חיים חובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיים חובה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 27 בדצמבר 1947 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בינואר 2012 (בגיל 64) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקן
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיים חובה (27 בדצמבר 19476 בינואר 2012) היה שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1974 סיים שלוש שנות לימוד בבית הספר הגבוה לאמנות הבמה "בית צבי" לצד ירמי עמיר, אורי אברהמי וארנון צדוק. ב-2003 סיים לימודים בפקולטה לאמניות של אוניברסיטת תל אביב.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחק במספר רב של הצגות בתיאטרון הבימה, שם שימש גם תקופה כיושב ראש ועד השחקנים של התיאטרון. שיחק גם בתיאטרון באר שבע, תיאטרון בית ליסין ובהפקות בצוותא ובתיאטרון הספרייה.

בפסטיבל עכו 1994 גילם את ואן גוך לצד ויקי תבור בהצגה "את החמניות תן לפול" שכתב שלמה גיורא שוהם וביים אבי מלכה. בתיאטרון בית ליסין: ב-1986 גילם את עלי בהצגה "נטושים" שכתב הלל מיטלפונקט, ובשנת 1991 גילם את שמעון בהצגה "על המדרכה". בתיאטרון צוותא גילם את פחימה בהצגה "חיילים יצאו לדרך". בתיאטרון הספרייה בשנת 1986 גילם את המוקיון בהצגה "המוקיון" שביים יוסף כרמון וכתב חובה עצמו (ע"פ הספר "המוקיון" מאת היינריך בל).

בתיאטרון באר שבע: גילם את אמדאו מודיליאני בהצגה "מודיליאני", ב-1985 שיחק בתפקיד הראשי של דון ז'ואן, בהצגה "דון ז'ואן חוזר מהמלחמה", את המאסטרו בהצגה "השטן במוסקבה", את קראגלר בהצגה "תופים בלילה", את הלר בהצגה "סיד" ואת דמיס בהצגה "טרטיף".

בתיאטרון הבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1975 גילם אפסנאי, איכר צעיר וחייל בהצגה "אמא קוראז'" שכתב ברטולט ברכט וביים דוד לוין. ב-1976 גילם את לורד סאליסברי בהצגה "המלך ג'והן" שכתב פרידריך דירנמאט וביים דוד לוין; השתתף בהצגה "כובע הקש האיטלקי" שכתבו אז'ן לביש ומארק מישל וביים עמרי ניצן; וגילם את סר רטקליף בהצגה "ריצ'רד השלישי" שכתב שייקספיר וביים דוד לוין. ב-1977 גילם את בן אח בהצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" שכתב ברטולט ברכט וביים דוד לוין, וגילם את רוקו בהצגה "שבת ראשון שני" שכתב אדוארדו דה פיליפו וביים אילן אלדד. ב-1978 גילם את ריימונד בהצגה "המטבח" ("כל העולם מטבח") שכתב ארנולד ווסקר וביים עמרי ניצן; ואת דמטריוס בהצגה "חלום ליל קיץ" מאת שייקספיר שביים עמרי ניצן.

ב-1980 גילם את קוריו בהצגה מאת שייקספיר "הלילה השנים עשר" שביים עמרי ניצן; גילם אורח וחוטב עצים לצד אלי דנקר בהצגה "חתונת הדמים" מאת פדריקו גארסיה לורקה שביים ויקטור גרסיה; וגילם את עמוחד סאבאח בהצגה "מלך מרוקאי" שכתב גבריאל בן-שמחון וביים יוסי יזרעאלי. ב-1987 השתתף בהצגה "מעגל הגיר הקווקזי" שכתב ברטולט ברכט וביים עמרי ניצן. ב-1988 גילם את איתמר לצד אורנה רוטברג, דב רייזר ומיכאל כורש במחזה מאת דויד גרוסמן "גן ריקי" בבימויו של מיקי גורביץ'. באותה שנה גילם את בן אח בהפקה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בשיתוף תיאטרון באר שבע. ב-1989 גילם את זלצמן בהצגה "אדם" שכתב יהושע סובול וביים גדליה בסר.

