חיות הפלא והיכן למצוא אותן (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיות הפלא והיכן למצוא אותן
Fantastic Beasts and Where to Find Them
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
מבוסס על "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" מאת ג'יי קיי רולינג
בימוי דייוויד יטס
הופק בידי דייוויד היימן
סטיב קלובס
תסריט ג'יי קיי רולינג
עריכה מארק דיי
שחקנים ראשיים אדי רדמיין
קתרין ווטרסטון
אליסון סודול
דן פוגלר
קולין פארל
עזרא מילר
סמנתה מורטון
כרמן אג'וגו
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד
צילום פיליפ רוסלו
מדינה הממלכה המאוחדת
ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 בנובמבר 2016
משך הקרנה 133 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, סרט ילדים, סרט הרפתקאות, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 180 מיליון דולרים
הכנסות 814 מיליון דולרים
הכנסות באתר מוג'ו fantasticbeasts
פרסים
סרט הבא חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד (2018)
www.fantasticbeasts.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיות הפלא והיכן למצוא אותןאנגלית: Fantastic Beasts and Where to Find Them) הוא סרט קולנוע מסוגת פנטזיה בהפקה אמריקאית-בריטית, הראשון מתוך סדרה של חמישה סרטים, המהווים סרטי פריקוול לסדרת סרטי "הארי פוטר", בהפקת אולפני האחים וורנר. את הסרט ביים דייוויד ייטס, ומככבים בו אדי רדמיין, קתרין ווטרסטון, אליסון סודול, דן פוגלר, עזרא מילר, סמנתה מורטון, קולין פארל, פיית' ווד-בלאגרוב וג'ן מורי. דייוויד היימן, שהיה אחראי על הפקת סרטי "הארי פוטר", אחראי גם על הפקת הסרטים.

צילומי הסרטים החלו ב-17 באוגוסט 2015 באולפני ליבסדן. הסרט הראשון יצא לאקרנים ב-18 בנובמבר 2016 בארצות הברית בפורמט תלת-ממד ובאיימקס. תסריט הסרט הראשון יצא לאור כספר רשמי ב-19 בנובמבר 2016 באנגלית, וב-2 במרץ 2017 בתרגום לעברית.

שם הסרט מבוסס על ספר בשם זהה, המשמש כספר לימוד בדיוני בבית הספר הוגוורטס בסדרת ספרי הארי פוטר. בשנת 2001 פרסמה ג'יי קיי רולינג את ספר הלימוד, תחת שם העט ניוט סלמנדרה - שמו של גיבור הסרט.

סקירת העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו יורק של שנת 1926, כוח עצום ומסתורי משאיר עקבות של הרס ברחובות, ומאיים לחשוף את קהילת הקוסמים לאל-קסים (No-Maj; לא קסום, המקביל האמריקאי של מוגל) ולהפר את המרקם העדין של החיים המשותפים. בנוסף, גלרט גרינדלוולד, קוסם בעל עוצמה שזרע הרס באירופה, חמק וכעת אין למצוא אותו.

לאחר שניוט סלמנדרה (במקור השם הוא סקמאנדר) השלים את סיורו העולמי בו חיפש ותיעד מגוון יוצא דופן של יצורים קסומים, הוא מגיע לחניית ביניים קצרה בניו יורק, ושם משתבשות כל התוכניות. ג'ייקוב (שהוא אל-קס) משחרר בטעות כמה מחיות הפלא אל תוך העיר הגדולה, והן מאיימות להרוס את היחסים בין הקוסמים לאל-קסים בארצות הברית. במקביל, ניוט מוצא את עצמו מעורב במצוד אחר הכוח המסתורי שמחריב את ניו יורק בעודו מתחמק מזרועות רשויות הקסמים הצדות אותו ואת יצוריו המופלאים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1926, מגיע קוסם ומאזואולוג אקסצנטרי בשם ניוט סלמנדרה לתחנת ביניים בניו - יורק. המזוודה שלו מכילה מינים רבים של חיות פלא, והוא בדרכו אל אריזונה על מנת לשחרר שם את ציפור הרעם. בנמל, ניוט נקלע להתאספות ציבורית, אותה מנהלת מרי לו ברבון, אל-קסית העומדת בראש אגודת "סיילם החדשה" (השם מבוסס על ציד המכשפות בסיילם). בעודו מקשיב לנאומה על אמיתיות קהילת הקוסמים והסכנות שהם מציבים לעולמם, חיית פלא מסוג ניפלר בורחת ממזוודתו של ניוט. בעודו מנסה ללכוד את הניפלר, ניוט נפגש עם ג'ייקוב, אל-קס אשר חולם לפתוח מאפייה, ובטעות מחליף את מזוודתו שלו עם מזוודתו של ג'ייקוב, המלאה במאפים. בינתיים, טינה גולדשטיין, הילאית מושעית, תופסת את ניוט ומביאה אותו למטה "קונגרס הקסמים של ארצות הברית", בתקווה שעל ידי כך תזכה בעבודתה שוב היות שניוט הוא קוסם לא רשום, אך נשיאת הקונגרס סרפינה פקוורי, וההילאי הבכיר פרסיבל גרייבס, מבטלים את התיק נגדו. בדירתו, ג'ייקוב משחרר בטעות כמה מחיות הפלא של ניוט, ואלו בורחים אל העיר הגדולה.

