ז'וזף פלטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'וזף פלטו
Joseph Antoine Ferdinand Plateau
לידה 14 באוקטובר 1801
בריסל, Dyle, הרפובליקה הצרפתית הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בספטמבר 1883 (בגיל 81)
גנט, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה תאורטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט אדולף קטלה
מוסדות אוניברסיטת גנט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה חבר זר של החברה המלכותית (24 בנובמבר 1870) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פליקס אוגוסט ז'וזף פלטו עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
המצאת הפנקיסטיסקופ, ניסויים בבועות סבון (חוקי פלטו), בעיית פלטו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'וזף אנטואן פרידנאן פלטוצרפתית: Joseph Antoine Ferdinand Plateau;‏ 14 באוקטובר 180115 בספטמבר 1883) היה פיזיקאי ומתמטיקאי בלגי. הוא היה לאחד החלוצים ביצירת אשליה של תמונות זזות. לצורך כך, יצר דיסקים מסתובבים המציגים ציורים המדמים שלבים שונים של תנועה במקטעים שביניהם חריצים במרווחים קבועים. מכשיר זה, שהמציא בשנת 1832, נקרא פנקיסטיסקופ.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטו נולד בבריסל. אביו, אנטואן פלטו (צר'), שנולד בטורנה, היה צייר, שהתמקד בציור פרחים. כבר בגיל שש ידע פלטו הצעיר לקרוא, מיומנות נדירה לילד בזמנו. בבית הספר היסודי גילה עניין בתחום הפיזיקה, מה שמשך אותו להעמיק בנושא בהמשך בלימודים אקדמיים.

ב-27 באוגוסט 1840 נישא לאוגוסטין תרז אמי פאני קלברו, ושנה לאחר מכן נולד להם בן משותף. בתו אליס פלטו נישאה ב-1871 לגוסטב ואן דר מנברו, שהפך בהמשך לעוזרו ולביוגרף הראשון שלו.

פלטו, שהתעניין ברישומי האור על הרשתית, ביצע ניסוי שבו בהה ישירות לשמש במשך 25 שניות. בשלב מאוחר יותר בחייו התעוור, והוא ייחס זאת לאותו ניסוי. עם זאת, ייתכן שסבל מדלקת הענבייה וזו הייתה הסיבה לעיוורונו.

ב-1872 נכלל באקדמיה המלכותית ההולנדית לאמנויות ולמדעים על אף שלא היה הולנדי.

פלטו מת בשנת 1883 בגנט.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטו סיים בשנת 1829 את לימודיו באוניברסיטת לייז' שבלייז', בלגיה, מטעמה קיבל תואר דוקטור במדעי הפיזיקה והמתמטיקה.

ב-1827 החל לשמש מורה למתמטיקה במכינה מדעית ללימודים אקדמיים (Atheneum) בבריסל. ב-1835 מונה לפרופסור לפיזיקה ולפיזיקה שימושית באוניברסיטת גנט.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמת פנקיסטיסקופ המציגה תנועת נחש שיצר פלטו ב-1833

ב-1829 הגיש את עבודת הדוקטורט שלו למנחה שלו אדולף קטלה. העבודה הייתה באורך 27 עמודים בלבד, אבל כללה מספר אבחנות ומסקנות חשובות. היא כללה את תוצאותיו הראושונת במחקר על השפעת צבעים על הרשתית (אורך, עוצמה וצבע), מחקרו המתמטי על ההצטלבות (מקום גאומטרי) של עקומות סובבות (הוא קרא לכך דיסקים אנורתוסקופיים). ב-1832 המציא פלטו מכשיר סטרובוסקופ מוקדם, שנקרא פנקיסטיסקופ, המכשיר הראשון שיצר אשליה של תמונות נעות. המכשיר כלל שני דיסקים, האחד בעל חלונות קטנים מעוגלים במרווחים קבועים, והשני כולל רצף של תמונות. כששני הדיסקים הסתובבו אחד גבי השני במהירות המתאימה, נוצר סנכרון של החלונות והתמונות, שיצא אפקט של אנימציה. תצוגה סטרובוסקופית זו של תמונות, שיצרה אשליה של תמונות, הייתה שלב חשוב בהתפתחות הקולנוע.[1]

בעיית פלטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטו חקר גם את תופעת הנימיות ומתח פנים. הבעיה המתמטית של קיום משטח מינימלי עם גבול נתון, נקראת על שמו "בעיית פלטו", על אף שז'וזף-לואי לגראנז' העלה אותה כבר ב-1760. הוא ערך מחקרים נרחבים בבועות סבון, וניסח את חוקי פלטו, שמתארים את המבנים שנוצרים על ידי קרומי סבון בקצף. המחקר שלו היה קשור למשפט הבועה הכפולה.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 באוקטובר 2019 יצרה גוגל שרבוט (דודל) המנציח את פועלו של פלטו, לרגל מלאת 218 שנה להולדתו. השרבוט הציג דימוי של פנקיסטיסקופ, כאשר בכל פלטפורמה הוצג שרבוט שונה, למשל בגרסת המחשב האישי הוצגה מחבת המטגנת חביתית. זו הייתה הפעם הראשונה בה גוגל הציגה שרבוט שונה בפלטפורמות שונות - גם במחשב האישי, גם במובייל וגם באפליקציה של גוגל.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'וזף פלטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Museum for the History of Sciences, Ghent (2001). "Ghent Scientists: Joseph Plateau" (באנגלית). נבדק ב-26 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Joseph Antoine Ferdinand Plateau's 218th Birthday". Google. 14 באוקטובר 2019. נבדק ב-26 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)