חואן חסוס פוסאדס אוקאמפו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חואן חסוס פוסאדס אוקאמפו
Juan Jesús Posadas Ocampo
חואן חסוס פוסאדס אוקאמפו
חואן חסוס פוסאדס אוקאמפו
לידה 11 בנובמבר 1926
גואנחואטו, המדינות המקסיקניות המאוחדות עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 24 במאי 1993 (בגיל 66)
גוודלחרה (מקסיקו), המדינות המקסיקניות המאוחדות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקומקסיקו מקסיקו
תפקיד
  • archbishop of Guadalajara (15 במאי 1987)
  • bishop of Cuernavaca (28 בדצמבר 1982)
  • חשמן (28 ביוני 1991)
  • בישוף דיוקסי (21 במרץ 1970) עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקרדינל חואן חסוס פוסאדס אוקאמפוספרדית: Juan Jesús Posadas Ocampo; נולד ב-11 בנובמבר 1926 בסלווטיירה, גואנאחואטו - נרצח ב-24 במאי 1993 בגוודלחרה, חליסקו) היה בישוף מקסיקני של הכנסייה הקתולית, ששימש כארכיבישוף גוודלחרה וכקרדינל של הכנסייה הרומית-קתולית.

פוסאדס אוקאמפו הועלה לדרגת קרדינל על ידי האפיפיור יוחנן פאולוס השני בקונסיסטוריה מ-28 ביוני 1991.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 במאי 1993, פוסאדס אוקאמפו, יחד עם שישה אנשים נוספים, נרצחו בחניון של נמל התעופה הבינלאומי גוודלחרה.[1] הוא היה בתוך מכוניתו וספג 14 קליעים. מחקירה ממשלתית הגיעו למסקנה כי הוא נקלע לקרב יריות בין קרטלים יריבים על סחר בקוקאין וזוהה בטעות כראש קרטל סמים. על פי דיווחי סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי, הקרדינל זוהה בטעות כחואקין גוסמן לוארה,[2] "אל צ'אפו", ראש קרטל סינלואה. איש מעולם לא נענש על ההרג עצמו, אף כי הוגשו אישומים הקשורים לרצח. חואן פרנסיסקו מורילו דיאז "אל גוארו חאיבו" ואדגר ניקולאס וייגאס "אל נגרו", חברי קרטל טיחואנה, זוהו כמי שהגו את ביצוע הרצח.[3]

אף על פי שהוזמן על ידי קרטל טיחואנה, רבים מחברי יחידת ההתנקשות היו למעשה חברים בכנופיית הגבעות "לוגאן" של סן דייגו, שהוכשרו על ידי קרטל טיחואנה כמתנקשים. בנחמין ארלנו-פליקס הסגיר שני חברים בכנופיה: חואן אנריקה וסקונז ורמון טורס מנדז. טורס נהרג בזמן שהיה במעצר וחיכה למשפט. וסקונז נידון לתשע שנות מאסר על אישומי אחזקת נשק במקסיקו.[4]

אף על פי שהרצח בוצע במקסיקו, ארצות הברית האשימה תשעה חברים מחוליית ההתנקשות "לוגאן" בנוגע לרצח. שלושה חברים נוספים הודו בסופו של דבר באשמה ונידונו לעונשי מאסר של 18–22 שנה.[4]

פתיחה מחודשת של התיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיק נפתח מחדש לאחר שהנשיא ויסנטה פוקס עלה לשלטון בשנת 2000 וסיים שבעה עשורים של שלטון מפלגה אחת. פוקס נכנס לתפקיד והבטיח לסגור תיקי רצח. המשנה לתובע הכללי, מריה דה לה לוז לימה מלווידו, ציטטה כי היו הפרות חריגות חמורות בחקירות הקודמות, כולל עיוות ראיות של המשטרה והיעלמותם של למעלה מאלף מסמכי מפתח. מאז, לדבריה, היא קיבלה איומי מוות, בתה המתבגרת הוחזקה באיומי אקדח ושני ילדיה האחרים נורו במכוניתם.

