חאן נוניאן סינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חאן נוניאן סינג
Khan Noonien Singh
ריקרדו מונטלבן כחאן נוניאן סינג; מתוך הפרק "Space Seed" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
ריקרדו מונטלבן כחאן נוניאן סינג; מתוך הפרק "Space Seed" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
ריקרדו מונטלבן כחאן נוניאן סינג; מתוך הפרק "Space Seed" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
שם סרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
הופעה ראשונה הפרק "Space Seed" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
הופעה אחרונה "האויב בתוכנו - סטארטרק", 2013.
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ריקרדו מונטלבן
בנדיקט קמברבאץ'
מידע
תאריך לידה שנות ה־60 של המאה ה־20 קירוב עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אנושי, אך מהונדס גנטית
מין זכר
מקצוע מצביא, טיראניה, דיקטטור
כוחות חוזק-על, חסינות, החלמה מואצת, מהירות-על, Supernatural Intelligence עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה לא'אן נוניאן סינג (צאצא) עריכת הנתון בוויקינתונים
אויבים ג'יימס טיבריוס קירק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חאן נוניאן סינגאנגלית: Khan Noonien Singh), הוא דמות נבל ביקום הבדיוני של זיכיון מסע בין כוכבים. על פי סיפור הרקע שניתן בהופעתה הראשונה של הדמות, ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", בפרק "Space Seed" משנת 1967, חאן הוא דיקטטור אנושי מהונדס גנטית שבעבר שלט על יותר מרבע מכדור הארץ, במהלך "מלחמות האאוגניקה" של שנות ה-90. לאחר שקם לתחייה מחיות מושהית בשנת 2267 על ידי צוות ספינת החלל אנטרפרייז, חאן מנסה ללכוד את הספינה, אבל מזימתו מסוכלת על ידי קפטן ג'יימס ט' קירק, והוא מועמד לדין, נשפט ונגזר עליו עונש גלות על כוכב לכת בשם "סטי אלפא 5", שם יוכל ליצור חברה חדשה עם אנשיו. דמותו מופיעה שוב בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן" משנת 1982, 15 שנים לאחרי אירועי "Space Seed", שבו חאן בורח ממקום גלותו, ויוצא לחפש אחר קירק על מנת לנקום בו.

הדמות גולמה על ידי ריקרדו מונטלבן הן בפרק הטלוויזיה והן בסרט הקולנוע. חאן מופיע כהודי, המוערך, אך גם ידוע לשמצה, על ידי צוות האנטרפרייז. הארווי בנט, מפיק "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", בחר בחאן להיות הנבל של הסרט. על מנת לשקף את הזמן הרב שבמהלכו חאן היה תקוע בעולם עוין, הוא קיבל תלבושת שנראתה כאילו הורכבה מפריטים שונים ואשר חשפה לא מעט מגופו של מונטלבן. הדמות התקבלה באופן חיובי מאוד מצד מבקרים ומעריצים; חאן נבחר כאחד מעשרת הנבלים הגדולים ביותר בקולנוע מכל הזמנים, על ידי אגודת מבקרי הקולנוע באינטרנט.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתו הראשונה של חאן מתרחשת במסגרת פרק 22 של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ששמו "Space Seed", אשר שודר לראשונה ב-16 בפברואר 1967. על פי סיפור הרקע הנחשף בפרק, חאן הוא אחד מקבוצה של אנשי-על ("סופרמנים") המהונדסים גנטית, שגודלו על מנת להיות חופשיים מהמגבלות הנפשיות והפיזיות של האדם הרגיל, אשר הודחו מהשלטון לאחר "מלחמת האאוגניקה" של שנות ה-90‏.[1] חאן היה גם הכובש המוצלח ביותר, ושליטה המיטיב ביותר של הקבוצה, ששלט על למעלה מרבע מכדור הארץ, בין אסיה לבין המזרח התיכון, בשנים 19921996, ביד קשה, אך באופן כללי בדרכי שלום, עד אשר הודח. בעוד רוב אנשי-העל נהרגו או נידונו למוות, חאן ו-84 אחרים נמלטו מכדור הארץ על סיפון ספינת החלל "בוטני ביי" הישנה. הצוות הקפיא את עצמו למצב של "חיות מושהית", עד אנשי נתגלו על ידי צוות ספינת החלל אנטרפרייז בשנת 2267.

