זהר לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זהר לוי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 ביולי 1943
בגדאד, ממלכת עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 במרץ 2019 (בגיל 75)
מקום קבורה בית העלמין ירקון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זהר לוי (9 ביולי 1943[1] - 6 במרץ 2019) היה מוזיקאי, מלחין ומתופף ישראלי. חבר מייסד בלהקות "כיף התקווה הטובה" וב"אחרית הימים", שפעלו בתחילת שנות ה-70 וכיום נחשבות לחלוציות בתחום הרוק הישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נולד בבגדאד שבעיראק לשמחה וסעיד, למשפחה אמידה בת שלושה ילדים. אביו הועסק בשגרירות האנגלית בעיראק והיה מקורב לשלטונות. בתחילת שנות ה-50 עלתה המשפחה לישראל והוא גדל במעברת מחנה ישראל ליד לוד. מגיל צעיר נחשף לוי למוזיקה ולמגוון רחב של סגנונות מוזיקליים: הוא למד שירים עבריים והצטרף למקהלת בית הספר, בה היה חבר גם גבי שושן; גילה את המוזיקה לריקודים, כשליווה את להקת ריקודי העם "עלומים"; ומבית הוריו הכיר את אום כולתום. על עצמו העיד לוי שהוא אוטודידקט: "כבר מילדותי תופפתי על כל דבר ועם כל דבר: פחי זבל, סירים, כיסאות, כלי מטבח, קופסאות זיתים, בקבוקים, אופניים וגם על הגוף שלי".[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1965 החל ללוות את זמר הג'אז לארי ווקר כמתופף. ב-1967 השתתף כמתופף באלבום "החלונות הגבוהים".

ב-1968 נפגש עם המחזאי חנוך לוין שאת שיריו הלחין. לוי הקים את להקתו הראשונה, "זהר השביעי", שתיפקדה גם כלהקת הליווי של רן אלירן. הוא הקליט עם הלהקה מספר תקליטי שדרים, מתוכם הצליח השיר "מצלתיים", אך לא הגיע לכדי הקלטת אריך נגן.

לוי המשיך לשתף פעולה עם לוין, והלחין ועיבד את המוזיקה למחזה הסאטירי והפרובוקטיבי של לוין, "מלכת אמבטיה". ב-1970 יצא אלבום בהפקה פרטית, עם שירי המחזה.

ב-1968 הקליט עם חוה אלברשטיין ודני גרנות את התקליט "משירי רחל", בעיבוד אוונגרדי יחסית לאותם ימים, כאשר חלק מהשירים (בפרט "אשתו") מלווים בכלי הקשה בלבד.[3]

באמצע 1970 הקים לוי להקה נוספת "כיף התקווה הטובה" עם ג'וזי כץ, חנן יובל, אלי מגן ושלמה מזרחי. הלהקה התפרקה טרם הפקת אלבום מלא. בין השירים שהוקלטו על ידי הלהקה, גם שיר שבו שימש לוי באופן חריג כסולן, "אני בדרכי למוסד הסגור", שיר שהלחין בעצמו על פי מילים של חנוך לוין. הלהקה התפרקה בין היתר על רקע מתיחות קשה בין לוי לבין שמוליק קראוס.

ב-1971 הקים את להקת אחרית הימים, עם גבי שושן, אלי מגן, יצחק קלפטר ומירי אלוני. גם להקה זו התפרקה במהירות (ב-1972), אם כי הספיקה להוציא אלבום מלא של שיריה. לוי הלחין את כל שירי האלבום, שכלל להיטים כ"העץ הוא גבוה", "יש לי יום הולדת", "תחת עץ האקליפטוס" ו"פתחי לי את הדלת". באלבום זה המשיך לוי בשיתוף הפעולה עם חנוך לוין, שכתב ארבעה משירי האלבום.

ב-1974 היה הסולן (ללא קרדיט) בשיר "בלוז שקט מהדרך" החותם את האלבום ארבע-עשרה אוקטבות של יוני רכטר ואבנר קנר, שבו ניגן בתופים.

לאחר מכן, צמצם לוי את פעילותו המוזיקלית במידה ניכרת, סירב להתראיין או לעמוד בעין הציבור. הוא המשיך לעבוד מאחורי הקלעים עם מוזיקאים שונים; ועסק בהלחנה לתיאטרון ולקולנוע (לסרט "צלילה חוזרת", 1982). כמה מהשירים שהקליט בתחילת שנות ה-70 רוכזו לאלבום האוסף שבעים שמונים שיצא בשנת 1981.

בפרק הראשון של סדרת הטלוויזיה "סוף עונת התפוזים - סיפורו של הרוק הישראלי", הנקרא "אין מקום לשניים על עמוד החשמל", על שם אחד משיריו הבולטים של לוי, מתראיין לוי על הרוק הישראלי ומספר על חלקו במחזה "מלכת אמבטיה" וכן את סיפור הקמת אחרית הימים, שהוגדרה בפרק כ"להקת הרוק הישראלית הראשונה".[4] לוי היה בזוגיות עם פי מסטבוים, שהכיר ב-1985. בשנת 1987 פתחו זוהר ומסטבוים בר־מסעדה ברחוב דיזנגוף בשם "המוסד". את השם בחר עמוס קינן. המסעדה נסגרה תוך פחות משנתיים. בני הזוג נפרדו ב-1993.

בשנת 2007 לקה לוי בהתקף לב ובאירוע מוחי בו זמנית, דבר שגרם לשיתוק בחצי גופו השמאלי. בשל מצבו הבריאותי הוא נקלע לקשיים כלכליים ובמהלך השנים מאז אורגנו, ביוזמת חברו דורי בן זאב, מספר מופעי מחווה, שכל הכנסותיהם הועברו כתרומה אליו.[5]

ב-6 במרץ 2019 נפטר לוי בבית החולים איכילוב בשל סיבוך בדלקת ריאות.[6]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זהר השביעי - מצילתיים (תקליט שדרים, 1969)[7]
  • אלבומים בהם השתתף (רשימה חלקית):
    • החלונות הגבוהים - החלונות הגבוהים (1967)
    • רן אלירן - רן אלירן ("הפסיכדלי") (1969)
    • מלכת אמבטיה - פזמוני המחזה (1970)
    • אחרית הימים - אחרית הימים (1972)
    • ארבע עשרה אוקטבות - ארבע עשרה אוקטבות (1975)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי "הוא לא ישוב: ריאיון עם זוהר לוי" מעריב, 11 ביוני 2010; על פי אתר "חברה קדישא"
  2. ^ "הוא לא ישוב: ריאיון עם זוהר לוי" מעריב, 11 ביוני 2010
  3. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, ואיך אצל חוה אלברשטיין?, באתר הארץ, 21 במרץ 2013
  4. ^ זהר לוי, סרטון באתר יוטיוב, מתוך תוכניתו של יואב קוטנר "סוף עונת התפוזים", 1998
  5. ^ אור ברנע, ערב למען זהר לוי: "כל מי שקראו לו בא", באתר ynet, 23 בפברואר 2012
  6. ^ שגיא בן נון‏, המוזיקאי זוהר לוי, מחלוצי הרוק הישראלי, הלך לעולמו בגיל 76, באתר וואלה!‏, 06 במרץ 2019
  7. ^ זהר השביעי, באתר סטריאו ומונו