זכויות להט"ב בפרגוואי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בפרגוואי פרגוואיפרגוואי
פרגוואי
פרגוואי
מעמד בחוק חוקי מאז 1880
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי לסביות, הומואים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת
הגנה מפני אפליה ישנו איסור על אפליה על רקע נטייה מינית בקרב עובדי משרד ההגנה
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד מינית, בעוד ישנה הגבלה בחוקת המדינה המכירה בנישואים הטרוסקסואלים בלבד מאז 1992
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בפרגוואי מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים אינם חווים. פעילות הומוסקסואלית של גברים ונשים חוקית מאז 1880, אך זוגות ומשקי בית חד-מיניים שבראשם זוגות חד-מיניים אינם זכאים לאותן הכרות משפטיות הזמינות לזוגות נשואים הטרוסקסואלים. פרגוואי מוגדרת כמדינה עם המעמד הגרוע ביותר עבור זכויות להט"ב ברחבי מדינות דרום אמריקה לאחר גיאנה בה הומוסקסואליות היא פלילית נכון לשנת 2021, אם כי החוק אינו נאכף.

ב-9 בינואר 2018, בית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם (IACHR) קבע כי מדינות החתומות על האמנה האמריקאית לזכויות אדם (בהן פרגוואי) מחויבות לאפשר לזוגות חד מיניים להינשא כזכות אדם המחייבת את המדינות החתומות. הפסיקה, שחייבה לחלוטין את קוסטה ריקה בה בית הדין ממוקם, יצרה תקדים מחייב עבור מדינות נוספות ברחבי היבשת. כיום, קיימת תביעה תלויה ועומדת להכרה בנישואים חד מיניים בפרגוואי המסתמכת על פסיקתו.[1]

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית של גברים או נשים הפכה לחוקית בפרגוואי מאז 1880. עם זאת, גיל ההסכמה לא מוגדר כשווה בין זוגות הטרוסקסואלים (14) והומוסקסואלים (16).

בתקופת הדיקטטורה של אלפרדו סטרסנר בין השנים 1954–1989, תושבי להט"ב בפרגוואי התמודדו עם רדיפות כבדות ונאלצו לשמור על חיים סודיים. ב-1 בספטמבר 1959 פרצה שריפה בעיר הבירה אסונסיון. ברנרדו ארנדה, קריין רדיו אהוב, מת בשריפה. המשטרה האשימה כ-108 הומוסקסואלים בשריפה. התיק מכונה כיום כ-"תיק 108" (תיק 108). הגברים נעצרו, עונו ושמותיהם פורסמו ברבים. העיתונות האשימה אז הומוסקסואליות כגורם למותו של ארנדה, כאשר ממשלת סטרוסנר עודדה בפומבי שנאה ואלימות נגד להט"ב אותם כינתה כ-"רשעים", "מרושעים" ו-"לא נורמליים". עם זאת, מעורבותם של הגברים למותו של ארנדה לא הוכחה עד היום. קבוצות להט"ב מקומיות דחקו לכבד את הקורבנות של מקרה 108, וב-2010 פרסם במאי הסרט רנטה קוסטה, שדודו היה אחד הנאשמים, סרט תיעודי בשם "108 סכינים של פאלו" (108 Cuchillo de Palo) אשר כלל ראיונות של ניצולים מהתיק אשר חושף את הרדיפה עמה התמודדו.[2]

הכרה במערכות יחסים חד מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרגוואי אינה מכירה בנישואים חד מיניים, וגם לא בכל צורה של זוגיות חד מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, מעמד ידועים בציבור או שותפות).

לצד אי הכרתה של פרגוואי במערכות יחסים הומוסקסואליות, ישנה הגבלה בחוקת המדינה המגדירה נישואים כאיחוד הטרוסקסואלי בין גבר לאישה בלבד מאז 1992.

ביולי 2010, ארגון הלהט"ב "SOMOSGAY" הודיע על כוונתו להגיש לפרלמנט הצעת חוק נישואים חד מיניים אם כי הצבעה בנושא לא התרחשה.

במאי 2017, המועמד לנשיאות סנטיאגו פניה ממפלגת השלטון, קולורדו, הכריז על תמיכתו בחקיקת נישואים חד מיניים.[3][4] הוא ספג ביקורת במהירות מצד חברי פרלמנט שמרנים בהם הנשיא הוראסיו קארטס, שחודשים קודם לכן ניסה ללא הצלחה לתקן את החוקה כדי לאפשר לו להיבחר מחדש, מהלך אשר גונה בחריפות ונחשב לאנטי-דמוקרטי על ידי מפלגות האופוזיציה.[5] בשנת 2013, קארטס צוטט באומרו כי "יירה כדור לתוך אשכיו אם בנו יביע עניין בנישואים לגבר אחר".[6][7]

