חיזגיל אבשלומוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיזגיל אבשלומוב
Хизгил Давидович Авшалумов
לידה 16 בינואר 1913
Nyugdi, מחוז דאגסטן, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בספטמבר 2001 (בגיל 88)
מחצ'קלה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Dagestan State Pedagogical University עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיזגיל אבשלומוברוסית: Хизгил Давидович Авшалумов; 16 בינואר 191317 בספטמבר 2001) הוא סופר, משורר ומחזאי בן עדת יהודי ההרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיזגיל אבשלומוב נולד בכפר שכיום נמצא בפרברי דרבנט שברוסיה. לאחר סיום בית הספר הוא עבר ככתב בעיתון "זאחמטש" שיצאה בדרבנט בג'והורי (שפת יהודי ההרים).

בשנים 19381941 הוא עבד במכון להיסטוריה, לשון וספרות בדרבנט. בתקופה זו הוא אסף יצירות פולקלור רבות של יהודי ההרים. האוסף יצאה לאור בשנת 1940 ובאותה שנה הוא פרסם מילון מונחים רוסי-ג'והורי.

במהלך מלחמת העולם השנייה הוא היה קצין ביחידת פרשים ונפצע מספר פעמים.

בשנת 1952 חיזגיל אבשלומוב סיים לימודים אקדמיים בהיסטוריה במכון למורים במחצ'קלה. בשנים 19601991 הוא היה עורך של ירחון "המולדת הסובייטית שלנו" במחצ'קלה.

במהלך השנים חיזדיל אבשלומוב פרסם יצירות ספרותיות רבות שבמרכזם יהודי ההרים. רוב היצירות היו בג'והורי, חלק מהם פורסמו ברוסית ותורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית. בסיפורים אלו הוא תייר את החיים של יהודי ההרים תקופת האימפריה הרוסית ובתקופת ברית המועצות.

בנוסף לכך חיזגיל אבשלומוב פרסם שירים לילדים. בשנת 1980 הוא פרסם ספר שירה בה נכללת היצירה שהוקדשה לחייה של גולבוהור דוידובה. הוא כתב גם מספר מחזות שהועלו על במת תיאטרון מקומי.

חיזגיל אבשלומוב נפטר בשנת 2001 ונטמן בבית העלמין היהודי במחצ'קלה.

פעילות ודעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פעילותו רבת שנים לאבשלומוב הוענקו עיטורים של ברית המועצות ועל שמו נקרא רחוב בדרבנט.

אבשלומוב היה תומך בתאוריה שנתמכה על ידי השלטון הסובייטי שיהודי ההרים הם למעשה טאטים ולא קשורים ליהודים. לאחר התפרקות ברית המועצות הוא המשיך לתמוך בדעות קומוניסטיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]