זכויות להט"ב בארובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בארובה ארובהארובה
ארובה
ארובה
מעמד בחוק חוקי מאז 1811
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי להט"בים מורשים לשרת, הולנד אחראית על ההגנה
הגנה מפני אפליה הגנה מוחלטת מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית ישנה הכרה בשותפיות רשומות עבור זוגות חד מיניים מאז 2021
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד (כחלק מהולנד)

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בארובה, שהיא מדינה מרכיבה בממלכת ארצות השפלה (ממלכת הולנד), התפתחו ביותר בעשורים האחרונים. נישואים חד-מיניים אינם מוכרים בשטחי הטירטוריה אם כי נישואי זוגות חד מיניים בעלי לאום הולנדי המתחתנים בהולנד מוכרים. מאז ה-1 בספטמבר 2021, שותפויות רשומות הפכו לזמינות הן לזוגות חד מיניים והן להטרוסקסואלים.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית בארובה, כאשר גיל ההסכמה הוא גיל 15 ושווה הן ליחסים הטרוסקסואלים והן להומוסקסואלים.

הכרה במערכות יחסים חד מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מממלכת הולנד, על ארובה להכיר בנישואים חד מיניים הרשומים בהולנד, כמו גם בבונייר, סנט אוסטטיוס וסאבא (המכונה גם הולנד הקריבית) כתוקפים. ממשלת ארובה בתחילה לא הכירה בנישואים אלה, אך אותגרה על ידי זוג לסביות שהתחתן כחוק בהולנד ולאחר מכן עבר לאי. המקרה הגיע לבית המשפט העליון בהולנד, אשר קבע ב-13 באפריל 2007 כי על המדינות המרכיבות את הממלכה להכיר בנישואים חד מיניים במדינה, אם כי. זוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא באופן מוכר משפטי באי עצמו.

באפריל 2015 הסכימו נציגי כל ארבע המדינות המרכיבות כי לזוגות חד מיניים יהיו זכויות שוות ברחבי הממלכה.[1] באותו חודש הוגשה הצעת חוק של שותפות רשומה לפרלמנט של ארובה.[2]

ב-22 באוגוסט 2016 הציגה דזירה דה סוזה קרוז, חברת פרלמנט לסבית גלויה, שהתחתנה עם בת זוגה בהולנד, הצעת חוק להחלת שותפויות רשומות. עם זאת, ההצבעה על הצעת החוק נדחתה ל-8 בספטמבר 2016 מכיוון שחלק מחברי הפרלמנט עדיין היו זקוקים לזמן עבור החלטה.[3] ב-8 בספטמבר 2016 הצביע הפרלמנט הערובני ברוב של 11–5 על הכרה בשותפויות רשומות הן לזוגות חד מיניים והן לזוגות הטרוסקסואלים.[4] החוק ניכנס לתוקפו ב-1 בספטמבר 2021.

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוק הפלילי של ארובה (בהולנדית: Wetboek van Strafrecht; Papiamento: Kódigo Penal), שנחקק בשנת 2012, אוסר אפליה בלתי הוגנת והסתה לשנאה ואלימות ממספר נושאים, כולל "נטייה הטרוסקסואלית או הומוסקסואלית".

סעיף 1: 221 מתאר אפליה כ-"כל צורה של אפליה, הדרה, הגבלה או העדפה, שיש לה מטרה או השפעה על הכרה, הנאה או מימוש זכויות אדם וחירויות יסוד בתחומים פוליטיים, כלכליים, חברתיים או תרבותיים או בתחומים אחרים בחיי החברה". סעיפים 2:61 ו-2:62 קובעים עונשים הנעים בין קנסות ועד לשנת מאסר.

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארובה מכונה לעיתים קרובות אחד האיים הידידותיים ביותר לאנשי להט"ב בקריביים, עם מקומות, בתי מלון ומסעדות שונות המספקים תוכן לקהל להט"ב או מפרסמים באופן אחר המוגדר ידידותי כלפי להט"ב בעיקר בעיר הבירה אורנייסטאד. ישנם ארגוני להט"ב רבים ברחבי האי בהם שוויון ארובה, זכויות שוות ארובה וסגנון חיים אלטרנטיבי ארובה (AFLA).

עם זאת, מספר זוגות חד מיניים החיים בארובה טענו כי פתיחות זו היא תופעה עדכנית יותר. שרלין ואסתר אודובר-לאמר, אשר הגישו תביעה לבית המשפט אשר אילץ את ארובה ושאר האיים ההולנדיים בקריביים להכיר בנישואים חד-מיניים, דיווחו על הטרדות תכופות ועל זריקת אבנים לעברן. ממשלת ארובה השמיעה את התנגדותה להכרה בנישואים חד מיניים במהלך האתגר בבית המשפט, שהתרחש בין 2004 ל-2007. הכנסייה הרומית-קתולית, בהיותה הדת הגדולה ביותר באי, תרמה גם כן להתנגדות חברתית מרכזית יותר לזכויות להט"ב ונישואים חד מיניים בהשוואה להולנד. אף על פי כן, בשנת 2016 הצביע הפרלמנט עבור הכשרת איגודים אזרחיים חד מיניים בעלי זכויות מרובות בהן נישואים, בפעם הראשונה שפרלמנט קריבי עשה זאת.[5]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1811)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (מאז 1971)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2012)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים (מאז 2012)
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שנאה) (מאז 2012)
נישואים חד מיניים / (הנישואים מוכרים רק אם נעשים בשטחי הולנד)
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, שותפות לחיים) (מאז 2021)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
להט"בים מוצהרים רשאיים לשרת בצבא (כולל טרנסג'נדרים, הולנד אחראית להגנה)
זכות לשינוי מגדר בחוק
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות אין נתונים
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים (לא חוקי עבור הטרוסקסואלים גם כן)
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאיים לתרום דם אין נתונים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 22 April 2015 |, ‘Snel homorechten in alle delen van het Koninkrijk’ | Caribisch Netwerk, caribischnetwerk.ntr.nl, ‏23 באפריל 2015 (בהולנדית)
  2. ^ Wetsvoorstel geregistreerd partnerschap op Aruba ook voor gelijke seksen - Dutch Caribbean Legal Portal, www.dutchcaribbeanlegalportal.com
  3. ^ This island in the Caribbean is about to make history. But they need your help., All Out (באנגלית)
  4. ^ Aruba Parliament approves civil unions for same-sex couples, web.archive.org, ‏9 בספטמבר 2016
  5. ^ Aruba Votes for LGBT Civil Union as first Island in the Caribbean, www.aruba.com (באנגלית)