כאשר תא השינה של חאן מתקלקל, הוא משוגר אל האנטרפרייז, שם הוא מעורר מחדש ומגלה שהוא במאה ה-23. חאן מקבל על הסיפון חדר מגורים מרווח, בעוד ספינתו, "בוטני ביי", נגררת אל תחנת החלל הקרובה. חאן, בקסמו האישי הרב, מקסים את ההיסטוריונית של האנטרפרייז, לוטננט מרלה מק'גיברס (השחקנית מדלין רו), ומשיג גישה אל כל מאגרי הנתונים שעל הספינה, לרבות הספרות הטכנית של הספינה, המאפשרת לו ללמוד כיצד להשתלט ולהפעיל את האנטרפרייז. מק'גיברס מסכימה לעזור לחאן להחיות את אנשי-העל האחרים, ומאפשר לו לארגן מרד. על מנת לכפות על צוות האנטרפרייז לשתף פעולה עמו, חאן מציב את הקפטן ג'יימס ט' קירק (ויליאם שאטנר) בתוך תא הלחץ שעל הספינה ומאיים להרוג אותו אלא אם כן הצוות ייכנע לו. מק'גיברס מסרבת לעמוד מנגד כאשר הקפטן שלה בסכנת מוות, והיא משחררת את קירק, שמנטרל את הגברים של חאן באמצעות גז עצבים. חאן מגיע אל חדר ההנדסה על מנת להפעיל את מנגנון ההשמדה העצמי של הספינה, אולם קירק משתק אותו. קפטן קירק מקיים שימוע, וגוזר על חאן ועל תומכיו עונש של גלות על כוכב לכת לא מיושב, "סטי אלפא 5". חאן מקבל את האתגר - בהתייחסו אל הנפילה של לוציפר ב-"גן העדן האבוד" מאת ג'ון מילטון[2][3] - וקירק מאפשר למק'גיברס להצטרף אל חאן, במקום להעמידה למשפט צבאי. ספוק (לנרד נימוי) תוהה מה יניב הזרע, שקירק זה עתה נטע, בעוד מאה שנה.

מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריקרדו מונטלבן כחאן נוניאן סינג; מתוך סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", 1982.

חאן חוזר בשנת 1982, בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", בו הוא משמש כיריב העיקרי. קפטן ספינת החלל "רילאיינט" (Reliant) קלארק טרל (פול וינפילד) וסגנו פאבל צ'כוב (וולטר קניג), קצינים של צי הכוכבים, משוגרים אל פני כוכב לכת שהם סבורים שהוא "סטי אלפא 6", בחיפושם אחר כוכב לכת לא מיושב, לצרוך בדיקת מכשיר הג'נסיס - טכנולוגיה חדשנית וחזקה שנועדה למטרות הארצה, שעדיין בשלבי פיתוח. אנשיו של חאן לוכדים את טרל וצ'כוב, וחאן מסביר כי כוכב הלכת השומם והצחיח שאליו הגיעו הוא בעצם "סטי אלפא 5"; כוכב הלכת השישי במערכת התפוצץ זמן קצר לאחרי שחאן ואנשיו ננטשו, והתוצאה של כך: הפרעות אקלים מסיביות. "סטי אלפא 5" הפך למדבר, ורבים מהניצולם, בהם לוטננט מק'גיברס שהפכה לאשתו של חאן, נהרגו על ידי היצור החי היחיד ששרד על הכוכב, סוג של צלופח מקומי. בזמן שה"רילאיינט" מגיעה אל "סטי אלפא 5", רק 20 מאנשיו של חאן נותרו בחיים. חאן, אשר נשבע לנקום בקירק, משתלט על טרל וצ'כוב באמצעות השתלת צלופח סטי במוחם של שני הקצינים, הליך אשר הופך אותם לכנועים וצייתנים. חאן תופס את השליטה על ה"רילאיינט", תוך כוונה להשיג את מכשיר הג'נסיס ואת נקמתו בקירק על ששלח אותו לגלות.[1]

