זכויות להט"ב בסנט מארטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בסנט מארטן סנט מארטןסנט מארטן
סנט מארטן
סנט מארטן
מעמד בחוק חוקי
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת, הולנד אחראית להגנה
הגנה מפני אפליה הגנה מוחלטת מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית נישואים חד-מיניים המבוצעים בהולנד מוכרים מאז 2001
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד, כחלק ממלכת ארצות השפלה של הולנד, אשר הצביעה בעד

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) באחת מארבע המדינות המרכיבות את ממלכת ארצות השפלה של סנט מארטן מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים אינם חווים. בעוד פעילות הומוסקסואלית בין גברים או נשים היא חוקית בשטחי המחוז, זוגות חד מיניים ומשקי בית בראשות זוגות חד מיניים אינם זכאים לאותן ההכרות המשפטיות הזמינות לבני זוג הטרוסקסואלים. נישואים חד-מיניים מוכרים עבור בעלי אזרחות הולנדית המבוצעים בהולנד אם כי לא בשטחי המחוז.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית בין גברים או נשים חוקית בסנט מארטן, בעוד גיל ההסכמה מוגדר כשווה בין זוגות הטרוסקסואלים והומוסקסואלים כאחד - 15 שנים.

הכרה במערכות יחסים חד מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מממלכת ארצות השפלה, על סנט מארטן להכיר בנישואים חד מיניים הרשומים בהולנד וכן בבונייר, סנט אוסטטיוס וסאבt (איים הידועים כהולנד הקריבית) כתקפים. עם זאת, זוגות חד מיניים אינם יכולים להתחתן באופן חוקי באי עצמו.

באפריל 2015, נציגי כל ארבע המדינות המרכיבות הסכימו כי "לזוגות חד מיניים יהיו זכויות שוות בכלל הממלכה".[1]

באוגוסט 2015, במתן פסק הדין של אוליארי ואחרים נגד איטליה, בית הדין האירופי לזכויות אדם (ECHR) קבע כי אי הכרה חוקית עבור זוגות חד מיניים היא מפלה, בעוד פסיקותיו של בית הדין חלות גם לגבי סנט מארטן.[2]

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוד הפלילי של סנט מרטן, אשר נחקק ב-2012, אוסר על אפליה בלתי הוגנת והסתה לשנאה ולאלימות על רקעים שונים בהם "נטייה הטרוסקסואלית או הומוסקסואלית".[3] סעיף 1: 221 לחוק מתאר אפליה כ-"כל צורה של אפליה, הדרה, הגבלה או העדפה, אשר מטרתה או השפעתה להשפיע או על הכרה, הנאה או מימוש זכויות אדם וחירויות יסוד בתחומים פוליטיים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים או בתחומים אחרים בחיי החברה". סעיפים 2:61 ו-2:62 קובעים עונשים החל מקנסות ועד שנת מאסר על הפרת החוק.

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט מארטן ידועה כיעד נסיעות ידידותי להט"ב, עם מקומות שונים עבור חברי קהילת הלהט"ב בהם בתי מלון, חופים, ברים ומסעדות המספקים שירות לקהל לקוחות להט"ב או מפורסמים באופן מסביר פנים. הפלגות להט"ב רבות לרחבי האי מדווחות מדי שנה. חברת סנט מארטן מתוארת כסובלנית עבור הומוסקסואליות, אם כי מגזינים הומוסקסואלים מדווחים כי סובלנות זו מדווחת כ-"יותר כלכלית מאשר חברתית". בקרב המקומיים, אפליה ובריונות נוטים להיות נפוצים יותר, בהם שורר "אקלים עדין של הומופוביה". נוכחותה של הכנסייה הקתולית כדת הגדולה ביותר באי תרמה ליותר דעות קדומות חברתיות כלפי הומוסקסואליות, בהשוואה להולנד.[4] עם זאת, המקומיים מתוארים לעיתים קרובות כבעלי מנטליות של "חיה ותן לחיות", ואפליה גלויה מוגדרת כנדירה מאוד.

באפריל 2006 התקיים אירוע אפליה חריג, בו זוג חד מיני מניו יורק הותקף מחוץ לבר עם מגהצים לצמיגים על ידי ארבעה תושבים אשר קראו השמצות הומופוביות אל עבר הזוג. בני הזוג פונו לבית החולים לאחר פציעות קשות בעוד ממשלות הולנד וסנט מארטן גינו בחריפות את המתקפה כ-"ברברית ומתועבת".[5] הגברים הורשעו בנובמבר 2006 באלימות ציבורית ובפגיעה גופנית חמורה, עם עונשים בין שישה חודשים לשלוש שנות מאסר. אחד התושבים דווח כמי שהביע חרטה וניסה לעצור את הפיגוע, מה שגרם לעונש קל יותר.[6]

ברחבי האי ישנה אגודה ידועה יחידה עבור אזרחי להט"ב בשם "ברית סנט מארטן לשוויון" לצד אתר תיירות הלהט"ב, "Gaysxm". האתר מספק מידע על מקומות ואזורים שונים באי לתיירים הומוסקסואלים המשמש גם כמידע תיירותי הכולל חשבונות מדיה חברתית בהם מוצג מידע רלוונטי על חיי להט"ב באי.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפלגה הדמוקרטית של סנט מארטן ומפלגת העם המאוחדת, שהתמזגו ב-2017 ויצרו את מפלגת הדמוקרטים המאוחדים, ידועות כתומכות בנישואים חד מיניים, בעוד המפלגה הנוצרית של סנט מארטן הביעה התנגדות להתרתם, אך הצהירה כי היא תומכת ב-"הגנות שוות מפני אפליה, בריונות ואלימות".

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2012)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים (מאז 2012)
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שנאה) (מאז 2012)
נישואים חד מיניים / (נישואים חד-מיניים מוכרים אם מבוצעים בשטחי הולנד בלבד)
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, שותפות לחיים)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
לסביות, הומואים וביסקסואלים מוצהרים רשאיים לשרת בצבא (הולנד אחראית להגנה)
זכות לשינוי מגדר בחוק
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות אין נתונים
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאיים לתרום דם

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 22 April 2015 |, ‘Snel homorechten in alle delen van het Koninkrijk’ | Caribisch Netwerk, caribischnetwerk.ntr.nl, ‏2015-04-23 (בהולנדית)
  2. ^ Olairi v. Italy: The First Step to Equal Marriage in Europe?, www.jurist.org (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ LANDSVERORDENING van de 13e december 2012 houdende vaststelling van een nieuw Wetboek van Strafrecht, lokaleregelgeving.overheid.nl
  4. ^ Gay Life in Sint Maartin - GlobalGayz, www.globalgayz.com
  5. ^ Higgins, Michelle (2006-04-30). "Attack on St. Martin Worries Gay Groups". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2021-12-07.
  6. ^ The Associated Press, 4 convicted in St. Maarten gay attack, The Denver Post, ‏2006-11-03 (באנגלית אמריקאית)