חומת טראמפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חומת טראמפ
מידע כללי
סוג קיר עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם דונלד טראמפ עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת גבול ארצות הברית–מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
אורך 732 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוחן מספר דגמי אב-טיפוס לחומה בסן דייגו, קליפורניה

חומת טראמפ הוא שמו הלא רשמי של פרויקט לבניית חומת הפרדה לאורך גבול ארצות הברית–מקסיקו, אותו הוביל נשיא ארצות הברית ה-45 דונלד טראמפ.

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016 קרא טראמפ להקים חומת גבול גבוהה במקום גדר ההפרדה בין ארצות הברית למקסיקו הקיימת כיום, ואמר שאם הוא ייבחר לנשיאות, הוא ייבנה חומה כזו במימון ממשלת מקסיקו. בתגובה הצהיר נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, כי ארצו מתנגדת לתוכנית.

לאחר בחירתו חתם הנשיא טראמפ בינואר 2017 על צו נשיאותי מס' 13767, המורה לממשלת ארצות הברית להתחיל לבנות חומה לאורך הגבול עם מקסיקו, אולם הצו לא הבהיר מה יהיו מקורות המימון לבנייה, ולא החלה בנייה בפועל. טראמפ ניסה לייחד תקציב של 5.7 מיליארד דולר מתקציב המדינה לשנת 2019 למימון החומה, אך הקונגרס התנגד לכך, ולכן השבית טראמפ את הממשלה הפדרלית של ארצות הברית למשך 35 יום.[1]

ב-15 בפברואר 2019 הכריז הנשיא טראמפ על מצב חירום לאומי, וטען שהמצב בגבול מקסיקו וארצות הברית מחייב הסטת מימון לבניית החומה במקום תקציבים שהוקצו למטרות אחרות. הקונגרס העביר החלטה המבטלת את צו החירום, אך טראמפ הטיל וטו על ההחלטה. בעקבות ההצהרה על מצב חירום החל פרויקט שיקום של קטעי גדר ישנים לאורך הגבול, מתקציב סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית, אך לא נבנתה במקומם חומה.

עם כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר 2021, חתם הנשיא ג'ו ביידן על צו המקפיא את בניית החומה. כמו כן ביטל את מצב החירום שהוכרז על ידי טראמפ.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גדר ההפרדה בין ארצות הברית למקסיקו

גדר ההפרדה בין ארצות הברית למקסיקו מורכבת מקטעי גדר אנכיים בגובה משתנה לאורך הגבול, שמטרתם מניעת מעבר בלתי חוקי ממקסיקו לארצות הברית. בנוסף לגדר הותקנו לאורך הגבול מצלמות וציוד מעקב.

אורכו הכולל של הגבול היבשתי בין המדינות הוא 1,954 ק"מ. על פי דיווחי סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית, אורכן הכולל של הגדרות לאורך הגבול הוא כ-930 ק"מ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחאה נגד בניית החומה בלאס וגאס, אוקטובר 2016

דונלד טראמפ הבטיח במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016 שיקים חומת גבול לאורך הגבול עם מקסיקו. בפברואר 2017 אמר טראמפ שממשלת ארצות הברית החלה לעבוד על תכנון החומה, אך לא סיפק פרטים. ביוני 2017 הציע שהחומה המוצעת תכוסה בפאנלים סולאריים שייצרו חשמל ויחזירו חלק מההשקעה. כמו כן אמר שהקיר צריך להיות "שקוף" כדי לזהות סחר בסמים. מספר חברות הביעו עניין בעיצוב ובניית החומה, וחלק מההצעות זכה לפרסום בכלי התקשורת.

בספטמבר 2017 הודיעה ממשלת ארצות הברית על תחילת הבנייה של שמונה דגמי אב טיפוס לחומת בטון ופלדה. אחד מהם נבנה בגבול בין סן דייגו לטיחואנה, וטראמפ ביקר בו במרץ 2019.[2]

עם כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר 2021, חתם הנשיא ג'ו ביידן על צו המקפיא את בניית החומה.