חאן מפתה את האנטרפרייז להגיע אל תחנת החלל "רגולה 1", שם נופלת ספינת החלל קורבן למתקפת הפתע של חאן. כאשר האנטרפרייז משותקת, קירק מערים על חאן, בכך שהוא עושה שימוש באמצעות קוד מיוחד מרחוק, על מנת לנטרל את מערכת ההגנה של ה"רילאיינט" ולגרום לה לנזק משמעותי. חאן נאלץ לסגת, על מנת לבצע תיקונים. תוך שימוש בטרל ובצ'כוב כמרגלים שעדיין נמצאים תחת השפעתו, חאן משיג את מכשיר הג'נסיס, ומשאיר את קירק נטוש על "רגולה 1". עם זאת, ספוק מצליח לגרום לחאן לחשוב כי ה"אנטרפרייז" משותקת, והוא מופתע כאשר קירק בורח עם ה"אנטרפרייז" אל ערפילית סמוכה, אשר בתוכה מערכות ההגנה והעזרים החזותיים הם בלתי שמישים. חאן מורה ל"רילאיינט" להיכנס אל תוך הערפילית בעקבותיו של קירק. בשל חוסר ניסיונו של חאן עם קרבות חלל תלת-ממדים, ה"אנטרפרייז" מביסה את ה"רילאיינט" וחאן נפצע אנושות. מסרב להשלים עם תבוסה, הוא מפעיל את מכשיר הג'נסיס, מתוך כוונה להרוג את האויב שלו ביחד עם עצמו. חאן מצטט את דברי הנקמה של קפטן אחאב מהספר "מובי דיק", כשהוא רואה את האנטרפרייז מתקשה להימלט מהמקום, בטרם מכשיר הג'נסיס ישמיד אותה. עם זאת, ספוק, באקט של הקרבה עצמית, חושף עצמו למינון קטלני של קרינה, בזמן שהוא מתקן את מנוע העיוות של האנטרפרייז, ומאפשר לה להימלט בזמן, ולצוותה - להינצל.

האויב בתוכנו - סטארטרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנדיקט קמברבאץ' כחאן נוניאן סינג; מתוך סרט הקולנוע "האויב בתוכנו - סטארטרק", 2013.

בסרט ה-12 בסדרת סרטי מסע בין-כוכבים, האויב בתוכנו - סטארטרק מתוארת מציאות שונה מזו שהופיע בסדרה המקורית. בסרט שמתרחש מבחינה כרונולוגית לפני הסדרה המקורית חאן ואנשיו נמצאים לאחר שהות של למעלה מ-300 שנים במצב של קריוניקה על ידי אלכסנדר מרקוס ולא על ידי קירק כפי שקרה בפרק "Space Seed". אדמירל מרקוס משיב את חאן לחיים, על מנת שיסייע לו לפתח כלי נשק למלחמה עתידית בין הפדרציה לבין הקלינגונים.

מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השקתה של הסדרה "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים" התברר כי קצינת הביטחון של ה"אנטרפרייז", לא'אן נוניאן סינג, היא צאצאית של משפחתו, ובילדותה זכתה להתנכלויות מצד חבריה ללימודים על רקע זה.

סדרה עתידית אפשרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנת 2017 החלו גורמים שונים בהפקת הזיכיון לדבר על האפשרות שבעתיד תופק מיני סדרה שתספר על קורותיו של חאן בפרק הזמן שבין הפרק "Space Seed" לסרט "זעמו של חאן".[4][5] [6][7][8][9][10][11] אך עד כה לא אושר באופן רשמי כי סדרה כזו אכן מופקת. השחקן דב פאטל הוזכר כמועמד לגילום דמותו של חאן.[12] באמצע 2022 עדכן מאיירס כי ההפקה הוסבה מהפקה טלוויזיונית להסכת.[13]

רומנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר גרג קוקס כתב שלושה רומני מסע בין כוכבים בכיכובו של חאן. הרומנים פורסמו על ידי Pocket Books המורשה, אם כי הנושא נופל מחוץ לקאנון הרשמי של מסע בין כוכבים. בספר בעל שני החלקים "The Eugenics Wars: The Rise and Fall of Khan Noonien Singh", חאן ואנשיו מונחים על סיפון ה"בוטני ביי" על ידי גארי סבן, כחלק מהעסקה לעצור את תחבולותיו של חאן על כדור הארץ. בשנת 2005, בספר ההמשך "To Reign in Hell: The Exile of Khan Noonien Singh", מסופר מה קרה לחאן ולאנשיו בגלות, בפרק הזמן שבין האירועים שמתוארים בפרק "Space Seed" ועד לסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן".

עיצוב וניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטריטמנט העלילה המקורי של הפרק "Space Seed" שכתב קארי וילבר, דמותו של חאן הייתה איש-על נורדי בשם הרולד אריקסן. הטיוטה הראשונה של התסריט הציגה לראשונה את דמותו כג'ון אריקסן – אשר מתגלה להיות מעורב ב-"עריצות העולמית הראשונה", תחת השם רגנר ת'ורוואלד. דמותו של ת'ורוואלד הייתה אכזרית יותר מאשר חאן, בגרסה הסופית, אשר הורג שומרים באמצעות פייזר.[14] בטיוטה הסופית, חאן הוא ממוצא הודי.[15] המבטא הלטיני של הדמות והמראה העל-אנושי מבדל אותו מאוד מרוב הדמויות שבמסע בין כוכבים.[16] ב-"Space Seed", חאן מוצג כבעל מספר תכונות חיוביות: הוא אדיב, חייכן, עשוי ללא חת, נדיב. הוא אינו מאוים על ידי הצלחתם של אחרים, ומעודד את ההערכה העצמית שלהם. הוא גם שאפתן, הרוצה אתגר העומד בקנה אחד עם היכולות שלו. שאיפה זו, עם זאת, לא מושפעת על ידי כל התחשבות בזכויות של אחרים. הסופר פול קנטור טוען שחאן הוא תמונת ראי של קירק, שיתוף התוקפנות שלו, השאפתנות ואפילו נטיות רדיפת השמלות שלו, אבל ריסונם במידה גדולה בהרבה.[17] בעת הפרק, כמה מהדמויות מביעות את הערצתן לדמות ההיסטורית, בו-זמנית תוך כדי הסתייגות מהתוכניות שלו וממה שהוא מייצג.[17]

לאחר התגובה המאכזבת לסרט הקולנוע הראשון של מסע בין כוכבים, "מסע בין כוכבים: הסרט", מנהלי סרטי פרמאונט מינו את הארווי בנט, מפיק טלוויזיה שמעולם לא צפה במסע בין כוכבים, כדי להיות המפיק של סרט ההמשך.[18] בנט צפה בכל פרקי מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית ובחר בחאן מ-"Space Seed" כנבל אפשרי עבור הסרט.[19] על פי טיוטות מוקדמות של התסריט, חאן היה רודן אפל ומסתורי, המוביל כוכב לכת שלם במרד; בטיוטות מאוחרות יותר נוסף "מכשיר הג'נסיס" אשר חאן יגנוב.[19]

מעצב התלבושות רוברט פלטשר רצה להדגיש את ההשפעות של הסביבה הקשה שלהם בחאן וחסידיו. "הכוונה שלי בחאן הייתה לבטא את העובדה שהם היו תקועים על כוכב הלכת ההוא ללא תשתית טכנית, ולכן הם היו צריכים לנצל היטב את כל מה שהיה על החללית שלהם. לכן, ניסיתי לגרום לזה להיראות כאילו הם התלבשו בבגדים שנוצרו מתוך פיסות ריפוד וציוד חשמלי שהיה קיים בספינה", הוא אמר.[20] הבמאי ניקולס מאייר אמר למונטלבן ללבוש את הכפפה הימנית של חאן בכל עת, כדי לתת לצופים חידה ולאפשר להם לגבש דעה משלהם על כך ולהוסיף מסתורין לאופי.[21] מאייר נשאל שוב ושוב אם מונטלבן לבש חזה תותב לסצנות שלו, משום שמדיו עוצבו בכוונה עם חזית פתוחה. מאייר השיב כי מונטלבן (שהיה בן 61 בזמן צילומים)[1] הוא "עוגייה אחת חזקה", וכי לא נעשה שימוש באף פרוטזות.[21]

