זכויות להט"ב בטונגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בטונגה טונגהטונגה
טונגה
טונגה
מעמד בחוק פלילי בקרב גברים, עונש: עד 10 שנות מאסר (לא נאכף בפועל), חוקי בקרב נשים מאז ומעולם
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים לא רשאים לשרת
הגנה מפני אפליה אין הגנה מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד-מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד-מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם נמנעה

זכויותיהם של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בטונגה כפופות לרדיפה ואפליה רשמית, בעודם מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שלא נתקלים בהם תושבים הטרוסקסואלים בעלי תחושת התאמה לזהותם המגדרית. פעילות הומוסקסואלית גברית מוגדרת כעבירה פלילית ועלולה לשאת עונש של עד 10 שנות מאסר דה יורה, אם כי לאורך השנים החוק דווח כלא נאכף בפועל. הומוסקסואליות נשית מוגדרת כחוקית מאז ומעולם.

החברה הטונגנית מוגדרת כדתית ביותר בעוד הממשלה דורשת מכל האזכורים הדתיים בתקשורת המשודרת להתאים את התוכן שלהם למוסר הנוצרי המרכזי.[1] תערובת הערכים הדתיים והחוקים האנטי-הומוסקסואלים מעידן הקולוניאליזם של האימפריה הבריטית בשטחי טונגה, הובילו לאקלים של עוינות, פחד והומופוביה בקרב האוכלוסייה כלפי להט"ב טונגנים. כתוצאה מכך, דווח לאורך השנים שלהט"ב טונגנים החלו להגר לאוסטרליה או ניו זילנד השכנות.

טונגה מוגדרת כאחת מ-3 המדינות היחידות ביבשת אוקיאניה שלא הצביעו בעד "ההצהרה משותפת על סיום פעולות אלימות והפרות זכויות אדם הקשורות בהתבססות על נטייה מינית וזהות מגדרית" שגינתה לראשונה אלימות ואפליה נגד להט"ב בעצרת הכללית של האו"ם יחד עם פפואה גינאה החדשה וקירבטי שנמנעו ואיי שלמה שהצביעה נגד ותמכה בהצעה הנגדית מטעם סוריה.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טונגה, בדומה לשאר המדינות באזור פולינזיה (גואם, איי קוק, ניואה, טובאלו) הייתה בעלת קבלה חברתית רחבה כלפי מערכות יחסים חד-מיניות וזהויות טרנסג'נדריות לפני השפעתה של הנצרות.[3][4] הגעתם של האירופאים הבריטים בסוף המאה ה-18 שינתה במהירות את עמדת האוכלוסייה כלפי הנושאים והחוקים הראשונים להפללת הומוסקסואלית וקרוס-דרסינג בטונגה נחקקו, בעוד המיסיונרים הנוצרים המירו את האוכלוסייה המקומית לדת הנצרות מהדת הטונגנית (אנ') העתיקה.

פקאלייטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי התרבות הטונגנית כללה לאורך ההיסטוריה אוכלוסיית מגדר שלישי שמתוארת בשפה הטונגנית (אנ') במונח "פקאלייטי" (אנ')אנגלית: Fakaleiti). הפקאלייטים מילאו תפקיד ביתי חשוב בחיים הקהילתיים ולעיתים קרובות היו נקראים לסייע למשפחת המלוכה.[5]

הפקאלייטי, בדומה לפאפאפין בסמואה ולמהו (אנ') בהוואי מוגדרים בתור זכרים בלידה אך מתלבשים, מתנהגים ונראים כנקבה. בעידן המודרני, אוכלוסיית טונגה מוגדרת כדתית מאוד ומושפעת מהמוסר הנוצרי. ככזו, הפקאלייטי נוטים להתמודד עם אפליה וסטיגמה קבועה, למרות היותם חלק בלתי נפרד מהיסטוריית התרבות הטונגנית. מאז העידן הקולוניאלי ביצוע קרוס-דרסינג מוגדר גם כן כעבירה פלילית דה יורה בטונגה על פי חוקים שעברו בירושה מהאימפריה הבריטית ונותרו במקומם.[6]

