חיית הלילה (2014)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיית הלילה
Nightcrawler
בימוי דן גילרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ניפר פוקס
טוני גילרוי
מישל ליטווק
ג'ייק ג'ילנהול
דייוויד לנקסטר
תסריט דן גילרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון גילרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ייק ג'ילנהול
רנה רוסו
ריז אחמד
ביל פקסטון
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוברט אלסוויט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bold Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Big Bang Media, Global Road Entertainment, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 31 באוקטובר 2014
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה נאו-נואר, סרט מותחן, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4 מיליון דולר
הכנסות 50.3 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו nightcrawlers
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיית הלילהאנגלית: Nightcrawler) הוא סרט פילם נואר בבימויו של דן גילרוי אשר יצא לאקרנים ב-31 באוקטובר 2014. בסרט מככב ג'ייק ג'ילנהול כגנב לשעבר שמתחיל לצלם שידורים חיים של תאונות ופשעים בלוס אנג'לס ולמכור אותם לערוצי חדשות מקומיים. הסרט הופק בתקציב של 4 מיליון דולר בלבד וגרף 12 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שלויס בלום (ג'ייק ג'ילנהול) נתפס גונב מאתר בנייה, הוא מתעמת עם שומר, גונב את השעון שלו, ועוזב עם הדברים שגנב. אחרי שהוא מוכר את החומרים, בלום מבקש עבודה אבל נדחה. בנסיעתו הביתה, בלום רואה תאונת דרכים ועוצר בצד. צלמים עצמאיים מגיעים לאזור ומצלמים את התאונה. מלא השראה, בלום גונב אופניים ומחליף אותם במצלמת וידאו ובסורק תדרים של המשטרה. באותו הלילה, בלום מצלם זירת פשע בה נגנבה מכונית. כשהוא מתקרב לזווית טובה יותר, הוא וצלם מתחרה ששמו ג'ו לודר (ביל פקסטון) נדרשים לצאת מזירת הפשע. בלום מצותת לשיחת טלפון של יריבו לגבי מכירת התצלום לתחנת חדשות. בלום הולך לאותה התחנה כדי למכור את צילומו שלו. הוא פוגש את מנהלת חדשות הבוקר של התחנה, נינה רומינה (רנה רוסו). היא קונה את התצלום ואומרת לו על העניין שלהם בצילום תאונות אלימות שכוללות קורבנות אמידים, כאשר התוקף הוא עני או מקבוצת מיעוטים. בלום שוכר עוזר, ריק (ריז אחמד), איש צעיר שנואש לכסף. כדי לתת לצילום שלו השפעה רבה יותר, בלום מתחיל לחבל בזירות הפשע ובמקרה אחד מזיז גופה. כאשר עבודתו של בלום מקבלת תאוצה, הוא קונה ציוד טוב יותר.

בלום לוקח את נינה לארוחת ערב ומאיים עליה שיסיים את עסקיו איתה אלא אם תעשה סקס איתו, ומציין שעבודתה תלויה בצילומים שלו. ביום שאחרי, הוא מסרב להצעת עבודה מלודר לאייש מכונית שנייה. מאוחר יותר באותו ערב, לודר הגיע לתאונת מטוס חשובה לפני בלום. נינה מתעצבנת על בלום, ודורשת ממנו להביא צילום טוב יותר ולשמור את הצד שלו של העסקה. בלום מחבל במכונית של לודר כך שתתרסק. לודר נפצע קשות ובלום מצלם זאת בקרירות.

בלום וריק מגיעים לאתר של פריצה לבית בשכונה אמידה לפני המשטרה. בלום מקליט את הפורצים עוזבים עם המכוניות שלהם וממשיך אל תוך הבית כדי לצלם את קורבנות הרצח. צוות החדשות מתווכח על האתיות של הצילום, אך נינה להוטה לפרסם את הסיפור. בתמורה, בלום דורש קרדיט ציבורי, עוד כסף, ושנינה תשתף פעולה יותר בסקס.

ביום לאחר מכן, המשטרה, בראשות הבלשית פרונטיירי (מייקל היאט), מבקרים את בלום ושואלים אותו שאלות לגבי הימצאותו ולגבי הידע שלו על השוד. הוא נותן להם צילום ערוך, ומוחק את החלקים עם הפורצים. בלילה, הוא אוסף את ריק ועוקב אחרי הפורצים באמצעות לוחית הרישוי שלהם. הוא מתכנן לעקוב אחריהם לאזור אמיד יותר, להתקשר למשטרה ולצלם את העימות. מפוחד, ריק דורש חצי מהכסף שבלום עומד להשיג, ומאיים לספר למשטרה על פשעיו של בלום. בלום נראה נרגז, אבל מסכים.

כשהפורצים עוצרים במסעדה, בלום מתקשר למשטרה ומארגן את המיקומים לצילום. המשטרה מגיעה וקרב יריות מתחיל. חשוד אחד נהרג בעוד האחרים בורחים במכונית שלו. המשטרה רודפת אחריהם, ובלום וריק עוקבים ומצלמים. אחרי שמכונית הפורצים מתרסקת, בלום דוחק בריק לצלם את הפורץ, וטוען שהוא מת. הפורץ, שרק נפצע, יורה בריק. הפורץ מנסה לברוח אך נורה בידי המשטרה. בלום מצלם את ריק מת, ואומר שהוא לא יכול לעבוד עם שותף שהוא לא סומך עליו.

נינה מתפלאת מהצילום ומביעה את המסירות שלה לבלום. צוות החדשות מגלה שהפריצה לבית בעצם הייתה עסקת סמים שהשתבשה; נינה משמיטה את המידע הזה בשידור החדשות כדי למקסם את ההשפעה של הסיפור. המשטרה מנסה להחרים את כל העותקים של הצילום כראיה, אבל נינה מגנה על זכותה לשדר אותם.

מתוחקר בידי פרונטיירי, בלום מפברק סיפור על גברים ברכב של הפורצים עוקבים אחריו. פרונטיירי חושדת שהוא משקר, אבל לא יכולה להוכיח את זה. בלום שוכר צוות של מתלמדים וקונה מכוניות חדשות כדי להרחיב את העסק שלו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה וצילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי והתסריטאי דן גילרוי קיבל השראה מסיפור משנות ה-30 על צלמי פשע, ושוויים בהווה.[2] גילרוי נהפך אובססיבי עם העולם ובמיוחד עם הפוטנציאל לסרט.[3]

ג'ייק ג'ילנהול איבד 9.1 ק"ג עבור התפקיד שלו.[4] הפקת הסרט לקחה כ-27 שבועות, מהשוט הראשון ועד הכנת הסרט.[5]

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיית הלילה זכה לשבחי המבקרים, עם רבים מהללים את המשחק של ג'ילנהול ואת התסריט של גילרוי[1]. על הופעתו כלואיס "לו" בלום, ג'ייק ג'ילנהול קיבל שבחים רבים מהמבקרים, כולל מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה ופרס גילדת שחקני המסך לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי. על התסריט של גילרוי הוא הועמד לפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חיית הלילה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]