במהלך כל "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן" - קירק וחאן מעולם לא נפגשים פנים אל פנים, אלא רק מדברים האחד עם השני באמצעות מכשירי קשר ומסכי תצוגה. הדבר נבע, בחלקו, מהעובדה שאותה תפאורה, שבה נעשה שימוש לצורך צילומי סצנות גשר הפיקוד של האנטרפרייז, משמשת גם כתפאורה של הגשר של ה"רילאיינט", וכי הסצנות של שני השחקנים צולמו בהפרש של ארבעה חודשים זה מזה.[22] מונטלבן דיקלם את השורות שלו עם נערת תסריט, במקום לוויליאם שאטנר.[23]

מונטלבן אמר בראיונות לקידום המכירות של הסרט שהוא הבין בשלב מוקדם בקריירה שלו שנבל טוב אינו רואה את עצמו כנבל.[23] הנבל יכול לעשות דברים מרושעים, אבל הוא מרגיש שהוא עושה אותו מהסיבה נכונה. מונטלבן עוד ציין שהוא תמיד מנסה למצוא פגם בדמות, כמו שאף אחד לגמרי טוב או לגמרי רע, ואילו חאן הייתה השקפת עולם מעוותת של המציאות, ולכן ביצע מעשים רעים, זאת בעוד שהוא עדיין חש שהנקמה שלו הייתה מטרה נעלה - בגלל מותה של אשתו האהובה.[23] חאן מצטט את דמותו של אחאב ממובי דיק לאורך כל הסרט, כשהוא מתעל את תאוותו לגרום לקירק לשלם על העוולות שהוא גרם להן.[21]

כאדם עליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן שטחי, חאן האמין שהוא מקיים דמיון עם הקונספט של פרידריך ניטשה של "Übermensch" (האדם העליון או סופרמן).[24] חאן, מבחינה נפשית ופיזית, עליון מעל כל אדם נורמלי. בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", בפרק "Borderland", מאליק, מנהיג קבוצה של "אנשים עליונים" שנוצרה מאותו פרויקט הנדסה גנטית כחאן, למעשה מצטט את ניטשה, ואומר לג'ונתן ארצ'ר כי "האנושות היא משהו שעולה עליו". פרופסור ויליאם ג'דוולין והמחבר-השותף שי בידרמן בדקו את דמותו של חאן, לעומת ה-Übermensch ומצאו שהרדיפה העיוורת של החאן אחר נקמה היא נגד האידיאלים של ניטשה של התעלות ויצירה עצמית של חיים בעלי משמעות. במקום זאת, החוקרים מציעים את מעשה ההקרבה העצמית של ספוק ב-"מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן" כדוגמה טובה יותר לאדם העליון.[24]

קבלה ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאן התקבל בחיוב על ידי מבקרים. בידיעות AP, הדנות בסרטי הקולנוע של מסע בין כוכבים, ציינו כי סרטי מסע בין כוכבים נמדדו לפי עד כמה מאיים היה האויב, וכי חאן היה בין הטובים ביותר בסדרה;[25] בביקורת לשנת 2002 סרטי מסע בין כוכבים מדורג חאן כאויב הגדול ביותר שנראה על המסך, מבין כל הסרטים.[26] מבקרים של "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", כגון רוג'ר איברט, מציינים את חאן כאחד מההיבטים החזקים ביותר של הסרט.[27][28] מבקרת הניו יורקר פאולין קייל אמרה שהביצועים של מונטלבן כחאן היו "האימות היחידי שאי פעם היה לו הכוח לפקד על המסך הגדול".[29]

