חטוף (סרט, 1960)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חטוף
Kidnapped
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של רוברט לואיס סטיבנסון
בימוי רוברט סטיבנסון
הופק בידי וולט דיסני
תסריט רוברט סטיבנסון
עריכה גורדון סטון
שחקנים ראשיים ג'יימס מקארתור
פיטר פינץ'
ברנארד לי
מוזיקה סדריק ת'ורפ דייווי
צילום פול ביסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה חברת וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 בפברואר 1960
משך הקרנה 97 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
movies.disney.com/kidnapped
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל של אלן ברק סטיוארט (האמיתי, משמאל) ודייוויד בלפור (הספרותי) באדינבורו

חטוףאנגלית: Kidnapped) הוא סרט הרפתקאות היסטורי אמריקאי משנת 1960 בבימויו של רוברט סטיבנסון, עם ג'יימס מקארתור ופיטר פינץ' בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הספר החטוף/נחטף/גנוב גונבתי של רוברט לואיס סטיבנסון משנת 1886 שעבר עיבודים רבים לקולנוע ולטלוויזיה.

העלילה מתרחשת במאה ה-18 ומתארת את קורותיו של נער המנושל מירושתו ואת הרפתקאותיו הרבות עד שהוא זוכה לתקן את המעוות, על רקע התקוממות היעקוביטים בסקוטלנד. בספר משולבים דמויות אמיתיות כמו של אלן ברק סטיוארט (אנ') ממנהיגי המרד.

זה סרטו הקולנועי הראשון של פיטר אוטול המופיע בתפקיד קטן.

צילומי החוץ נעשו באובן, סקוטלנד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד בלפור (ג'יימס מקארתור) הוא בחור צעיר שזה עתה סיים את לימודיו. אביו מת ומנהל בית הספר מר קמפבל מוסר לו מכתב חתום של אביו אותו הוא צריך למסור לדודו אבנעזר בעיירה קרמונד (אנ'). אבנעזר בלפור (ג'ון לורי) מתגורר בבית נטוש ומוזנח בשם "House of Shaws" ומופתע לקבל את אחיינו כי הוא יודע שכעת יירש דייוויד את הבית. הוא מתכונן לסלקו ובשלב ראשון הוא מורה לו לעלול לקומה עליונה בתקווה שייפול משם מהקיר ההרוס אך דייוויד ניצל.

בשלב שני הם מגיעים לעיירה במטרה להיפגש עם עורך הדין רנקילור (מילס מלסון) אך בדרך נפגש אבנעזר עם רב החובל הוסיסון (ברנרד לי) ומסתודד אתו. הוסיסון מפתה את דייוויד לעלות לביקור על ספינתו וחוטף אותו לעבוד בעבד על הספינה. הוא עושה זאת לאחר שאבנעזר שילם לו 20 פאונדס תמורת החטיפה.

לאחר שאחד המלחים, שאון (ניאל מקגיליס) הורג במכות את נער הסיפון, מתמנה דייוויד לנער הסיפון ולעוזרו של הוסיסון שבוטח בו ומראה לו את מחסני הנשק של הספינה.

בערפל כבד מתנגשת הספינה בסירה שיושביה טובעים פרט לאלן ברק סטיוארט (פיטר פינץ'). אלן הוא ממנהיגי המורדים היעקוביטים ומבקש מהוסיסון להורידו לחוף בסקוטלנד תמורת כסף רב שהוא מראה לו.

הסיסון מסכים אך דייוויד שומע שהם מתכננים לרצוח את אלן ולשדוד את כספו. הוא מתחבר לאלן ושניהם מתבצרים בתא הנשק ומפילים חללים בתוקפים. לבסוף נכנע הוסיסון ומשיט את הספינה לחוף אך היא מתנגשת בסלעים וכולם טובעים פרט לדייוויד ואלן.

שניהם עוברים חוויות קשות כדי לחמוק מהבריטים שרודפים אחריהם לאחר שהוצע פרס של 100 פאונדס על מי שיסגיר את אלן שלטענתם הוא הרג את גובה המיסים הראשי שכונה "השועל האדום".

הם מתבוססים בבוץ ובגשמים עזים ובאחד הבתים מנסה אלן להתעמת בדו-קרב עם יריבו רובין מקגרגור (פיטר אוטול) אך מחליט להחליף את החרבות בנגינה על חמת חלילים שבה מנצח מקגרגור.

לבסוף הם עוברים בהצלחה את המשמר בטירת סטירלינג ומגיעים לקרמונד. הם מצרפים אליהם את עורך הדין רנקילור ואלן מצליח להוציא מאבנעזר הודאה כי שילם להוסיסון 20 פאונדס כדי שיחטוף את דייוויד. ברגע זה יוצאים רנקילור ודייוויד ואבנעזר המופתע יודע כי הפסיד.

בסוף נשאר דייוויד כבעל הבית ואלן עולה על ספינה בדרכו לצרפת.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'יימס מקארתור דייוויד בלפור
פיטר פינץ' אלן ברק סטיוארט לוחם סקוטי
ברנרד לי הוסיסון רב חובל
רובין לורי אבנעזר בלפור
פיטר אוטול רובין מקגרגור לוחם סקוטי
ניאל מקגיניס שאון מלח
מילס מלסון רנקילור עורך דין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]