבול ארצות הברית–קנדה. הוועדה הוקמה ב-1908 והפכה לקבועה על פי חוזה שנחתם ב-1925.[1]

הוועדה אחראית גם לתחזוקת אבני הגבול ומצופי הסימון לאורך הגבול, לשמירת רצועת הגבול נקיה מצמחייה ברוחב של שלושה מטרים מכל צד, פיקוח על השלכות מתן אישורים לבנייה בתוך רצועת הגבול, ודיווח שנתי לממשלות שתי הארצות.

מבנה ארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש ועדת הגבול הבינלאומי עומדים שני נציבים, אחד מארצות הברית ואחד מקנדה, כשלרשות כל אחד מהם עומד תקציב וצוות. הנציב האמריקאי ממונה על ידי נשיא ארצות הברית ומדווח למזכיר המדינה של ארצות הברית. הנציב הקנדי ממונה על ידי המושל הכללי של קנדה וכן משמש כמודד הראשי של קנדה בכפיפות לשר למשאבי טבע.

מחלוקת הפיטורין של 2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2007 החליף ממשל הנשיא ג'ורג' ווקר בוש את הנציב האמריקאי לוועדה, דניס שורנק על רקע מחלוקת בין הוועדה לבין ממשלת ארצות הברית בנוגע לבנייה פרטית ליד הגבול.[2] שורנק לא הסכים עם פיטוריו, בטענה שהוועדה היא עצמאית, ארגון בינלאומי מחוץ לשיפוטה של ממשלת ארצות הברית, ושעל פי ההסכם שנחתם ב-1908 ושיצר אותה, משרת הנציב מתפנה רק על ידי "מוות, התפטרות, או נבצרות מכל סוג אחר" של הנציב.[3] ממשלת קנדה הודיעה שהיא לא נוקטת בשום עמדה בעניין,[4] אך הנציב הקנדי לוועדה, פיטר סאליבן, אמר ב-13 ביולי שהוא מוכן לעבוד עם דייוויד ברנהרדט, שמונה כנציב האמריקאי בפועל על ידי הנשיא בוש. באוקטובר אותה שנה פסקה השופטת הפדרלית מרשה פיצ'מן שהנשיא רשאי לפטר את הנציב האמריקאי לוועדה.[5]

בנייה בקרבת הגבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהסכם שעל פיו הוקמה הוועדה נקבע שכל קו מתח, צינור, מסילת ברזל, כביש או כל מבנה אחר שנבנה על קו הגבול או בתחום של שלושה מטרים משני צדיו, חייב לקבל את אישור הוועדה לפני תחילת העבודות להקמתו. כמה "בתי גבול", מבנים שנחצים על ידי הגבול, נבנו עליו בין מדינת מיין ובין פרובינציית ניו ברנזוויק ובין מדינת ורמונט לבין פרובינציית קוויבק, עוד לפני שדרישות אלו לאישור הוועדה היו קיימות. כמה מבין מבנים אלו עדיין ניצבים על קו הגבול. המבנה המפורסם ביותר מבין אלו הוא הספרייה החופשית ובית האופרה הסקל, שממוקם באופן מכוון על קו הגבול. "גן השלום הבינלאומי" (International Peace Garden), שנבנה ב-1932 על הגבול בין מניטובה לבין דקוטה הצפונית, הצריך אישור מהוועדה להקמתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]