המבקר כריסטופר נאל מציין כי "זו כמעט בשורה עכשיו בין מעריצי מסע בין כוכבים ש... מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן הוא הטוב ביותר ללא עוררין בסדרה, וסביר להניח שלעולם יפגוש שווה", וקורא לחאן "התפקיד הגדול ביותר של הקריירה [של מונטלבן]".[30] אף על פי שהוא הרגיש שהנבל של מסע בין כוכבים: הסרט, ו'ג'ר, היה שכלתני יותר ומעניין, הסופר ג'יימס אייצ'ינו מציין כי רוב האוהדים וצופי הקולנוע העדיפו מאבק ארכיטיפי של הטוב-מול-רע כמאבק המיוצג בין קירק לחאן.[31] נבלים בסרטים הבאים של מסע בין כוכבים כבר נמדדים על ידי התקן של חאן, עם סרטי פרמאונט אשר מבטיחה לאוהדים כי הנבל של מסע בין כוכבים: דורות יהיה שווה-ערך לאדם-העל הגנטי.[32] אתר האינטרנט IGN מדרג את חאן כנבל הטוב ביותר של מסע בין כוכבים, וציין כי הוא קבע את הדפוס לנבלים המחפשים אחר נקמה בסדרה; בעשרות השנים מאז יציאתו של הסרט, "גם אלו עם עניין חולף במסע בין כוכבים - מכירים את השם".[33] מפיק מסע בין כוכבים ריק ברמן כי את חאן "נבל מאיים ובלתי נשכח".[25]

חאן מוכר כנבל גדול גם מחוץ לסדרת מסע בין כוכבים. סוכנות ידיעות AP כינתה את הדמות "אחד הנבלים הגדולים של המדע הבדיוני".[25] בשנת 2002, 132 חברים של אגודת מבקרי הקולנוע באינטרנט הצביעו עבור חאן כנבל העשירי הגדול ביותר על המסך של כל זמנים, דמות מסע בין כוכבים היחידה המופיעה בדירוג.[34] בשנת 2006, מגזין האמי בחר בחאן "הדמות הטלוויזיונית הכי לא-מהעולם-הזה", כשהוא גובר על דמויות מדע בדיוני אחרות כמו הדוקטור (דוקטור הו) וקומנדר אדאמה (בטלסטאר גלקטיקה). עורכים כתבו כי "חאן היה כל כך מגניב שהיינו קונים קרייזלר קורדובה אם הוא אמר לנו", בהתייחסו למסע פרסום עובר קרייזלר בו מונטלבן הופיע.[35] לדמות הייתה גם השפעה תרבותית מחוץ לקהילת המעריצים של מסע בין כוכבים; קליפ מ-"מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן" המציג את קירק הזועק "Khaaan!" הפך לנכס של התרבות הפופולרית.[36]

בשנת 2004, זיכיון מסע בין כוכבים חזר לסיפור הרקע של חאן בסיפור שנפרש על פני שלושה פרקים, בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז".[37] בפרק "Borderland" ובהמשכיו "Cold Station 12" ו-"The Augments", מדען מהמאה ה-22 מוצג כמיש החיה עוברים מהונדסים גנטית מתקופתו של חאן, וגידל אותם.[38] מפיק "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" מני קוטו תיאר את הדמויות הללו כ-"זוג של מיני-חאן נוניאן סינג".[39]

