זיוה פתיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זיוה פתיר
לידה 21 במאי 1950 (בת 73) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד מנהלת כללית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיוה פתיר (נולדה ב-21 במאי 1950) היא מנהלת בתחום האיכות, התקינה והקיימות בישראל, יושבת ראש התיאטרון הלאומי "הבימה" ודירקטורית בחברות עסקיות וגופים ציבוריים. הייתה מנכ"לית מכון התקנים הישראלי במשך למעלה מעשור; כיהנה כסגנית נשיאה של ארגון התקינה הבינלאומי ISO, כיו"ר ההנהלה הטכנית של הארגון וכחברת הנהלה בארגון התקינה הבינלאומי לאלקטרוטכניקה IEC.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בוורשה להורים ניצולי השואה ובה גדלה עד עלייתה ארצה כילדה ב-1957. אביה, מיכאל פטיץ-בורקובסקי, אדריכל, היה המתכנן הראשי והאחראי לבנייתה מחדש של ורשה לאחר המלחמה. אמה, פלורה רשב"א, משפטנית במקצועה, בוגרת אוניברסיטת ורשה, עסקה בפולין בכתיבה היסטורית ובישראל בהנהלת חשבונות. לפתיר אח בשם אדי, מהנדס אלקטרוניקה המתגורר בקנדה.

פתיר למדה כימיה באוניברסיטת תל אביב במסגרת העתודה האקדמית ב-1971. שירותה כקצינה בחיל החימוש הוביל אותה לעיסוק בבקרת איכות המוצר. בשנת 1977 השלימה את התואר השני במכון ויצמן למדע במדעי הכימיה[1] והתמחתה בפולימרים. לימים התמחתה בניהול איכות בישראל ובאוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

היא בוגרת תוכנית טופז של ג'וינט ישראל אלכא למנכ"לים של משרדי ממשלה (2004), קורס דירקטורים (1995) ובעלת תואר מהנדסת איכות מוסמכת של האיגוד האמריקאי לאיכות.

במשך למעלה משלושים שנה מילאה תפקידים שונים במכון התקנים הישראלי. היא החלה באגף התקינה, ולאחר זמן קצר מונתה לאחראית על קבוצת מהנדסים ועל תחומי תקינה בענפי המזון, כימיה, פלסטיקה, טקסטיל, אריזה ואיכות הסביבה. במשך עשור ניהלה את אגף האיכות וההסמכה.[2]

בתקופה זו יזמה מהלך שחייב את רוב החברות בישראל, ובעיקר את ספקי משרד הביטחון, לעמוד בדרישות איכות מחמירות של ספקי נוהל ההרכשה של משרד הביטחון הישראלי והאמריקאי. מהלך זה עודד ספקי שירותים ומוצרים בישראל ובעולם לעמוד בדרישות הבינלאומיות של תקני ISO לניהול איכות - תקני ISO 9000. התהליך חיזק את איכותם של מוצרים ושירותים בישראל, איפשר ייצוא סחורות בהתאמה לדרישות בארצות היעד ויצר תחרות עם מוצרים מיובאים.

לאחר עשור בתפקיד מנהלת אגף איכות והסמכה של מכון התקנים נבחרה פתיר לנהל את מכון התקנים הישראלי, תפקיד שבו כיהנה מעל לעשור.

בתקופה זו עסקה בייעול ובהתחדשות תהליכי המכון, צמצמה אגפים, הקימה מעבדות חדשות, שילבה תחומים חדשים בתווי התקן ובבדיקות לתעשייה וקיצרה את זמן הכנתו של תקן. בתקופת כהונתה נעשתה התאמה של התקינה הישראלית לתקינה הנהוגה בארצות מפותחות.

בתקופתו של יצחק רבין כראש הממשלה הייתה פתיר בין היוזמות להקמתו של המרכז לאיכות ומצוינות במשרד ראש הממשלה. המרכז התמקד במנהיגות ובהטמעה של שיטות ניהול מתקדמות בתעשייה, בשירותים ובארגונים ממשלתיים.

באותה העת שימשה פתיר במספר תפקידים ציבוריים, בהם יו"ר האיגוד הישראלי לאיכות בשנים 19942000. האיגוד מאגד מעל אלף מהנדסי איכות השוקדים על קידום האיכות בישראל ועל קידום הפרופסיה של הנדסת איכות להכשרתם של מהנדסי ומנהלי איכות ולהעשרתם המקצועית.

בתחום התקינה הבינלאומית שימשה יו"ר ההנהלה הטכנית של Technical Management Board - ISO וסגנית נשיא בשתי קדנציות.[3] ISO מאגד בתוכו מעל 150 מדינות ועוסק בתקינה בינלאומית נרחבת. פתיר הייתה האישה הראשונה והישראלית הראשונה בעמדה זו בארגון תקינה בינלאומי כלשהו ושמשה גם כחברת הנהלה ב-IEC, שהוא ארגון התקינה בתחום האלקטרוטכניקה.

בתקופה זו יצרה פתיר מיזמים בתקינה הבינלאומית, כולל הכנסת דרישות לקיימות בתקנים השונים, בקיצור זמן התקינה הבינלאומית, בשיתופי פעולה בין ארגון ISO ו-IEC ועוד.

פתיר יזמה את התקן הבינלאומי 26000 ISO לאחריות חברתית, שאומץ על ידי רוב מדינות העולם.[4]

בשנת 2008 פרשה פתיר, לאחר 11 שנות ניהול,[5] ומונתה ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים,[6][7] ובמקביל הצטרפה לחברת "בטר פלייס" כסמנכ"לית האחראית על נושאי התקינה, הבטיחות, הסביבה, והמדיניות עד סגירת החברה בשנת 2013.

פתיר בעלת חברת ייעוץ בתחום ניהול סיכונים, תקינה ורגולציה.

פתיר הייתה דירקטורית באלתא, קרדן רכב AVIS ועוד. נכון ל-2022 דירקטורית בחברת "סטרטסיס" למדפסות תלת הממד, חברה בינלאומית הנסחרת ב-NASDAQ.ובחברת אברא המספקת פתרונות בתחום מערכות המידע ועוד.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונתה בשנת 2022 ליושבת ראש התיאטרון הלאומי "הבימה" עם הפיכתו לתאגיד עירוני של עיריית תל אביב יפו.

היא נשיאת הסניף הישראלי של פורום הנשים הבינלאומי IWF, חברה בהנהלת הקרן לרווחת ניצולי שואה הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל וחברה בהנהלת קרן הקולנוע הישראלי.

ייסדה את "קרן ליאור" שהוקמה לזכרו של סמ"ר ליאור וישינסקי, שנהרג בציר פילדלפי, ועמדה בראשה של הקרן, שפועלת ליד תיאטרון הקאמרי, במשך 17 שנה.

הייתה נשואה, עד לפטירתו ב-2018, לאבי פתיר, מנהל בתחום התקשורת.[8]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקריירה זכתה פתיר בפרסים רבים, בהם:

  • פרס שר התעשייה ומכון התקנים לתרומה ייחודית למשק ולעיצוב התקינה והאיכות
  • תעודת עמית ופרס מפעל חיים של האיגוד הישראלי לאיכות
  • פרס איגוד משתמשי התקינה הבינלאומית IFAN
  • פרס ליידי גלובס (1997)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]