ז'יד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"זִ'יד" (ברוסית, בלרוסית ואוקראינית: Жид; ברוסינית: Жыд; בפולנית: Żyd; בצ'כית וסלובקית: Žid) הוא כינוי גנאי או שם מקובל ליהודי בשפות סלאביות רבות. בשפות שונות למילה יש קונוטציה שונות, כך לדוגמה ברוסית ואוקראינית של היום המילה נחשבת לכינוי גנאי אנטישמי ובפולנית וצ'כית המילה ז'יד היא תרגום לגיטימי למילה "יהודי". המקבילה הנקבית למילה זי'ד היא "ז'ידובקה". המילה ז'יד מתורגמת לעברית כ"יהודון" לעיתים, ובפרט כשמתקבלת עם קונוטציה שלילית.

בשפות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הכה את הז'יד-הפוליטרוק. הפרצוף דורש לבנה". פלייר אנטישמי ממלחמת העולם השנייה הנפוץ על ידי גרמנים כחלק מתעמולת המלחמה.
"רוסיה בלי מנהיג היא כמו ז'ידים בלי תלמוד". שלט בהלוכה של לאומנים רוסים, 2012

למילה ז'יד ברוסית של המאה ה-20 וה-21 יש הקשר שלילי מאוד המקושר לסטריאוטיפים אנטישמיים על יהודים של קמצנות. שם הפועל жидится המבוסס על שם העצם ז'יד משמעותו "להתקמצן". כת נוצרית שאימצה חלק מרעיונות היהדות קיבלה את הכינוי Е́ресь жидо́вствующих (רו') (בתרגום חופשי: "כפירה בסגנון הז'ידים"). תאוריית הקשר על הבונים החופשיים והיהודים נקראת жидомасонский заговор (בתרגום חופשי: "קנונית ז'ידים-מסונים"). היהודי הנודד מכונה ברוסית Вечный Жид ("הז'יד הנצחי").

המילה ז'יד מופיעה במספר פתגמים רוסים, בהקשרים שליליים[1]:

  • Жид крещеный, вор прощеный, конь леченый — одна цена: ז'יד מומר, גנב נסלח, סוס שנרפא - אותו מחיר.
  • На каждого мирянина по семи жидовинов : על כל נוצרי יש שבעה ז'ידים.
  • Родом дворянин, а делами жидовин : לפי המוצא אציל, לפי המעשים ז'יד.
  • Живи, что брат, а торгуйся, как жид: חיה כמו אח, ותתמקח כמו ז'יד.
  • Бей жидов спасай Россию - הכה את הז'ידים, הצל את רוסיה: סיסמה אנטישמית המיוחסת למספר קבוצות שפעלו במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה.
  • Если в кране нет воды - значит, выпили жиды; Если в кране есть вода - значит, жид нассал туда - אם בברז אין מים, זה אומר שז'ידים שתו ממנו. אם בברז יש מים, זה אומר שז'יד השתין בתוכו.

עם זאת, היסטורית ניתן למצוא את השורש ז'יד ברוסית גם ללא הקשר שלילי ישיר. הוא הופיע במסמכים רשמיים והופיע רבות בספרות הרוסית ללא קונוטציות אנטישמיות.

אוקראינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשפה האוקראינית בת ימנו, המילה ז'יד משמשת ככינוי גנאי גזעני ולא תקין פוליטית. כך לדוגמה ב-2012 פעיל של המפלגה הלאומנית "Свобода" טען כי מילה קוניס אינה אקראינית, אלא ז'ידובקה. טענה זו זכתה לביקורת ציבורית רבה וגינוי בקרב יהדות אוקראינה[2]. משרד המשפטים דחה את הטענה כי מדובר באנטישמיות, אלא מדובר בכינוי ארכאי אך לגיטימי ליהודי[3].

צ'כית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט של הרובע היהודי בטשביץ'

בשפה הצ'כית ז'יד היא המילה המקובלת ונפוצה ליהודי. כך הרובע היהודי בפראג, יוספוב מכונה "Židovské město" (רובע יהודי) בפי המקומיים והמוזיאון היהודי נקרא Židovské muzeum[4].

פולנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה ז'ידי (Żydzi) היא המילה הרשמית ליהודים, ללא הקשר שלילי כלשהו. עם זאת, קימות מילים משורש ז'יד עם קונוטציה של חמדנות וקמצנות[5][6]. אוהדי מועדן הכדורגל קרקוביה קרקוב אלימים מכונים "Jude Gang"[7].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Статья «ЖИД» из “Словаря живого великорусского языка” В.И.Даля, אתר domnz
  2. ^ Targeted By Anti-Semitic Ukrainian Politician, אתר www.tmz.com
  3. ^ Ukraine okays ‘zhyd’ slur for Jews, אתר timesofisrael
  4. ^ המיזאון היהודי, אתר המוזיאון היהודי בפראג
  5. ^ The best of both worlds: Creating the Żyd–Polak, אתר tandfonline
  6. ^ żyd, אתר sjp.pwn.pl (בפולנית)
  7. ^ Jude Gang, אתר wikipasy