ב-9 בינואר 2018, בית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם (IACHR) קבע כי מדינות החתומות על האמנה האמריקאית לזכויות אדם (בהן פרגוואי) מחויבות לאפשר לזוגות חד מיניים להינשא.[8][9] הפסיקה, שקבעה תקדים מחייב למדינות רבות באמריקה הלטינית, קובעת כי,

"המדינה חייבת להכיר ולהבטיח את כל הזכויות הנגזרות מקשר משפחתי בין בני אותו המין בהתאם להוראות הסעיפים 11.2 ו-17.1 של האמנה האמריקאית. (...) בהתאם לסעיפים 1.1, 2, 11.2, 17 ו-24 של האמנה האמריקאית, יש צורך להבטיח גישה לכל הדמויות הקיימות במערכות המשפט המקומיות, לרבות הזכות להינשא. (...) להבטיח את ההגנה על כל הזכויות של משפחות שנוצרו על ידי זוגות חד מיניים, ללא אפליה ביחס לאלו המורכבות על ידי זוגות הטרוסקסואלים".

פסיקת בית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם, 2018
כנס פעילי זכויות להט"ב פרגוואנים, 2018

ב-12 בינואר 2018, הארגון "SOMOSGAY" הודיעה על כוונתו להגיש עתירה לבית המשפט העליון לצדק, בבקשה לאשר נישואים חד-מיניים במדינה תוך ציון פסק הדין של בית הדין האמריקאי.[10][11][1] פקידי ממשלת פרגוואי הגיבו בשלילה לפסיקת בית הדין בעודם טענו באופן שקרי כי "אינו חל על פרגוואי".[12][13]

במרץ 2018, המועמד השמרן לנשיאות מריו אבדו בניטס ממפלגת קולורדו הצהיר כי "יטיל וטו על כל הצעת חוק להתרת נישואים חד מיניים שתעבור בקונגרס" אשר לאחר מכן זכה בבחירות.[14] במרץ 2019, עם 24 קולות בעד, הסנאט של פרגוואי אישר טיוטת הצהרה המכריזה על עצמה כמדינה "פרו-חיים ופרו-משפחה", המביעה התנגדות לנישואים חד-מיניים וקיום הפלות. המהלך ספג לביקורת שלילות רבות מצד מחוקקים שטענו כי המדינה היא חילונית ואינה יכולה לכפות עקרונות מוסריים או ערכים דתיים על כלל האוכלוסייה.[15]

הורות ואימוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגות חד מיניים אינם רשאים לאמץ ילדים בפרגוואי, הן עבור אימוץ חורג או משותף. עם זאת, מאז 1997, חוק האימוץ קובע כי רווקים, מכל מין, רשאים לאמץ ללא קשר למצבם המשפחתי.[16][17]

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא קיימים חוקים המכסים אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית בפרגוואי. עם זאת, סעיף 28 לכללים והתקנות הפנימיים של משרד ההגנה הציבורית אוסר על אפליה על רקע נטייה מינית כלפי עובדי משרד ההגנה.

בנובמבר 2015 הוצגה בקונגרס הצעת חוק לאיסור אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית, אם כי לא עלתה מאז.[18]

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרגוואי, טרנסג'נדרים אינם רשאים לשנות באופן חוקי את שמם ומגדרם במסמכים רשמיים. בשנת 1993 הגישה מריה גלוריה בובדילה תביעה לבית המשפט האזרחי בפרגוואי בשם טרנסג'נדרת פרגוואני המתגורר באיטליה, רמון פידל, שעבר ניתוח להתאמה מגדרית ורצה להירשם רשמית במגדרו כנקבה ולא כזכר. עם זאת, פידל נפטר בתאונת דרכים בטרם ניתן היה להכריע בתיקו.[19] בדצמבר 2016 הגישו שתי נשים טרנסג'נדריות, ירן רוטלה ומריאנה ספולוודה, תביעה להכרה בשינוי שמותיהן, בהתבסס על סעיף 25 לחוקה בנושא חופש הביטוי ובנייה חופשית של זהות, וסעיף 42 לחוק האזרחי המאפשר שינוי שם פרטי.

באוקטובר 2016 אישר משרד הבריאות והרווחה את החלטה 695 הקובעת כי טרנסג'נדרים רשאים להשתמש בשמם איתו מזדהים ברשומות רפואיות, היסטוריה רפואית וטפסים, וקבע בנוסף כי פקידים העובדים ברשתות משולבות של שירותי בריאות (RIISS) יידרשו לספק סיוע וטיפול חובה בחולים טרנסג'נדרים בשם החברתי איתו הם מזדהים.[20][21]

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסביות, הומואים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בכוחות המזוינים של פרגוואי והמשטרה הלאומית.[22]

ביוני 2010 דחתה לשכת הנבחרים, ב-42 קולות נגד ו-4 בעד, הצעת חוק שהייתה אוסרת על כניסתם של הומוסקסואלים לכוח הציבורי, המורכב מכוחות הצבא והמשטרה.