בינתיים, גרייבס נפגש עם קרידנס, בנה המאומץ של מרי לו, ומציע לו לשחרר אותו מאמו המתעללת בתמורה לעזרתו במציאת מארחו של האובסקורוס, כוח אפל והרסני המותיר הרס ברחובות, המשתחרר ללא שליטה מקוסמים צעירים הנאלצים להתכחש לכוחותיהם. האובסקורוס משתחרר ברגעים של כעס ומתח, וגרייבס סבור כי האובסקורוס אחראי לכמה מהתקריות המסתוריות שאירעו בעיר.

לאחר שטינה מאתרת שוב את ניוט בדירתו של ג'ייקוב, היא לוקחת את השניים אל דירתה המשותפת עם אחותה הצעירה, קוויני, אשר לה יכולות ביאור הכרה מתקדמות. ג'ייקוב וקוויני מגלים שהם נמשכים הדדית זה לזה, אך החוק האמריקאי אוסר על נישואי אל-קסים עם קוסמים (בניגוד לחוק האירופאי המתיר זאת). ניוט לוקח את ג'ייקוב למסע בתוך מזוודת הקסמים שלו, שם ג'ייקוב מגלה אובסקורוס שניוט הוציא בעברו מילדה כלשהי, וניוט משכנע את ג'ייקוב לעזור לו בלכידת חיות הפלא החסרות. לאחר שהם מצליחים ללכוד את הניפלר ואת הארומפנט שברחו מהמזוודה, טינה לוקחת את ניוט וג'ייקוב בתוך מזוודת הקסמים אל מטה "קונגרס הקסמים של ארצות הברית". בהגיעם לשם, השלושה נעצרים בחשש כי האובסקורוס שניוט מחזיק אצלו במזוודה הוא זה אשר אחראי לרצח הסנאטור הנרי שו הבן (שהוא אל-קס), ומתקבלת החלטה להרוס את מזוודתו של ניוט ולמחוק את זיכרונו של ג'ייקוב. גרייבס חוקר את ניוט וטינה, ומאשים את ניוט בקשירת קשר עם גלרט גרינדלוולד, קוסם אפל ורב עוצמה שזרע הרס באירופה, וכעת חמק ולא ניתן למצוא אותו. ניוט וטינה נידונים למוות, אך הם בורחים ונפגשים עם קוויני וג'ייקוב. ביחד, הרביעייה מאתרת ולוכדת את חיות הפלא של ניוט עד לאחרונה שבהן.

בינתיים, קרידנס מוצא שרביט צעצוע מתחת למיטתה של מודסטי, אחותו המאומצת. מרי לו לוקחת את השרביט באמונה כי הוא של קרידנס, אך מודסטי טוענת שהשרביט שלה. כשהיא עומדת להיענש, האובסקורוס משתחרר והורג את כולם למעט את קרידנס ומודסטי. גרייבס מגיע למקום, מכריז על קרידנס כסקיב (אל-קס/מוגל שנולד להורים קוסמים) ומסרב ללמד אותו קסמים. בהגיעם לביתה הביולוגי של מודסטי, קרידנס חושף את עצמו כמארחו האמיתי של האובסקורוס, וכמי שאחראי למותו של הסנאטור הנרי שו הבן ולעוד תקריות ברחבי העיר. לאחר מכן, האובסקורוס של קרידנס משחרר את זעמו על העיר.