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיום פעילות הומוסקסואלית גברית בין מבוגרים בהסכמה כמו גם מין אנאלי בין זוגות הטרוסקסואלים שלא נעשה למטרת רבייה, מוגדר כעבירה פלילית בטונגה על פי חוק העבירות הפליליות. מורשעים עלולים לשאת עונש מרבי של עד 10 שנות מאסר ולהיות נתונים להצלפת מלקות (אנ') אם יורשעו. עם זאת, סעיפי החוק לא דווחו כנאכפים בפועל מאז ומעולם.[7]

  • סעיף 136. סדום ובהמתיות. מי שיורשע בעבירת סדום עם אדם אחר, יישא בכל עת לשיקול דעתו של בית המשפט למאסר לתקופה שלא תעלה על 10 שנים.
  • סעיף 137. תקיפה בכוונה לבצע מעשה סדום. זו עבירה עבור אדם שתוקף אדם אחר בכוונה לבצע מעשה סדום.
  • סעיף 138. תקיפה מגונה באדם. זו עבירה למבצע תקיפה מגונה באדם.
  • סעיף 139. ניסיון לקיים מעשה סדום, תקיפה מגונה בזכר. מי שינסה לבצע את עבירת הסדום המתועבת או שימצא אשם בתקיפה מתוך כוונה לבצע אותה או בכל תקיפה מגונה כלפי כל גבר, דינו - על פי הוראת בית המשפט - מאסר שלא יעלה על 10 שנים.
  • סעיף 140. עדויות. במשפטו של כל אדם באשמת מעשה סדום או ידיעה גשמית (אנ') לא יהיה צורך להוכיח את פליטת הזרע בפועל, אך העבירה תיחשב כמלאה בהוכחת חדירה בלבד.
  • סעיף 142. הצלפת מלקות על עבירות מסוימות. בכל פעם שגבר יורשע בכל עבירה על סעיפים 136 ו-139 לחוק זה בית המשפט רשאי, לפי שיקול דעתו במקום או בנוסף לכל עונש מאסר מורשה לפי חוק זה להורות לאדם שהורשע להיענש בהצלפת מלקות בהתאם להוראות סעיף 31 לחוק זה.

בסוף שנת 2016 ארגון זכויות הלהט"ב הטונגי "Tonga Leitis' Association" החל בדיונים עם גורמים בממשלה במטרה להכשיר קיום פעילות הומוסקסואלית גברית בין מבוגרים בהסכמה וביצוע קרוס-דרסינג בחוק.[8] לדברי היועץ המשפטי לממשלה, מעולם לא התרחשו "הרשעות סדום" על רקע קיום פעילות הומוסקסואלית בהסכמה בטונגה.[8]

הכרה במערכות יחסים חד-מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טונגה אינה מכירה בנישואים חד-מיניים, וגם לא בכל צורה מוגבלת יותר של זוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, מעמד ידועים בציבור).

הורות ואימוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגות חד-מיניים לא רשאים לאמץ ילדים בטונגה, הן באמצעות אימוץ חורג או משותף.

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא קיימים חוקים שמעניקים הגנה משפטית מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית בטונגה. עם זאת, קוד ההתנהגות השיפוטי 2010 קובע באומרו כי: "שופט יהיה מודע ומבין את השונות בחברה ואת ההבדלים הנובעים ממקורות שונים, לרבות אך לא רק גזע, צבע, מגדר, דת, מוצא לאומי, נכות, גיל, מצב משפחתי, נטייה מינית, מעמד חברתי וכלכלי ועוד סיבות דומות ("עילות לא רלוונטיות")". החוק אוסר על שופטים "להפגין הטיות או דעות קדומות כלפי כל אדם או קבוצה מטעמים לא רלוונטיים".[9]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגינים מוחים עבור זכויות להט"ב בטונגה ופפואה גינאה החדשה לצד דגלי המדינות במצעד הגאווה בניו יורק, יוני 2015

מאז 1992 קיים בטונגה קיים ארגון זכויות הלהט"ב "Tonga Leitis' Association" (אנ') שנוסד על ידי הפעילה הטרנסג'נדרית ג'ואי ג'ולין מטייל (אנ') שידועה כאדם בעל השפעה בחברה הטונגנית.[10] הארגון מפעיל את תחרות היופי הטרנסג'נדרית השנתית "Miss Galaxy Pageant" (אנ') שמציגה דוגמניות פקאלייטיות במטרה להעלות את המודעות הציבורית בנוגע לסוגיות להט"ב במדינה. התחרות הפכה לאירוע פופולרי במשך השנים ונתמכת על ידי ממשלת טונגה ועסקים מקומיים. הארגון מעורב בנוסף באופן הדוק במאבק בנגיף ה-HIV במדינה.[11][12]

