חדר בריחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכניסה לאחד מחדרי הבריחה הפעילים בבודפשט, 2015

חדר בריחה, או חדר מילוט (נקרא בישראל לעיתים קרובות בשמו הלועזי אסקייפ רום, Escape room), הוא משחק הרפתקאות בו אנשים ננעלים בחדר ביחד עם משתתפים אחרים, וצריכים להשתמש בחפצים שונים הנמצאים בחדר כדי לפתור סדרה של חידות, למצוא רמזים, לפענח צפנים ולהימלט מהחדר תוך זמן מוגבל.

משחקים אלו מבוססים על משחקי הווידאו מז'אנר "הבריחה מהחדר", למשל "חדר הארגמן", "סאבמשין", "הדלתות" ועוד רבים אחרים, בהם השחקן נעול בחדר ואמור לסרוק את סביבתו במטרה למצוא כלים ורמזים שיובילו ליציאה מהחדר. השחקנים המשחקים במשחקים אלו צריכים להשתמש בכושר הבחנה וחשיבה ביקורתית, יכולות אנליטיות וכישורים אסטרטגיים כדי לברוח מהחדר. השראות אחרות ליצירת המשחק נלקחו ממשחקי לוח, סרטים וספרים.

בדרך כלל חדרי בריחה מאורגנים מסביב לנושא מסוים. הנושא הוא סיפור המסגרת שבתוכו מתרחשת העלילה של החדר, והמשתתפים מתקדמים בו ביחד עם התקדמות המשחק ופתרון החידות. בדרך כלל לפני הכניסה לחדר מועברת הדרכה שמטרתה לספר למשתתפים במשחק את סיפור המסגרת. ההדרכה יכולה להיות על ידי מדריך או על ידי סרטון קצר, ובחדרים מתקדמים על ידי משקפי מציאות מדומה.

חדרי בריחה ברחבי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק אורגן בתחילה ביפן, בסין ובהונג קונג. חברת "The Real Escape Game" הייתה בין הראשונות בעולם שהחלו את הטרנד ביפן בשנת 2007[1], אם כי המשחק הראשון אורגן כבר ב-2006 בעמק הסיליקון, קליפורניה, על ידי קבוצת מתכנתים. לאחר מכן נפתחו חדרים באירופה, תחילה בהונגריה ובשווייץ, ואחר כך החלו להיפתח בצפון אמריקה, בשאר אסיה, ובאוסטרליה. שתיים מהחברות הוותיקות בעולם בתחום הן HintHunt ו-AdventureRooms.

במספר מקומות בעולם נערכים משחקי היחלצות מחדר נעול כאירוע, כך למשל בטורונטו, קנדה; סיאטל, וושינגטון; סן פרנסיסקו, קליפורניה; וגם בהונגריה, שווייץ, רוסיה, בריטניה, ספרד, פולין, יוון, אוסטרליה ובמדינות שונות באסיה.

משחקי היחלצות מחדר נעול הפכו לפופולריים באירופה, ארצות הברית, יפן, טאייוון וסין. כל משחק משלב אלמנטים מקומיים ומציג תפאורה שונה וסיפור רקע שונה.

חדרי בריחה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדרי הבריחה הראשונים בישראל החלו לצוץ בשנת 2015 והיו דלי תקציב ומדור ראשון (ללא אלקטרוניקה, מבוססי מנעולים מכניים). עם צבירת הפופולריות והתרחבות קהל המעריצים בענף, חלה תנופה והושקעו תקציבים גדולים בפיתוח חדרים מדור שני, שלישי ורביעי שכוללים בין היתר תפאורה מרהיבה, אלקטרוניקה משוכללת, אפקטים מורכבים, חידות מקוריות, ריבוי חללים ונושאי סיפור ייחודיים להעצמת האווירה. חלק מהחדרים אף כוללים שחקני תיאטרון מקצועיים שיוצרים אינטראקציה עם המשתתפים ומהווים חלק חשוב בהתקדמות העלילה ופתירתה. נכון לחורף 2024, פועלים בישראל בסביבות 200 חדרי בריחה.[דרוש מקור][2]

במאי 2017, בערוץ Yes Kidz עלה שעשועון טלוויזיה בשם אסקייפ שבו מתחרים בני נוער על אליפות חדרי הבריחה בישראל.