כיוונים חדשים הופיעו לאחר פתיחת התיק, כולל עדות של חבר ילדות של פוסאדס. לדבריו, פוסאדס אמר לו שהוא זומן למעונו של הנשיא קרלוס סלינס וקיבל איומים רק שבועות לפני מותו. פרננדו גוסמן, מחוקק שמרנן, אמר: "יש הוכחות רבות המובילות אותנו למסקנה שאנחנו עומדים בפני פשע בביצוע מדינה, מאורגן ובהשתתפות כוחות ביטחון הפנים." גוזמן היה מקורב לחקירה מאחר שייצג את אשתו של נהגו של פוסאדס, שנהרגה גם בהתקפה. לדבריו החוקרים פסקו את מעורבותם של קרטלי סמים, לפחות כפי שהוצג המקרה על ידי ממשלת סלינס. התאוריה החדשה לפיה ייתכן שהרצח מהווה הוראה על ידי חברי ממשלת סלינס מבוססת על טענות כי עוזר בכיר בממשלת סלינס הזהיר את פוסאדס לסתום את פיו על מידע שחשף קשר בין פוליטיקאים בכירים לסחר בסמים ובזנות. איש לא טען כי הנשיא סלינס היה מעורב באופן אישי.

בסביבות יום השנה העשירי לרצח, דחקו בכירי הכנסייה בנשיא פוקס במכתב לשמור על דבריו ולוודא שהמקרה נפתר. ממשיך דרכו של פוסאדס, הקרדינל חואן סנדובל, משוכנע שהרצח היה מניע פוליטי. הוא, עורך דינו וגוזמן גם דיווחו על איומים במוות ופנו לנציבות הבין-אמריקאית לזכויות אדם בבקשה להגנה.

ב-15 באוגוסט 2006 הודיעו גורמים במשרד המשפטים האמריקניים כי סוכני הסמים הפדרליים בארצות הברית עצרו את לורד הסמים המקסיקני פרנסיסקו חאבייר ארלנו פליקס, מנהיג קרטל טיחואנה האחראי לחפירת מנהרות מורחבות להברחת סמים מתחת לגבול ארצות הברית. בהודעה לעיתונות שהוזכרו לעיל אמרו גורמים רשמיים ב-DOJ כי חאבייר ארלאנו פליקס הואשם במקסיקו בשנת 1993 בקשירת קשר להתנקש בחייו של הקרדינל חואן פוסאדס אוקמפו.[5]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברומן "כוחו של הכלב" מאת דון ווינסלו, דמות האב פראדה מבוססת על חלקים מחייו ומותו של חואן חסוס פוסאדס אוקאמפו.
  • בסדרה של נטפליקס "אל צ'אפו", בעונה 1, פרק 4, מוצג כיצד הקרדינל פוסאדס נרצח על ידי קושרים מטעם הממשלה הפדרלית.
  • בסדרה של נטפליקס "נרקוס: מקסיקו" מוצג האירוע בשדה התעופה בעונה 3, פרק 4.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Golden, Tim (25 במאי 1993). "Cardinal in Mexico Killed in a Shooting Tied to Drug Battle". World. The New York Times. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "U.S. intelligence agency finally releases dispatch on Mexico cardinal assassination at airport". Chron. 14 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ López-Dóriga, Joaquín. "Los Agujeros Oscuros en el Asesinato del Cardenal Posadas Ocampo". Radio Fórmula, 11 June 2001.
  4. ^ 1 2 "Season 4 – Slide 34". History Channel. נבדק ב-14 באוקטובר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Steinhauer, Jennifer; McKinley Jr., James C. (17 באוגוסט 2006). "U.S. Officials Arrest Suspect in Top Mexican Drug Gang". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)