ז'אן-פייר בכרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ז'אן פייר בכרי)
ז'אן-פייר בכרי
Jean-Pierre Bacri
לידה 24 במאי 1951
בו איסמעיל, אלג'יריה הצרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בינואר 2021 (בגיל 69)
הרובע השישי של פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jean-Pierre Sauveur Bacri עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1977–2018 (כ־41 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ניס סופיה אנטיפוליס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אנייס ז'אווי (19872012) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס סזאר לשחקן המשנה הטוב ביותר (1998)
  • פרס הקולנוע האירופי לתסריטאי הטוב ביותר (2000)
  • פרס הקולנוע האירופי לתסריטאי הטוב ביותר (2004)
  • פרס רנה קלייר (2001)
  • פרס סזאר לתסריט הטוב ביותר (1998, 1994, 1997, 2001)
  • פרס מולייר לשחקן הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן-פייר בכריצרפתית: Jean-Pierre Bacri;‏ 24 במאי 195118 בינואר 2021) היה שחקן ותסריטאי קולנוע יהודי-צרפתי. זכה חמש פעמים בפרס סזאר, וכן בפרס פסטיבל קאן ביחד עם אשתו אנייס ז'אווי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכרי נולד למשפחה יהודית בעיר באו איסמאעיל שבאלג'יריה. הוא החל דרכו כשחקן קולנוע והתפרסם לראשונה בסרט הצרפתי מועמד פרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר "בינינו". התפקיד הראשון, בו זכה להערכה, היה בסרטו של לוק בסון "רכבת תחתית", שהעניק לבכרי מועמדות לפרס הסזאר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר.

ב-1993 זכה בכרי בפרס הסזאר ביחד עם אשתו אנייס ז'אווי על כתיבת התסריט המשותפת בקומדיה "לעשן/לא לעשן". הפקות מוצלחות נוספות, בהן היו שותפים בכרי וז'אווי לקראת סוף שנות ה-90, הן בכתיבה והן במשחק - היו "דמיון משפחתי" ו"חיים הם שיר" (עליו אף הועמד הזוג לפרס האקדמיה האירופאית), שהוסיפו להם עוד שני פרסי סזאר על כתיבת התסריט לסרטים. בסרט "חיים הם שיר" קיבל בכרי גם פרס סזאר על היותו שחקן המשנה הטוב ביותר.

ב-2000 הוכיח בכרי שהוא לא רק שחקן בתפקידי משנה, כאשר קיבל מועמדות לפרס הסזאר בקטגוריית השחקן הטוב ביותר כשכיכב בסרט "Kennedy et moi". באותה שנה יצרו בכרי ואשתו אנייס ז'אווי את קומדיית המנהגים המתוחכמת "על אהבה וטעמים אחרים"; הסרט, בבימויה של ז'אווי, זיכה את הזוג ב"פרס האקדמיה האירופאית" ובפרס סזאר זוגי רביעי בקטגוריית התסריט הטוב ביותר. כן היה הסרט מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר; בכרי עצמו אף גילם בסרט את קסטלה, תעשיין אמיד מעיירה קטנה נשוי למעצבת פנים עם טעם דומיננטי, המכריחה אותו לפקוד אירועי תרבות שונים ומשונים. על תפקידו זה זכה בכרי במועמדות שנייה ברציפות לפרס סזאר לשחקן הראשי הטוב ביותר. מועמדותו השלישית לפרס סזאר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר הייתה ב-2004 על הופעתו בסרט "רגשות".

הצלחתם של בני הזוג בכרי וז'אווי הגיעה לשיא ב-2004 עם זכייתם בפרס ראשון בפסטיבל קאן על התסריט לסרט "תסתכלו עליי", כשהם גם הופיעו בסרט בתפקידים הראשיים.

בכרי נפטר ב-18 בינואר 2021.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן-פייר בכרי בוויקישיתוף