לאחר שהגיעו למנהרות הרכבת התחתית, ניוט מנסה לדבר אל קרידנס, אך הוא מותקף על ידי גרייבס. טינה, המכירה את קרידנס, מנסה לדבר אליו בעוד גרייבס מנסה לגרום לו להקשיב לו במקום זאת. בזמן שקרידנס חוזר לצורתו האנושית, פקוורי וצוות הילאים מגיעים לאזור, ופקוורי מחליטה כי צריך להקריב את חייו של קרידנס על מנת לשמור על קהילת הקוסמים חבויה מקהילת האל-קסים. צוות ההילאים מכניעים את קרידנס, אך ניוט מבחין בחלקיק זעיר של האובסקורוס הנמלט. גרייבס מודה בשחרור האובסקורוס ובחשיפת קהילת הקוסמים לקהילת האל-קסים, והוא מוכנע ונלקח למעצר לאחר שניוט חושף את זהותו כגלרט גרינדלוולד.

אנשי "קונגרס הקסמים של ארצות הברית" חוששים שכעת לא יוכלו להשיב את הגלגל לאחור, היות שסוד עולמם נחשף לקהילת האל-קסים. ניוט מציע פתרון ומשחרר את ציפור הרעם (למרות שתכנן לשחרר אותה באריזונה), שמפזרת ברחבי העיר טיפות מהארס שלה שגורם לשכחה. קוסמי "הקונגרס" מתקנים את ההרס ברחבי העיר, ובאי-רצון, ג'ייקוב מסכים למחיקת זיכרונותיו. קוויני מנשקת את ג'ייקוב לשלום בעוד הגשם משכיח ממנו את זיכרונותיו. ניוט חוזר לאירופה, אך לא לפני שהוא מבטיח לטינה שיחזור לבקר אותה ברגע שיסיים את כתיבת הספר שלו ובנוסף משאיר לג'ייקוב קליפות של ביצי אוקמי (העשויות מכסף) על מנת שיוכל להגשים את חלומו ולפתוח ומאפייה, ומשאיר לו השראה ליצור מאפים בדמויות חיות הפלא שלו שלא ביודעין. בסצנה האחרונה של הסרט, קוויני מבקרת את ג'ייקוב במאפייה שלו.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אדי רדמיין - ניוט סלמנדרה; קוסם, מאזואולוג ומחבר הספר "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" אקסצנטרי המגיע לניו יורק. ידוע לנו שהוא למד בהוגוורטס בעברו בבית הפלפאף.
  • קתרין ווטרסטון - פורפנטינה "טינה" גולדשטיין, הילאית שהושעתה מ"קונגרס הקסמים של ארצות הברית" שמתיידדת עם ניוט ואף מתאהבת בו.
  • דן פוגלר - ג'ייקוב קובלסקי, אופה ואל-קס הנהיה חברם הטוב של ניוט, טינה וקוויני לאחר שנחשף לקהילת הקוסמים על ידם.
  • אליסון סודול - קוויני גולדשטיין, אחותה הצעירה של טינה. לקוויני ישנן יכולות ביאור הכרה מפותחות ובמהלך הסרט היא מפתחת רגשות לג'ייקוב, למרות החוק האוסר על כך.
  • עזרא מילר - קרידנס ברבון, בנה המאומץ של מרי לו.
  • סמנתה מורטון - מרי לו ברבון, אל-קסית מרושעת וצרת אופקים המשמשת בתפקיד נשיאת אגודת "סיילם החדשה" שמטרתה לחשוף ולהרוג קוסמים ומכשפות.
  • כרמן אג'וגו - סרפינה פיקרי, נשיאת "קונגרס הקסמים של ארצות הברית".
  • קולין פארל - פרסיבל גרייבס, הילאי בכיר המנהל את מחלק הביטחון של "קונגרס הקסמים של ארצות הברית", שלו עניין מסתורי בכוח המרושע המחריב את ניו יורק. לאורך הסרט, פרסיבל עוקב אחרי ניוט וחבריו.[1]
  • ג'ון ווייט - הנרי שו האב, אביהם של הסנאטור האמריקאי הנרי שו הבן ולנגדון שו.
  • ג'וש קאודרי - הנרי שו הבן, סנאטור אמריקאי.
  • רונאן ראפטרי - לנגדון שו, בנו הצעיר של הנרי שו האב, שמתחיל להאמין בקסם.
  • פיית' ווד-בלאגרוב - מודסטי ברבון, צעירת הילדים המאומצים של מרי לו. בעלת יכולת להביט אל תוך תוכו של האדם העומד מולה.
  • ג'ן מורי - צ'סטיטי ברבון, בכורת הילדים המאומצים של מרי לו.
  • רון פרלמן - נארלק, גובלין גנגסטר המנהל בית מרזח המשמש כמועדון לילה.
  • ג'וני דפ - גלרט גרינדלוולדק, קוסם מרושע שברח מאירופה לאמריקה בעקבות תקרית עם חברו לשעבר, אלבוס דמבלדור.
  • זואי קרביץ - לטה לסטריינג'ק, בת למשפחה האפלה לסטריינג', שממנה גם יצאו אוכלי מוות, משרתיו של לורד וולדמורט. אהובתו לשעבר של ניוט, שבגדה באמונו. למרות היותו ממורמר עליה, ניוט עדיין שומר תמונה שלה.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה, הוחלט שסדרת הסרטים המתבססת על תסריט פרי עטה של ג'יי קיי רולינג תכלול שלושה סרטים,[2] כאשר הסרט הראשון יתמקד בדמותו של ניוט סלמנדרה, מחבר הספר "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" ויתרחש 70 שנה לפני תקופת העלילה של ספרי "הארי פוטר".[3] במרץ 2014 אושר כי העיבוד הקולנועי ל"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" יורכב מסדרת סרטי טרילוגיה, כאשר הסרט הראשון בסדרה ייצא ב-18 בנובמבר 2016, השני ב-16 בנובמבר 2018, והשלישי ב-20 בנובמבר 2020. באוקטובר 2016 הוכרז כי הסדרה תורחב לחמישה סרטים.[4] הסדרה תתמקד במאבק בין אלבוס דמבלדור לגרינדלוולד ותתפרס עד לשנת 1945, בה התקיים הקרב ההיסטורי ביניהם שהביא לתבוסת גרינדלוולד והעברת שרביט הבכור לדמבלדור, אירוע המוזכר רבות בסדרה המקורית. צילומי סרט ההמשך החלו ביולי 2017, והסרט יצא לאקרנים ב-16 בנובמבר 2018.