ב-1990 גילם את מרקו בהצגה "מראה מעל הגשר" שכתב ארתור מילר וביים איציק ויינגרטן. ב-1991 גילם את קפטן דונלד וויטאקר לצד דב נבון ושמואל וילוז'ני בהצגה שכתב אהרון סורקין וביים איציק ויינגרטן "בחורים טובים"; גילם את פראדו בהצגה "סולו" שכתב יהושע סובול וביימה עדנה סובול; וגילם את יוחנן פוקס בהצגה "תינוקות לילה" שכתב א.ב יהושע וביים אהרון אלמוג. ב-1993 גילם מפקד בהצגה שכתב וביים חנוך לוין "הילד חולם", וגילם את פלורינדו ארטוזי לצד יגאל שדה בהצגה "משרתם של שני אדונים" שכתב קרלו גולדוני וביים עמרי ניצן. ב-1994 גילם את דנקו בהצגה "מקבת'" שכתב שייקספיר וביים טובי רוברסטון. ב-1995 גילם רב ואת עו"ד אלחנן פריש בהצגה "זינזאנה" שכתב עירא דביר וביים אלי כהן. ב-1996 גילם את שר הצבא נומורה בהצגה "הר לא זז" שכתב גלעד עברון וביים חנן שניר. ב-1997 השתתף לצד רוזינה קמבוס בהצגה "החדר של ורוניקה" שכתב איירה לוין וביים אבי מלכה. ב-1998 גילם את נחמן, אבי החתן בהצגה "הדיבוק - בין שני עולמות" שביים חנן שניר ע"פ ש. אנ-סקי. ב-1999 גילם לצד מיכאל כורש את ולצ'אנינוב, בהצגה "הבעל הנצחי" שביים שלמה בר-שביט ע"פ דוסטויבסקי; גילם את דקיוס בהצגה "יוליוס קיסר" מאת שייקספיר שביים עודד קוטלר; וגילם את תומאס פאטנם בהצגה (שהועלתה בשיתוף תיאטרון חיפה) "ציד המכשפות" שכתב ארתור מילר וביים שמואל הספרי.

ב-2000 גילם את בני אלתר, בעל הדירה של רחל (אורנה בנאי) בהצגה "אנשים קשים" שכתב יוסי בר יוסף וביים חנן שניר. ב-2001 השתתף באירוע תיאטרוני לציון יום השואה שכתב חנוך רעים וביים רועי הורוביץ "דוממים" לצד נירית אהרוני-שוויצר וליאת גורן. באותה שנה גילם את סוס בהצגה "חבילות מאמריקה" שכתב וביים הלל מיטלפונקט. ב-2004 גילם את שר הבריאות במחזה "בגדי המלך" שכתב נסים אלוני וביים מיקי גורביץ'; וגילם את יואב בן צרויה לצד יוסי בנאי, עידית טפרסון ואורי אברהמי במחזה "כתר בראש" שכתב יעקב שבתאי וביים אילן רונן. ב-2005 גילם לצד רוברט הניג את יעקב פוסטה, מ"מ ראש מחלקת התברואה בהצגה "מבקר המדינה 2005" שכתב אילן חצור וביים אילן רונן. ב-2006 גילם את אחד מזקני העיר תבאי לצד יוסף כרמון ואברהם סלקטר בהצגה שהועלתה בשיתוף תיאטרון הקאמרי "אנטיגונה" בכיכובה של אולה שור סלקטר. ב-2007 גילם את וואסילי ואת המוות בהצגה שהועלתה בשיתוף תיאטרון באר שבע "אנה קארנינה" שכתב טולסטוי וביים אילן רונן. ב-2008 גילם את אביגדור בהצגה "שעה יפה ליוגה" שכתבה אילנה ברנשטיין וביים אלון אופיר. ב-2010 גילם את מנחם הכהן, בעלה של רבקה (דוית גביש) ואביו של יעקב (אברי ארבל) בהצגה "כתם לידה" שכתבה רובי פורת שובל וביים משה קפטן; וגילם את אריה פינטו בהצגה "לרקוד ולעוף" שכתב רשף לוי וביים אלון אופיר.

במהלך 2011 השתתף בחזרות על ההצגה "ביקור הגברת הזקנה" בתיאטרון הבימה אך בשל מצבו הבריאותי נאלץ לוותר על השתתפותו בהצגה.

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 גילם את רס"ן איציק בסרטו של אסי דיין "החיים על פי אגפא". ב-1993 גילם את אביו של תומר (אורי בנאי) בסדרת הטלוויזיה "עניין של זמן". בין השנים 19891994 גילם את יעקובי בסדרת הטלוויזיה "שכנים". ב-1994 גילם את אבי לוי בסדרת הטלוויזיה שכתבו עמוס נוי ויוסי גודארד (שגם ביים את הסדרה) "רצח בים המלח". ב-1998 גילם את אלישע אלקיים בסדרת הטלוויזיה של אורי ובני ברבש "טירונות", ולאחר כ-7 שנים בסדרה שיצרו השניים "מילואים". ב-2012 גילם את מוריס, אביו של אבי בכר (רועי אסף) בסרטו של מני יעיש "המשגיחים".

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו האחרונות היה חולה במחלת הסרטן. נפטר ב-6 בינואר 2012, ונטמן בבית העלמין קריית שאול. הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]