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרגוואי נחשבת לאחת המדינות השמרניות ביותר בדרום אמריקה. דיווחים על אלימות ואפליה כלפי חברי קהילת הלהט"ב אינם נדירים, ולעיתים קרובות מוגדרת המשטרה כמי שמתעלמת מטיפול יעיל בעבריינים. הכנסייה הקתולית שומרת על השפעה ונוכחות חזקה במדינה, והתנגדה בתוקף לצעדים לשיפור חייהם של תושבי להט"ב.[23] באוקטובר 2017, ממשלת פרגוואי יישמה איסור על דיון בנושאי להט"ב בתוך בתי ספר ציבוריים.[24] שר החינוך הוסיף כי הוא עשוי לשקול "שריפת ספרים המעלים מודעות כלפי טרנסג'נדרים".[25]

מצעדי גאווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2004, קבוצות להט"ב פרגוואניות מארגנות מצעדי גאווה שנתיים בבירה אסונסיון.[26]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1880)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים
חוקים נגד אפליה בתעסוקה / (מספר הגנות מוגבלות לעובדי ממשלה)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שנאה)
נישואים חד מיניים (איסור חוקתי מאז 2015 המכיר בנישואים הטרוסקסואלים בלבד)
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, שותפות לחיים)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
לסביות, הומואים וביסקסואלים מוצהרים רשאיים לשרת בצבא
זכות לשינוי מגדר בחוק
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאיים לתרום דם

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Diario HOY | LGTBI anuncia presión a Corte para aceptar unión igualitaria y habrá 'guerra', www.hoy.com.py (בספרדית)
  2. ^ 108 Cuchillo de palo: Tráiler, ficha y sinopsis | ELMUNDO.es, www.elmundo.es
  3. ^ “El matrimonio igualitario es inmoral” - Nacionales - ABC Color, www.abc.com.py (בספרדית)
  4. ^ Peña se retracta sobre el matrimonio igualitario, ultimahora.com (ב־European Spanish)
  5. ^ Paraguay fears dictatorship as president moves to amend constitution, the Guardian, ‏2017-03-30 (באנגלית)
  6. ^ Diario HOY | Cartes: "Me pego un tiro en las bolas si mi hijo quiere casarse con otro hombre", www.hoy.com.py (בספרדית)
  7. ^ Horacio Cartes: Millionaire. Criminal. Business titan., The Independent, ‏2013-04-21 (באנגלית)
  8. ^ "Latin American human rights court urges same-sex marriage legalization". Reuters (באנגלית). 2018-01-10. נבדק ב-2021-12-02.
  9. ^ Inter-American Court endorses same-sex marriage; Costa Rica reacts, The Tico Times | Costa Rica News | Travel | Real Estate, ‏2018-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ "Latin American human rights court urges same-sex marriage legalization". Reuters (באנגלית). 2018-01-10. נבדק ב-2021-12-20.
  11. ^ Inter-American Court endorses same-sex marriage; Costa Rica reacts, The Tico Times | Costa Rica News | Travel | Real Estate, ‏2018-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Matrimonio igualitario: Sugieren adecuar leyes, ultimahora.com (ב־European Spanish)
  13. ^ Opinión de Corte IDH sobre matrimonio gay "no afecta a Paraguay", ultimahora.com (ב־European Spanish)
  14. ^ Diario HOY | Marito avisa: defenderá la familia y vetará cualquier proyecto “progay”, www.hoy.com.py (בספרדית)
  15. ^ "Cámara de Senadores se declara provida y profamilia". Radio Marandú (בספרדית). 2019-03-22. נבדק ב-2021-12-20.
  16. ^ Gays pueden adoptar niños - Notas - ABC Color, www.abc.com.py (בספרדית)
  17. ^ La Nación / Instan a anotarse en los registros para adopción, www.lanacion.com.py (בספרדית)
  18. ^ Wayback Machine, web.archive.org, ‏2018-01-03
  19. ^ "En el Paraguay es posible cambiar el nombre y el sexo", ultimahora.com (ב־European Spanish)
  20. ^ Trans podrán utilizar su nombre social en clínicas - Nacionales - ABC Color, www.abc.com.py (בספרדית)
  21. ^ :: Panambi - Noticias::, www.panambi.org.py
  22. ^ Diario HOY | Gays en las FF.AA y en Policía: ¿No está prohibido pero no está permitido?, www.hoy.com.py (בספרדית)
  23. ^ WTOP | Fears rise over LGBT discrimination in conservative Paraguay, web.archive.org (באנגלית אמריקאית)
  24. ^ Brandon Voss 10/22/2017, Paraguay Just Instituted A Russia-Style Ban On "Gay Propaganda", LOGO News
  25. ^ Paraguay will 'burn books' which don't promote 'traditional gender ideology', PinkNews | Latest lesbian, gay, bi and trans news | LGBT+ news, ‏2017-10-20 (באנגלית בריטית)
  26. ^ 10 Marcha del orgullo LGBTI en Paraguay, web.archive.org, ‏2018-03-13