זרוע האוויר של הצי המלכותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זרוע האוויר של הצי המלכותי
Fleet Air Arm
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצי המלכותיהצי המלכותי הצי המלכותי
סוג לוחמה אווירית ימית
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1 באפריל 1924 – הווה (100 שנה)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
מבצע מוסקטר
מלחמת פוקלנד
נתוני היחידה
ייעוד סיור, לוחמה ימית, חילוץ והצלה, תובלה
כוח אדם כ-5,000 משרתים
ב-174 כלי טיס
מסוקי מרלין בנושאת המטוסים אה"מ אילסטריוס, 2014.

זרוע האוויר של הצי המלכותיאנגלית: Fleet Air Arm) היא הזרוע האוויר של הצי המלכותי הבריטי המרכזת את כלל היכולות האוויריות של הצי.

שורשי זרוע האוויר של הצי נמצאים בשירות האוויר של הצי המלכותי שהוקם ב-1914 ובשנת 1918 התמזג ליצירת חיל האוויר המלכותי, בהמשך הצורך בכוח אווירי כחלק מהצי המלכותי התחזק שוב בעיקר עם פיתוח נושאות המטוסים הראשונות, ובאפריל 1924 הוקמה זרוע האוויר של הצי כחלק מחיל האוויר המלכותי. ב-1938 הועברה זרוע האוויר לשירות הצי ומספר חודשים לאחר מכן במאי 1939 נכנסה באופן מלא תחת שליטת אדמירלות הצי המלכותי.

זרוע האוויר כוללת כ-5,000 משרתים שהם כ-20% מכלל המשרתים בצי המלכותי (לא כולל חיל הנחתים המלכותי). הכוח האווירי של הזרוע כולל כ-174 כלי טיס, בהם ה-F-35 לייטנינג II בתפקיד לוחמה ימית, ה-BAE סיסטמס הוק, ושני המסוקים אגוסטה ווסטלנד AW159 ויילדקט והאגוסטה ווסטלנד AW101 מרלין בתפקידים רב תכליתיים, תובלה ולוחמה נגד צוללות. זרוע האוויר היא אחת מחמש הזרועות הלוחמות של הצי המלכותי, לצד חיל הנחתים המלכותי, זרוע הסיוע לצי (Fleet Auxiliary), שירות הצוללות (Submarine Service) וצי השטח (Surface Fleet).

טייסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טייסות זרוע האוויר של הצי מחולקות לפי ייעוד ומשימה ויושבות דרך קבע במספר בסיס ומתקני הזרוע, בהם בסיס אוויר של הצי המלכותי יובילטון, בסיס אוויר של הצי המלכותי קלדרוז ומפקדת הצי המלכותי בפורטסמות'. נכון לדצמבר 2023, הזרוע כוללת 15 טייסות טיסה ו-2 טייסות סיוע לוגיסטיות, בסוף 2023 נפתחה מחדש טייסת התקיפה האווירית הימית 809 על בסיס מטוסי ה-F-35 לייטנינג II.

מבין הטייסות, שמונה מהן עוסקות בהכשרה ואימון על מגוון כלי הטיס של הזורע ויכולות הצי, ארבע עוסקות בסיור ולוחמה נגד צוללות, שתיים עוסקות בתובלה והסקת לוחמים כחלק מכוחות משימה בעיקר לשירות חיל הנחתים, אחת מפעילה כטב"מים ושתיים נוספות מעניקות שירותים לוגיסטיים ומכנאיים לכוחות הזרוע והצי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]