זונה בעלת לב זהב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רחב הזונה עם לב הזהב, יחד עם מרגליו של יהושע, בציור מהמאה ה-17.

זונה בעלת לב זהב היא סטריאוטיפ של דמות בדיונית, המציגה קורטיזנה או זונה המאופיינת כבעלת מניעים הגונים ואישיות חביבה. דמות - לרוב אישה - היא בדרך כלל דוגמה לאירוניה: חסרת מוסר בשל עיסוקה, אך בעלת תכונות חיוביות בלבד מכל בחינה אחרת.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים תכופות, לדמותה של הזונה בעלת לב הזהב, הן בספרות והן בקולנוע, יש תפקיד מכריע, אך שולי, בעלילה הדרמטית של הסיפור. בדרך כלל, היא מעניקה לגיבור עצה הרת-גורל או שהיא משמשת כמתווכת (בין הגיבור לבין דמות אחרת). לפעמים, היא מאופיינת בצורה המנוגדת לדמות נשית אחרת, מוסרית או קרירה. במקרים מסוימים, הדמות מתוארת כמי שעוסקת בזנות מתוך חוסר ברירה, למשל: בגלל ייאוש או כפייה מצד סרסור. במקרים אחרים, העיסוק בזנות יכול לשקף את תאוות החיים שיש לדמות (כמו, למשל, במקרה של דמותה של איליה בסרט רק בימי חול).

ייתכן והסטריאוטיפ התפתח על בסיס מסורות מסוימות, כגון דמויות מהביבליה כמרים המגדלית או רחב, או המסורת התיאטרלית ההודית העתיקה הכוללת את The Little Clay Cart - מחזה דרמטי בסנסקריט מאת סודרקה (Śudraka) בו מופיעה וסנטסינה (Vasantasena) - קורטיזנה עם לב זהב.‏[1]‏ אך ניתן למצוא דמות סטריאוטיפית זו במיתוסים שונים ובתרבויות רבות, בצורת סיפור טרגי על פילגש אשר מתאהבת בפטרון / לקוח שלה או, לחלופין, במאהב צעיר ולעיתים קרובות - עני. לכן, הדבר עשוי להיחשב לא רק ארכיטיפ, אלא גם להעיד על תפיסה די אוניוורסלית, בחברות שונות, בנוגע למוסר ומיניות.

וריאציה על סטריאוטיפ הזונה היא דמות החשפנית - גרסה מתונה יותר של הדמות.

במדיות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופה הטראגי של ננסי (מתוך "אוליבר טוויסט"). איור מאת ג'יימס מהוני.

בתיאטרון המוזיקלי, זונה עם לב של זהב מגולמת במקרים רבים על ידי זמרות מצו סופרן. אחת החריגות הבולטות לכך היא ויולטה ולרי, גיבורת "לה טרוויאטה" של ג'וזפה ורדי, ששרה סופרן. לעיתים קרובות, הדמות מוצגת באור טראגי, ואף מתה מוות טראגי; דוגמה קלאסית לכך היא דמותה של ננסי ברומן "אוליבר טוויסט" מאת צ'ארלס דיקנס, וכן במחזמר הבימתי הנגזר ממנו, אוליבר! (וכן ב-"אוליבר!" - עיבוד הקולנועי הנגזר מן המחזמר), אשר נרצחת על ידי בן-זוגה.

בתולדות הטלוויזיה, "זונה עם לב זהב" הפך לארכיטיפ חשוב באופרות סבון, במיוחד בבריטניה. במהלך שנות השישים, דמותה של אלסי טאנר בסדרה הבריטית Coronation Street עיצבה את הדמות עבור מספר דמויות שבאו אחריה, כגון בת' לינץ' (מאותה הסדרה), קאט סלייטר, סטייסי סלייטר ודאון סוואן (שלושן דמויות מאופרת הסבון הבריטית "איסטאנדרס"). דמויות מסוג זה לעיתים קרובות מוצגות כבעלות חיים טראגיים, אבל בפומבי מעמידות פנים שהן מאושרות. לעיתים קרובות, אך לא תמיד, דמויות אלו הופכות לחיוניות עבור סדרות הטלוויזיה בהן הן מופיעות, והשחקניות המגלמות אותן הופכות לכוכבות מהגדולות בתעשיית הטלוויזיה הבריטית.

"זונה עם לב של זהב" היא דמות סטריאוטיפית בולטת בסרטים רבים, ובפרט - במערבונים אמריקאיים. בסרט הקולנוע האמריקאי "החשוד המיידי", הבלש דייוויד קויאן (צ'אז פלמינטרי) אומר לחשוד ורבל קינט (קווין ספייסי): "so don't sell me the hooker with a heart of gold" ("אז אל תמכור לי את [סיפור] הזונה עם לב הזהב").

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרים המגדלית יחד עם ישו בציור מאת אלכסנדר איוואנוב (1835)

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Coronation Street - דמויותיהן של אלסי טאנר ובת' לינץ'.
  • איסטאנדרס - דמויותיהן של קאט סלייטר, סטייסי סלייטר ודאון סוואן.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pauwels, Heidi Rika Maria (2008). Indian Literature and Popular Cinema. Routledge. p. 84. ISBN 0-415-44741-0.
  2. ^ Jakes, T.D. (2003). God's Leading Lady. New York: Berkley Books. p. 127. She may be the original hooker with the heart of gold
  3. ^ Soars, Emily. "Trading Places". Turner Classic Movies. נבדק ב-16 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)