חברה לניהול אוניות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חברה לניהול אוניות היא החברה שאחראית על ניהול ופיקוח על אונייה (Ship Management), כדי שתהיה כשרה להפליג בעיתוי הנדרש. כשהאונייה כשרה לשייט היא תהיה באחריות מנהל תפעול (Operation Manager) שיריץ אותה מבחינה מסחרית בקו ספנות מסוים באופן האופטימלי, כדי להביא רווחים לבעלים ולחוכרי האונייה, לפי הסכם החכירה.

בעבר תפקיד פיקוח על האונייה היה מפוצל לשניים, מפקח טכני ומפקח ימי של אנייה. מאז שנכנס תפקיד DPA (האדם המיועד על החוף) על פי קוד ISM International Safety Management בהאמנה הבינלאומית לבטיחות החיים בים (SOLAS), יש מפקח אונייה אחת שמרכז את כל העבודה. מנגנוני העזר התומכים בעבודת המפקחים הם מאגפים מגוונים: הנדסה, רכש, תיקונים, תוכנה מחשבים ותקשורת, חשמל אוטומציה ובקרה, תקציבים, כוח-אדם ימי, מחלקה ימית ,DPA ביטחון ותיעוד. צוות האונייה מתחלף תקופתית, בעוד שמפקח האונייה אחראי במשך כל חיי האונייה.

רב החובל באונייה והמפקח בחוף פועלים בסמכות בעל האונייה והם חוליה חשובה לתפעול תקין של האונייה ברצף ובבטחה. חברה לניהול אוניות צריכה להיות בעלת ניסיון ימי, בעלת ידע רחב על תחומי הספנות ובעלת יכולת להתמודד עם כל בעיה שעלולה לצוץ.

תחומי אחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחומי אחריות חברה לניהול אוניות:

  • תקפות וחידוש תעודות המאשרות את כושר האונייה ואת כשירות הציוד, עמידה בביקורות ובבדיקות התקופתיות של הרשויות והגורמים המוסמכים ובאמנות ימיות.
  • אחזקה שוטפת, כולל אספקה ותיקונים, ותיקוני אחריות של בניה חדשה. הגשת רשימות תיקונים ועבודות לביצוע באספנות.
    • הוצאת עבודות אחזקה לגורמי חוץ.
  • בדיקת לוחות זמנים ועלויות המוצעות על ידי המספנה, הגשת תקציב מספנה לאישור מקבלי ההחלטות. אספנת האונייה, משא ומתן מול המספנה בסיום האספנה ואישור החשבון הסופי.
  • מעקב אחרי ביצועי האונייה מבחינת מהירות, תצרוכת דלק, תצרוכת שמן.
  • ייזום פעולות לשיפורים טכניים בטיחותיים למנוע תאונות ולעמוד בדרישות ISM.
  • במקרה של נזק לאונייה – תאום עם חברת הסיווג, שיתוף אגף ביטוח, מעקב אחרי הגשת התביעה, טיפול בתיקונים ובחיוב הגורמים המעורבים.
  • הכנת תקציב האחזקה, התיקונים והספקות ועל ביצועו כלפי הממונים.
  • בקרה ואישור הזמנת אספקות ובתי מלאכה לאנייה, בקרה על חשבונות ספקים וקבלנים ואישורם לתשלום.
  • (בתאום עם אגף כוח אדם ימי:) אחריות ומעקב אחר ביצועי פיקוד האונייה וצוותה בנושאים טכניים וקידומם המקצועי.

אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הספנות כפופות לאמנות בין לאומיות המוצעות ומאושרות על ידי הארגון הימי IMO וגם תקפות בחוקים על ידי מדינת הדגל של האונייה. כל אונייה בסחר בין לאומי צריכה להיות רשומה ברישום של מדינה וכך האונייה תניף את דגל רישום האונייה ובזאת מדינת הרישום תהיה אחראית לציות האמנות הבין לאומיות.

האמנות החשובות העיקריות לחברה לניהול אוניות, הן האמנה הבינלאומית לבטיחות החיים בים (SOLAS) המתייחסת בכל היבטי הבטיחות וכשר השייט בים, בתוכן קוד ISM ISPS והאמנה למניעת זיהום מאוניות (MARPOL).

רשויות הדגל של האונייה בודקות ברמה שנתית את האונייה שצריכה לעמוד בכל תנאי האמנות. ביקורות רשויות הנמל (PSC) Port State Control אזוריות אשר נהפכו לנפוצות וקפדניות יותר והן הרמה השנייה של ביקורת עמידה בתנאי האמנות לאחר רשויות הדגל. האדם המיועד על החוף Designated Person Ashore של החברה, המנוי לפקח ולעקוב על כל היבטי הבטיחות באונייה ומניעת זיהום, על פי קוד ISM באמנת SOLAS, עובד בשיתוף פעולה הדוק עם חברה לניהול אוניות כדי ליישם ולשפר את מערכת ניהול הבטיחות (SMS) באונייה ולפתור כל בעיה בטיחותית.

פיקוח ופיקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

האונייה היא בפיקוד ובאחריותו של הקברניט, רב החובל שיש לו סמכות מוחלטת שקיבל באופן חוקי על ידי מדינת הדגל ובעלי האונייה. חברה לניהול אוניות מפקחת על כל פעילות האונייה ומשמשת כיועץ טכני לצוות פיקוד האונייה לפתרון כל בעיה שעלולה להתגלות באנייה. חברה לניהול אוניות נמצא בקשר יום יומי עם פיקוד האונייה על ביצועיה ועל עמידתה בלוח זמנים באמצעות דו"ח צהריים (Noon report) שנשלח כל יום מהאונייה לחברה.

חברה לניהול אוניות, כאחראית על תקינות כל העניינים הטכניים באונייה ועמידה בביקורות סיווג, דואגת למתן שירות תיקונים ואחזקה נדרש לציוד הניווט והתקשורת באנייה. בנוסף, יבדוק את האונייה בפקידות נמל הבית ופעם בשנה יערך ביקורת מקיפה עליה. חברה לניהול אוניות משמשת כיועץ טכני לתביעות ביטוח שונות, עוזר ברמה הטכנית לקיים חקירות תאונות וממלא דוחות להפקת לקחים. היא מספקת גם ייעוץ לתיאום מקצועי ועזרה לציוות אוניות, קיום ראיונות לרבי חובלים ומכונאים ראשיים חדשים לפני עליתם לאנייה. מילוי חוות הדעת על רב החובל והמכונאי הראשי ממולא על ידי המפקח העוקב אחרי כל תקופת השירות שלהם. מפקח אונייה בין היתר הוא האחראי על הטיפול בקבלת אונייה חדשה ובטיפול בגריטת אנייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]