אשר זליג ויצמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זליג ויצמן)
אשר זליג ויצמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1873
וישוגרוד, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1943 (בגיל 70 בערך)
ירושלים, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי בהר הזיתים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשר זליג ויצמן (18731943) היה פעיל ציוני בפולין ובארץ ישראל, עורך השבועון הציוני בפולנית "גלוס ז'ידובסקי". מנהל הסוכנות הארץ-ישראלית של חברת הביטוח "פניקס". מראשי התאחדות הציונים הכלליים בארץ ישראל. גיסו של חיים ויצמן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בווישוגרוד שבפולין, בנו של שמואל ויצמן. קיבל חינוך תורני, ולאחר מכן בבית הספר התיכון למסחר בוורשה ובבית הספר גבוה למסחר. בבחרותו החל בפעילות ציונית. היה ציר בכמה קונגרסים ציוניים, החל מהקונגרס ה-3 ועד הקונגרס ה-19. בעשור הראשון של המאה ה-20 היה עורך השבועון הציוני בפולנית "גלוס ז'ידובסקי".

בשנת 1908 נשא לאשה את רופאת השיניים פרומה ויצמן, בת עוזר ויצמן ואחותו הבכורה של חיים ויצמן. לאחר נישואיהם עלו לארץ ישראל. בשנת 1910 התמנה למנהל בית החרושת "עתיד" בחיפה, שבין מקימיו היה גיסו טוביה דוניה.

היה פעיל בפעילות ציונית וציבורית. בקיץ 1914 יצא לפולין בעניינים ציבוריים, ועקב מלחמת העולם נשאר בפולין ומנותק מאשתו שנשארה בארץ. היה פעיל במרכז ציוני פולין והתמנה למזכירו הכללי. ייסד בתי תמחוי לעזרת יהודים עניים, השתתף ביסוד "המכבי" בפולין והיה ממייסדי תנועת הצופים העבריים "השומר", שאחר כך הפכה ל"השומר הצעיר".

אשתו הצליחה לצאת לטורקיה ולקבל רישיון להמשך נסיעתה לפולין, ובשנת 1918 הגיעה לפולין. בשנת 1919 הם שבו לארץ ישראל והתגוררו בחיפה. בשנת 1920 טיפל יחד עם גיסו יחיאל ויצמן בעזרה לזאב ז'בוטינסקי בעת שנכלא בכלא עכו.

בשנות ה-20 התמנה למנהל מחלקת ההספקה של ההנהלה הציונית ועבר להתגורר בירושלים. בשנים 1924 – 1929 שימש הגזבר הראשון של האוניברסיטה העברית בירושלים ופיקח על הקמת בנייניה.

בשנות ה-20 וה-30 שימש המנהל הארצישראלי של חברת הביטוח "פניקס", שהייתה קשורה בחוזה עם קרן קיימת לישראל. לאחר התמוטטות החברה בשנת 1936 ניסה ויצמן להשיג הסכם עם חברת ביטוח אחרת, אך ללא הצלחה[1].

היה חבר פעיל ב"הגנה" ושימש מנהל החשבונות שלה. היה פעיל ב"חברה העברית לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה" ופעל לביסוסה ולמימון חקירותיה, ובמיוחד לביסוס הספרייה לידיעת הארץ שהחלה להוציא.

היה בעל ספרייה גדולה בעברית ובשפות אחרות, שהכילה במיוחד ספרי מדע והיסטוריה יהודית. בצוואתו הקדיש אותה לספריית ההסתדרות בירושלים. כתב מאמרים בעברית, יידיש ופולנית.

התגורר ברחוב אברבנאל בשכונת רחביה בירושלים, בבניין הנכלל כיום במתחם יד בן צבי. נפטר בירושלים בשנת 1943[2], ונקבר בבית הקברות בהר הזיתים. בשנת 1945 הוציאה החברה לחקירת ארץ ישראל קובץ לזכרו.

בתו רות הייתה אשת ישורון שיף, ששימש מזכירו של משה שרת כמנהל המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, לימים היה מבכירי המשטרה וכיהן כסגן מפכ"ל המשטרה ומפקד משטרת ירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]