חזיר יבלות ג'אווני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חזיר ורוקוזי)
קריאת טבלת מיוןחזיר יבלות ג'אווני
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
תת־סדרה: דמויי חזיר
משפחה: חזיריים
סוג: חזיר
מין: חזיר יבלות ג'אווני
שם מדעי
Sus verrucosus
בויה, 1832
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חזיר יבלות ג'אווני (שם מדעי: Sus verrucosus; או חזיר ורקוזי) הוא מין בסוג חזיר האנדמי לאי ג'אווה ולאיים הסמוכים, בָּאוִיאַן ומאדורה. החזיר הג'אווני חי ביערות שגובהם נמוך מ-800 מטר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקלו של החזיר הג'אווני נע בין 44 ל-108 ק"ג, כאשר הזכר שוקל למעלה מפי שניים מהנקבה[2]. מקורות אחרים מציינים כי משקלן של הנקבות הוא 45 - 60 ק"ג, ושל הזכרים - 80 - 150 ק"ג. אורכו של החזיר הג'אווני 90 עד 190 ס"מ. צבעו נע מצהוב אדמדם ועד לשחור וחלקיו התחתונים הם בצבע צהבהב. בפניו 3 זוגות גבשושיות. יש שוני רב בגודלן של גבשושיות אלו מפרט לפרט והן אינן ניכרות אצל הנקבות. לחזירים הג'אוונים רעמת שיער ארוכה שיורדת מהעורף דרך עמוד השדרה עד לישבן. להם רגליים דקות וזנב ארוך. על הזנב יש ציצית שיער קטנה. לו ראש ארוך ואוזניים גדולות.

תקופת ההיריון בחזיר הג'אווני נמשכת בסביבות הארבעה חודשים. הם ממליטים 3–9 גורים מדי שנה בתקופת הגשמים שבין ינואר למרץ. הגורים יונקים עד גיל 3–4 חודשים, אז הם נגמלים מיניקה. הנקבות דואגות לגורים בקבוצות יחד עם נקבות נוספות בעוד שהזכרים נשארים בודדים. אורך חייו של חזיר יבלות ג'אווני הוא עד 14 שנה.

כאשר חש החזיר הג'אווני מאוים הוא זוקף את רעמת שיערו המצויה בגבו.

החזיר הג'אווני מזיק לחקלאות האדם וניצוד בשל בשרו. רק חזירים ג'אוונים מעטים מוחזקים בשבי. אלו מוחזקים במושבות רבייה, כולן בגני חיות במזרח האי ג'אווה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חזיר יבלות ג'אווני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חזיר יבלות ג'אווני באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ לפי
    Blouch, Raleigh A. 1993. The Javan warty pig (Sus verrucosus), in Pigs, Peccaries, and Hippos, Status Survey and Conservation Action Plan, IUCN/SSC Hippo Specialist Group, William R. Oliver editor. IUCN

    עם זאת, במקור זה נרמז כי ייתכן וקיימים תת-מינים תחת מין זה, וכי המשקל שצוין הוא המשקל של תת-המין הנפוץ ביותר, אך לא של תת-המינים האחרים, אם קיימים.