נושא הדגל של טונגה עבור אולימפיאדת לונדון (2012) היה השחיין האולימפי אמיני פונואה (אנ') שידוע כהומוסקסואל גלוי ופעיל למען זכויות להט"ב. באותה תקופה פונואה שוחח עם שרים מטעם ממשלת טונגה על הצורך בביטול חוקי איסור "מעשה הסדום" מהתקופה הקולוניאלית של טונגה שמפלילים פעילות הומוסקסואלית.[13][14] ב-2018 הביעה פרדריקה טויטה פיליפה, בתה של הנסיכה הטונגנית סלוטה מפילאו פילולבו טויטה (אנ') את גינויה לגילויי הומופוביה בטונגה.[15]

לא קיימת הכרה משפטית בשינוי מגדר במסמכי זהות רשמיים בקרב טרנסג'נדרים בטונגה. עם זאת, על פי הערכות משנת 2017 של התוכנית המשותפת של האו"ם בנושאי HIV/איידס (אנ'), היו בטונגה כ-400 אזרחים טרנסג'נדרים.[16]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (בקרב גברים, עונש: עד 10 שנות מאסר, לא נאכף בפועל) (בקרב נשים)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (בקרב גברים) (בקרב נשים)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה)
נישואים חד-מיניים
הכרה בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים
אימוץ ילד חורג בקרב זוגות חד-מיניים
גישה להפריה חוץ-גופית בקרב זוגות לסביות
הכרה משפטית בשינוי מגדר (ישנם חוקים שאוסרים קרוס-דרסינג)
לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא
איסור על ביצוע טיפול המרה בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Local laws and customs - Tonga travel advice, GOV.UK (באנגלית)
  2. ^ Over 80 Nations Support Statement at Human Rights Council on LGBT Rights, U.S. Mission to International Organizations in Geneva, ‏22 במרץ 2011 (באנגלית)
  3. ^ Mario Vargas Llosa, The men-women of the Pacific – Tate Etc, Tate (באנגלית בריטית)
  4. ^ Paulocanning, Polynesia's ancient same-sex acceptance, LGBT Asylum News, ‏2010-09-12
  5. ^ A time to shine for Tonga's silenced leitis, RNZ, ‏2018-05-19 (ב־)
  6. ^ "Tonga's transgender community fights for visibility in Pacific Kingdom". ABC News (בAustralian English). 2018-04-16. נבדק ב-2022-10-22.
  7. ^ Criminal Offences, www.paclii.org
  8. ^ 1 2 Indira Stewart, R. N. Z. International, LGBT community calls for change in conservative Tonga, RNZ, ‏8 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  9. ^ Judicial Code of Conduct 2010, www.paclii.org
  10. ^ Michael K. Lavers, Cyclone seriously damages Tonga LGBTI center, shelter, Washington Blade: LGBTQ News, Politics, LGBTQ Rights, Gay News, ‏21 בפברואר 2017 (באנגלית)
  11. ^ editor, Spotlight: Tongan Leitis Association, Tonga, APCOM, ‏28 באוגוסט 2013 (באנגלית)
  12. ^ Fakaleiti in Tonga - Lonely Planet, web.archive.org, ‏26 במאי 2021
  13. ^ Michael K. Lavers, Gay Tongan Olympic swimmer talks activism, career, Washington Blade: LGBTQ News, Politics, LGBTQ Rights, Gay News, ‏5 ביולי 2017 (באנגלית)
  14. ^ Cyd Zeigler, Listen: Amini Fonua talks repping a country where gay is illegal, Outsports, ‏5 בינואר 2020 (באנגלית)
  15. ^ Tonga royal family member speaks out against Israel Folau’s anti-gay views, PinkNews | Latest lesbian, gay, bi and trans news | LGBT+ news, ‏10 במאי 2018 (באנגלית)
  16. ^ Tonga, www.unaids.org (באנגלית)