כנס חדרי הבריחה הראשון בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 במרץ 2017 נערך בישראל לראשונה כנס חדרי הבריחה הראשון בישראל. הכנס התקיים בבית ציוני אמריקה בת"א. מאות אנשים לקחו חלק בכנס שיועד לחובבי חדרי בריחה (אסקייפרים), בעלי חדרי בריחה, בעלי מקצוע בתחום ומתעניינים. בכנס הועברו הרצאות מפי דמויות מובילות בתחום, במגוון תחומים: החל מסוד הקסם של חדרי בריחה, דרך שימושיו בצה"ל ומערכת החינוך ועד לחידושים והדור הבא של חדרי הבריחה. תוכני הכנס והמצגות זמינים לצפייה ברשת. בתום הכנס הוכרזו חדרי הבריחה הטובים בישראל. במגוון קטגוריות על בסיס הצבעות של אלפי גולשים.

סוגים שונים של חדרי בריחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל קיימים סוגים שונים של חדרי בריחה. ישנם ארבעה סוגים של חדרי בריחה:

  • חדרי בריחה נייחים - הכוונה לחדר פיזי. המשתתפים "ננעלים" בתוך החדר ועליהם למצוא את הדרך החוצה באמצעות חידות ורמזים שפזורים בזירה/ות.
  • חדרי בריחה ניידים - הכוונה לערכות ומשחקי בריחה שניתן לשחק בהם בכל מקום (בבית, במשרד, בכיתה...). השם הנפוץ שניתן להם הוא "קופסאות בריחה".
  • חדרי בריחה בחללים פתוחים - הכוונה למשחק חיצוני, המתבצע בשטח חיצוני ולא סגור.
  • חדרי בריחה עד הבית - הכוונה לערכות חדרי בריחה שמגיעות עד בית הלקוח. ואז השחקנים צריכים לפצח חידות/להכין מרכיבים/לבצע פעולות על אותם מרכיבים כדי להתקדם בפתירת החדר.

בנוסף קיימים חדרים עם מאפיין בולט שמשפיע על כל אופי החדר:

  • חדרי בריחה עם שחקן - הכוונה לחדרים שבהם ביחד עם המשתתפים בחדר הבריחה נמצא גם שחקן או שחקנים מטעם החברה שמנהלת את החדר. מטרתם של השחקנים לקדם את העלילה, להוסיף לאווירה או לייצר מצבים ייחודיים בשביל משתתפי החדר.
  • חדרי בריחה קולינאריים - הכוונה לחדרי בריחה שבהם כחלק מפעילות פתירת החידות יש גם מרכיב קולינרי. לרוב מדובר בהכנה של מנה תוך כדי החדר או באכילת מוצרים שכבר קיימים בתוך החדר בשביל להתקדם.
  • חדרי בריחה פיזיים - הכוונה לחדרים שבהם המשתתפים נדרשים לבצע פעילויות ספורטיביות פיזיות במסגרת החדר (מדובר בדרישה מגבילה לחלק מהאוכלוסייה ולכן מידע זה נגיש כבר באתרי החברות הרלוונטיות לפני ההזמנה).

חדרי בריחה עד הבית בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדרי בריחה עד הבית הם קופסאות שמגיעות עד לבית השחקן ושם קבוצת שחקנים מפענחת את החידות שנמצאות בתוך הקופסה. המונח קופסה הוא מעט מטעה כי מדובר בכל צורה של כלי שבעלי החדרים יכולים לחשוב עליהם: תיקים, קופסאות, כספות ועוד.

חדרי הבריחה עד הבית מתחלקים ל-5 סוגים:

  1. קופסת בריחה - קופסה שמגיעה עד בית הלקוח והוא פותר את החידות שבתוכה. קופסאות אלה נחלקות לשני תתי סוגים:
    • רב פעמיות - כאלו שהחברה מביאה עד בית הלקוח, משאירה לכמה שעות ואז אוספת.
    • חד פעמיות - כאלו שנשלחות ללקוח בדואר (או כל אמצעי אחר) ונשארות אצלו בגמר השימוש.
  2. משחק דיגיטלי - משחק שמתרחש באינטרנט, לרוב באתר ייעודי שחברת המשחקים בנתה ובו המשתתפים מנסים לפתור את החידות בזמן מוקצב.
  3. פעילות בזום - אירוע שנערך בזום ובו כל אחד מהמשתתפים מקבל תפקיד בעלילה.
  4. משחק להדפסה - חומרים דיגיטליים שמקבלים כקובץ להורדה, מדפיסים ועונים על החידות.
  5. משחק קופסה – משחק קופסה שולחני שהנושא שלו הוא חדרי בריחה, לרוב נמכר בחנויות רגילות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חדר בריחה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Suellentrop, Chris (2014-06-03). "In Escape Rooms, Video Games Meet Real Life". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2019-08-21.
  2. ^ לא קיים מקור פורמלי. ישנו מסמך לא רשמי הנקרא 'ארמדיל' שמעודכן באופן שוטף ומופץ בין חובבי חדרי הבריחה בישראל, ובו רשימת חדרי בריחה פעילים