בעקבות ההצלחה בקופות של "סטארטרק", סרט האתחול מחדש של ג'יי ג'יי אברהמס משנת 2009, וההודעה כי השחקנים כריס פיין וזאכרי קווינטו הסכימו בלא היסוס להופיע בעוד שני סרטי המשך, שמועות באינטרנט החלו לדון בעלילת הסרט השני. אברמס רמז כי מאחר שציר הזמן החלופי נוצר בסרט הראשון, קיימת האפשרות כי חאן יחזור ויופיע במסע בין כוכבים. אברהמס סיפר ל-MTV כי חאן וקירק "קיימים - ואילו ההיסטוריה שלהם לא יכולה להיות בדיוק כפי שהאנשים מכירים; הייתי טוען שדמותו של האדם היא מה שהוא", אברמס אמר בהתייחסות לרעיון כי חאן יכול להיות רשע באותה המידה, גם אם מעולם לא ננטש על ידי קירק על "סטי אלפא 5". "אנשים מסוימים עשוי להיתקל זה בזה, בסופו של דבר; וחאן נמצא שם בחוץ... גם אם אין לו את אותן הבעיות".[40]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Wyn Kelley (ביוני 2006). "All Astir". Leviathan: A Journal of Melville Studies. 8 (2): 101–106. doi:10.1111/j.1750-1849.2006.01138.x. {{cite journal}}: (עזרה)–Kelley discusses parallels between Khan and Captain Ahab.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חאן נוניאן סינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Cartmell, Deborah; Whelehan, Imelda (1999). Adaptations: From Text to Screen, Screen to Text. Routledge Publishing. p. 179. ISBN 0-415-16738-8.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ "It is better to rule in hell than serve in heaven" Paradise Lost (Book I), John Milton, 1667.
  3. ^ Space Seed" (script)
  4. ^ Anthony Pascale, Exclusive: Nicholas Meyer Talks Star Trek: Discovery’s “Niche” And Hints At Another Star Trek Project, June 2, 2017, TrekMovie.com
  5. ^ Joe Otterson, Alex Kurtzman Sets Five-Year CBS TV Studios Pact, Will Oversee Expanded ‘Star Trek’ Universe, Jun 19, 2018, Variety.com
  6. ^ Anthony Pascale, Exclusive: Alex Kurtzman Discusses Building Extended Star Trek Television Universe, July 21, 2018, TrekMovie.com
  7. ^ Anthony Pascale, Nicholas Meyer Offers First Details On Secret Star Trek Project, Currently On Hold, May 17, 2018, TrekMovie.com
  8. ^ Nicholas Meyer talks Star Trek Discovery, Khan Spin-off series and more (Exclusive Interview), סרטון בערוץ "Midnight's Edge", באתר יוטיוב, Nov 20, 2018
  9. ^ Nicholas Meyer Gives Update On Khan Mini-Series And Talks ‘Star Trek: Discovery’, November 21, 2018, TrekMovie.com
  10. ^ Emre Kaya, Exclusive: CBS All Access Revives Khan Prequel Series ‘Star Trek: Ceti Alpha V’, August 16, 2020, TheVulcanReporter.com
  11. ^ Emre Kaya, Exclusive: New Star Trek project in the Works Titled ‘Star Trek: 1992,’ Could This Be Eugenics Wars?, August 27, 2020, TheVulcanReporter.com
  12. ^ Emre Kaya, Dev Patel Eyed for Title Role in Khan-Centered ‘Star Trek’ Series, September 28, 2020, TheVulcanReporter.com
  13. ^ Anthony Pascle, Nicholas Meyer’s ‘Ceti Alpha V’ Khan Prequel Series May Become Star Trek Podcast, June 10, 2022, Trek Movie
  14. ^ Freeman, John (באפריל–במאי 2005). "Flashback: 'Space Seed'". Star Trek Magazine. Titan Magazines. 1 (120). {{cite journal}}: (עזרה)
  15. ^ Marla McGivers: From the northern India area, I'd guess. Probably a Sikh. They were the most fantastic warriors. —"Space Seed". Star Trek: The Original Series. Season 1. Episode 22. 1967-02-16. NBC.
  16. ^ Daniel Bernardi (1998). Star Trek and History: Race–Ing Toward a White Future. Rutgers University Press. pp. 84–85. ISBN 0-8135-2466-0.