צילומי הסרט השלישי בסדרה "הסודות של דמבלדור" החלו בספטמבר 2020 והוא יצא לבתי הקולנוע ב-15 באפריל 2022. בישראל, הסרט יצא לאקרנים ב-14 באפריל 2022.

ערך מורחב – חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד

הסיפור מתרחש בשנת 1927, מספר חודשים לאחר אירועי הסרט הקודם, לאחר שניוט סלמנדרה חושף את זהותו של הקוסם גלרט גרינדלוולד. גרינדלוולד נמלט מהכלא ומתחיל לאסוף את תומכיו על מנת לייצר שלטון של קוסמים על נטולי הקסם ולהפסיק להסתתר מפניהם. היחיד שמסוגל לעצור אותו הוא חברו לשעבר, אלבוס דמבלדור. דמבלדור שולח את ניוט להתעמת עם המכשף הרשע, אליו יצטרפו גם חבריו של ניוט: טינה, קוויני וג'ייקוב.


ערך מורחב – חיות הפלא: הסודות של דמבלדור

עלילת הסרט מתרחשת במהלך שנות ה-30 של המאה ה-20, מספר שנים לאחר אירועי "הפשעים של גרינדלוולד", ומתקיימת לסירוגין בבהוטן, בגרמניה, בסין, בארצות הברית ובבריטניה. כאשר כוחו של גרינדלוולד גדל במהירות, אלבוס דמבלדור מטיל על ניוט סלמנדרה וחבריו משימה שמובילה אותם לעימות חזיתי מול חסידיו של גרינדלוולד, ומניעה את דמבלדור עצמו להרהר ביכולתו להישאר נייטרלי לאור המלחמה המתקרבת, אשר מובילה למעורבות עולם הקוֹסמוּת באירועי מלחמת העולם השנייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]