נריה

(הופנה מהדף זית רענן (שכונה))

נריה
סמל היישוב נריה
סמל היישוב נריה
היישוב נריה מבט מלמעלה
מועצה אזורית מטה בנימין
אתר היישוב
מרכז היישוב נריה מבט מלמעלה

נֵרִיָּה היא התנחלות דתית לאומית תורנית בהרי גופנה שבמערב בנימין, הממוקמת בגוש דולב-טלמונים ושייכת למועצה אזורית מטה בנימין. היישוב נמצא בגובה של כ-540–590 מטר מעל פני הים, ונקרא על שמו של הרב משה צבי נריה. היישוב אינו בעל סמל יישוב עצמאי מטעם משרד הפנים, ונכנס תחת סמל היישוב טלמון יחד עם יישובים נוספים (כרם רעים וחרשה).

היישוב הוקם בשנת 1991 (ה'תשנ"א) על ידי מספר משפחות שאליהן הצטרפו תלמידים מישיבת מרכז הרב. נכון לשנת תשפ"ג מונה היישוב כ500 משפחות. רב היישוב הוא הרב מיכאל הרשקוביץ.

שם היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב הוקם שנתיים לאחר טלמון, על הגבעה שעליה תוכנן לקום היישוב טלמון. בתחילה נקראה הגבעה טלמון ב' או טלמון צפון. לאחר מספר שנים וגידול משמעותי באוכלוסייה הוחלט להחליף את שם היישוב לנריה על שמו של הרב משה צבי נריה, שכן רבים מתושבי היישוב נמנו על תלמידיו. שמות הרחובות ביישוב לקוחים משיר השירים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרעין המשפחות הראשון ביישוב הגיע בעיקר מירושלים וממעלה לבונה. מרבית הגרעין הראשוני עזב, ולאחר תקופה התגייסה תנועת אמנה לסייע לחמש המשפחות שנשארו במקום. התנאים היו קשים, ללא מים זורמים וכביש גישה סלול.[1]

שירותים ביישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביישוב ישנם מספר בתי כנסת, גנים ומעונות. בנוסף יש תלמוד תורה "נהג כצאן יוסף", בית ספר "אוריה" לבנות ואולפנה השייכת לרשת בני עקיבא.

ביישוב פועלות מרפאות של לאומית ומכבי, וכן חנויות נוספות.

ביישוב פועלים סניפים נפרדים (סניף בנים וסניף בנות) השייכים לתנועת הנוער אריאל.

מבנה היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שכונת המייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הקרוונים שבו התיישבו המשפחות הראשונות עם הקמת היישוב, שבו ממוקמים כיום האולפנא, התלמוד-תורה, בית הספר לבנות, המזכירות, חנות "שוקא", חנות יד שניה ופינת חי.

שכונת הקבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי אמנה ובניה פרטית. בשכונה זו גרים רוב תושבי היישוב, ובה מעונות יום, גני ילדים, בית הכנסת המרכזי, מקוה נשים, מקוה גברים, מועדון, אולם שמחות, אולם רב תכליתי, סניף בנים של תנועת "אריאל", מכולת, וכן כמה חנויות נוספות.

נאות נריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת ה'תשע"ז (2017) נחתם חוזה עם חברת 'הרי זהב' על בניית עוד כ־300 יח"ד שירחיבו את שכונת הקבע לכיוון דרום ודרום-מערב, וזאת בכמה שלבים. שלב א' הושלם בשנת תשפ"א וכלל כ-50 יח"ד, רובן בבנייה רוויה. בחורף תשפ"ג התחיל שיווק שלב ב' שכולל כ-120 יח"ד.

במהלך סוף שנת תשפ"ג ותחילת שנת תשפ"ד (2023) נבנו בשכונה מבנה חדש לסניף הבנות (של תנועת 'אריאל'), חדר נוער צעיר וכן בוגר של בנות היישוב.

זית רענן[עריכת קוד מקור | עריכה]

"זית רענן" הוקמה בחודש תמוז ה'תשס"א ונקראה על שם הרב שלמה רענן שנרצח בחברון.[2] נכון ל-2020, גרות בזית רענן 22 משפחות, בהן שתי משפחות הגרות במבני קבע. בשכונה בית כנסת ואף בריכת שחיה המושכרת לקבוצות או משפחות. בפברואר 2023 אישרה מועצת התכנון העליונה את קידום "תוכנית 235/1" במסגרתה ייבנו במקום 189 יחידות דיור חדשות.

עינות ענר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמוך ליישוב קבוצה המונה 8 מעיינות בשם עינות ענר. המעיינים מטופחים ומתוחזקים על ידי נוער היישוב.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נריה, באתר myesha.org.il
  2. ^ זית רענן, באתר של מועצת ישע