  17. ^ 1 2 Cantor, Paul A. (2001). Gilligan Unbound: Popular Culture in the Age of Globalization. Rowman & Littlefield. pp. 222–223. ISBN 0-742-50779-3.
  18. ^ Rioux, Terry Lee (2005). From Sawdust to Stardust: The Biography of DeForest Kelley. Pocket Books. pp. 240–242. ISBN 0-7434-5762-5.
  19. ^ 1 2 Robinson, Ben, ed. (בספטמבר 2002). "Special 'The Wrath of Khan' Issue". Star Trek: the Magazine. Fabbri Publishing. 3 (5). {{cite journal}}: (עזרה)
  20. ^ Star Trek cast and crew (2002-08-06). Star Trek II: The Wrath of Khan, The Directors Edition: Special Features: Designing Khan (DVD; Disc 2/2). Paramount Pictures.
  21. ^ 1 2 3 Nicholas (2002-08-06). Star Trek II: The Wrath of Khan, The Directors Edition: Audio commentary (DVD; Disc 1/2). Paramount Pictures.
  22. ^ Shatner, William; Chris Kreski (1994). Star Trek Memories. HarperCollins. p. 161. ISBN 0-06-109235-5.
  23. ^ 1 2 3 Spelling, Ian (1994-08-07). "From deep space to heaven". The Toronto Sun.
  24. ^ 1 2 Biderman, Shai; Devlin, William J (2008). "The Wrath of Nietzsche". In Kevin Decker and Jason Eberl (ed.). Star Trek and Philosophy: The Wrath of Kant (Trade Paperback ed.). Chicago, Illinois: Open Court. pp. 47–59. ISBN 978-0-8126-9649-3.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  25. ^ 1 2 3 Associated Press (2002-12-02). "Patrick Stewart envious of villain roles". CTV.ca. נבדק ב-2007-12-04.
  26. ^ Germain, David (2002-12-13). "Best of the baddies: No Star Trek evil one was nastier than lunatic Khan". The Gazette. p. D13.
  27. ^ Ebert, Roger (1982-01-01). "Review: Star Trek II: The Wrath of Khan". Times. נבדק ב-2008-09-13.
  28. ^ Zacharek, Stephanie (2000-08-22). "'Star Trek II' DVD Review". Salon.
  29. ^ Muñoz, Lorenza (15 בינואר 2009). "Ricardo Montalban dies at 88; 'Fantasy Island' actor". Los Angeles Times. נבדק ב-18 באפריל 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  30. ^ Christopher Null (2002). "Star Trek II: The Wrath of Khan". Filmcritic.com. אורכב מ-המקור ב-2012-06-30. נבדק ב-2007-12-04.
  31. ^ Iaccino, James (1998). Jungian Reflections Within the Cinema: A Psychological Analysis of Sci-Fi and Fantasy Archetypes. Praeger/Greenwood. pp. 18–21. ISBN 0-275-95048-4.
  32. ^ Khoorsed, Jehan (1994-11-18). "Star Trek fans facing major disappointment". The Ottawa Citizen. p. B6.
  33. ^ Pirrello, Phil; Jim Vejvoda, Scott Collura (2009-04-29). "Trek's best villains". IGN. p. 5. נבדק ב-2009-06-02.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  34. ^ Melloy, Neil (2002-10-08). "Vader our most wanted villain". Courier Mail. p. 18.
  35. ^ Staff (2006-06-12). "Montalban's Singh Tops out-of-this-world poll". World Entertainment News Network.
  36. ^ Turnage, Jeremy (2006-02-05). "Humorous Web site YTMND.com rising in popularity". Financial Times. ארכיון מ-2012-06-30. נבדק ב-2007-12-04.
  37. ^ "Producers Reveal Tidbits about Season 4". StarTrek.com. CBS Paramount Television. 2004-07-21. נבדק ב-2008-10-14.
  38. ^ "Production Report: Brent Spiner Begins Trilogy with "Borderland"". StarTrek.com. CBS Paramount Television. 2004-08-27. נבדק ב-2008-10-14.
  39. ^ "Enterprise Raises Khan". Sci Fi Wire. Sci Fi Channel. 2004-10-08. ארכיון מ-2005-05-25. נבדק ב-2010-03-15.
  40. ^ Carroll, Larry (2009-05-15). "'Star Trek' Director Open To Sequel With William Shatner Or Khan". MTV. נבדק ב-2009-05-19.