אומדני עלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקמפיין לנשיאות של טראמפ הוא העריך את עלות בניית החומה ב-12 מיליארד דולר. יושב ראש בית הנבחרים הרפובליקני פול ראיין ומנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל העריכו את העלות ב-15 מיליארד דולר.

בפברואר 2017 דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי על פי המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית עלות החומה היא 21.6 מיליארד דולר ויידרשו 3.5 שנים לבנייתה.

על פי ניתוחי מומחים, עלות הבנייה של חומה באורך 1,300 ק"מ היא כ-45 מיליארד דולר. תחשיב זה אינו כולל סכומי פיצויים למקרים של הפקעת קרקע פרטית, ואינו כולל עלויות תחזוקה, המוערכות בכ-750 מיליון דולר בשנה. אומדנים אחרים מציגים עלויות שבין 15 ל-25 מיליארד דולר.

השפעה על יחסי ארצות הברית–מקסיקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – יחסי ארצות הברית–מקסיקו
גבול ארצות הברית–מקסיקו: גדר נמוכה מפרידה בין טיחואנה, מקסיקו, המאוכלסת בצפיפות (מימין) לבין מחוז סן דייגו בארצות הברית.

הצו הנשיאותי לבניית החומה פגע ביחסי ארצות הברית–מקסיקו. נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, גינה את הצו והצהיר כי מקסיקו לא תממן את בניית החומה. פגישה שהייתה מתוכננת בין שני הנשיאים בוטלה.

במרץ 2017 בראוליו גוארה, חבר קונגרס ממקסיקו, חצה את הגבול בין טיחואנה לסן דייגו, וטען כי הדבר מוכיח את אי-יעילותה של החומה המוצעת.

הארכיבישוף הקתולי של מקסיקו פרסם מאמר בו כתב שכל השתתפות של חברה מקסיקנית בבניית החומה תיחשב כבגידה במולדת.

תגובות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפסגה השנתית של מדינות אמריקה הלטינית בינואר 2017 גינו נציגי מדינות דרום אמריקה את רעיון בניית החומה.

האפיפיור פרנציסקוס הביע ביקורת על הפרויקט, ואמר: "מי שבונה חומה בין אנשים, הופך בסופו של דבר לאסיר של החומה שבנה. יש לבנות גשרים, לא חומות."

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, שיבח את התוכנית, ותיאר אותה "הצלחה נהדרת, רעיון נהדר של טראמפ." הוא השווה את הצעתו של טראמפ לגדר הגבול ישראל–מצרים.[3] דבריו של נתניהו גרמו למשבר ביחסי ישראל–מקסיקו. ממשלת מקסיקו הביעה מחאה על דברי נתניהו, ושגריר ישראל זומן לשיחת נזיפה. בסופו של דבר פרסם משרד החוץ הודעת הבהרה: "אנו לא מביעים עמדה לגבי יחסי ארצות הברית-מקסיקו. ראש הממשלה התייחס לניסיוננו הספציפי, אותו אנו מוכנים לחלוק."[4]

היבטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיל קרליקובסקה, שהיה הממונה על סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית, ציין כי בשטחי הגבול במדבר אריזונה קיימים מכשולים טבעיים רבים לבניית החומה. לדבריו יש כיום גדר באורך של כ-700 קילומטרים וננקטים אמצעי אבטחה נוספים, בהם סיורי אופנועים וכלי טיס בלתי מאוישים, שלדעתו עדיפים על בניית חומה.

קיימים היבטים משפטיים נוספים רבים לבניית חומה, בהם חוקים סביבתיים רבים בארצות הברית המגבילים בנייה כזו. בין החוקים נמנים חוק המדיניות הסביבתית הלאומית, חוק המינים בסכנת הכחדה, חוק המים הנקיים, חוק האוויר הנקי, חוק השימור ההיסטורי הלאומי, חוק אמנת נדידת הציפורים, חוק שימור הציפורים הנודדות, חוק הגנת הארכאולוגיה, חוק הפיקוח על רעש, חוק סילוק פסולת מוצקה, חוק העתיקות וחוק חופש הדתות לילידים האמריקאים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חומת טראמפ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]