חוחן הקנרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חוחן)
קריאת טבלת מיוןחוחן הקנרס
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: חוחן
מין: חוֹחַן הַקִּנְרָס
שם מדעי
Onopordum cynarocephalum
בואסייה & Blanche, 1856
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוֹחַן הַקִּנְרָס (שם מדעי: Onopordum cynarocephalum) הוא מין מהסוג חוחן המצוי בישראל. זהו צמח חד-שנתי קוצני ממשפחת המורכבים.

השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם המדעי Onopordum cynarocephalum מיוונית: גאזים (pordum) חמור (Ono) כנראה בשל הסברה לגבי האפקט של אכילה מוגזמת אצל החמור[1]. קרקפת הפרחים של חוחן הקנרס דמוית כדור קטן של ארטישוק - קינרה ביוונית, קנרס בעברית. השם העברי נגזר מהשם המקראי חוח, גם כן צמח קוצני. בערבית כַּעוּב או לְשַׂ'אן אִל-גְ'מָאל (לשון הגמל).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוחן הקרנס גדל באזור ארץ ישראל וסוריה בעיקר סמוך ליישובים נטושים, מעזבות ושולי דרכים[2]. שׁוֹשֶׁנֶת העלים בחורף רחבה ועליה מסתיימים בקוצים (ראו איור). באביב עולה מתוכה גבעול זקוף וגבוה ביותר (כ2 מטרים ומעלה). הגבעול קוצני, מלווה לכל אורכו בכנפיים קוצניות ומסתעף למעלה למספר סעיפים נושאי קרקפות גדולות (4–7 ס"מ). הקרקפות מהודקות בחפי מעטפת המתחדדים לקוצים. הצמח פורח בחודשים מאי-יולי עם פרחים מורכבים צינוריים בצבע סגול-ארגמן. ציציות צהבהבות מכסות את הקרקפת אחרי ההבשלה.

חלקי הקוץ

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד ממיני החוחן Onopordum acanthium ("דרדר הכותנה" או "חוחן הבלאנש"), הוא הפרח הלאומי של סקוטלנד, והוא מאפיין ניכר בסמלים ולוגואים סקוטיים רבים. האגדה היא שצבא נורדי פולש ניסה להתגנב בחשאי למאהל של הצבא הסקוטי. אחד מהנורדים פסע בשקט יחף למחנה הסקוטי ודרך על החוחן. שלוות הלילה במחנה הופרה והנורסים הובסו[3].

שלט האצולה של סקוטלנד - שימו לב לחוחנים שלמטה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חוחן הקנרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נסים קריספל, "ילקוט הצמחים", הוצאת כנה, ירושלים, 1983, כרך ד'-ח', עמ' 209
  2. ^ חוחן הקנרס באתר צמח השדה
  3. ^ סמל סקוטלנד באתר היסטוריה סקוטית (באנגלית)