חימא

האזור התרבותי של חימא
منطقة حمى الثقافية
דמות גמל באל-מאוקיאה
דמות גמל באל-מאוקיאה
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2021, לפי קריטריונים 3
שטח האתר 2.42 קמ"ר
שטח אזור החיץ 317.57 קמ"ר
נתונים ומידות
שטח כ-550 קמ"ר
מיקום
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
מיקום מחוז נג'ראן עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 18°14′55″N 44°27′06″E / 18.24861°N 44.45167°E / 18.24861; 44.45167
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האזור התרבותי בחימא (ערבית منطقة حمى الثقافية) הוא אתר אמנות סלע השוכן בחימא שבדרום-מערב ערב הסעודית, כ-100 ק"מ צפונית לעיר נג'ראן. באזור מאות אתרים המשתרעים על פני שטח של כ-550 קמ"ר, ובהם ריכוז מרשים של ציורי סלע המתארים חי, צומח וחיי יום-יום וכן כתובות רבות. אמנות הסלע באזור מתוארכת לרצף של כ-7,000 שנה, החל מהתקופה הפרהיסטורית ועד ההווה. ב-2021 הוכרזו שישה אתרים מרכזיים באזור כמו גם שטח חיץ רחב ידיים כאתר מורשת עולמית.

תולדות המחקר באזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה האנושית של האזור התרבותי בחימא מתחילה בתרבות האשלית, וייתכן שאף קודם לכן, עם ממצאים מהתרבות האולדובאית. לאחר נוכחות אנושית זו של התקופה הפלאוליתית התחתונה נמצאו גם כלי אבן מהתקופה הפלאוליתית התיכונה ומהתקופה הפלאוליתית העליונה. התקופה הנאוליתית מיוצגת באזור באמנות סלע וייתכן שאף במבני אבן. בהיעדר חפירות ארכאולוגיות תועדו רק ממצאים שנמצאו על פני השטח. עם זאת, אמנות הסלע אינה מותירה ספק כי האזור היה נושב באופן מתמשך מאז התקופה הנאוליתית. אמנות הסלע באזור זכתה לפרסום ראשון במשלחות אירופיות שחקרו את האזור בשנות ה-50 של המאה ה-20, והרשויות הסעודיות ערכו מחקר ראשון משלהן בראשית שנות ה-80 של המאה ה-20, ושוב ב-1990. תיארוך אמנות הסלע במחקרים אלה נעשה לפי כלי אבן וחרסים, אך לא ניתן היה להבטיח את הקשר שבין אלה לבין אמנות הסלע. רק ב-2004 החלה חקירה מדעית של אמנות הסלע בחימא, אשר הניבה תיארוך ראייתי בדוק של אמנות הסלע באזור. מחקר זה ממשיך גם בהווה.

הממצא באזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור חימא שוכן בנקודות מפתח על ציר השיירות העתיק במערב חצי האי ערב. שיירות מתימן בדרום אל פנים הארץ, נאלצו לעבור לאורך רצועה צרה בין ההרים במערב והמדבר במזרח. הבארות בביר חימא היוו את מקור המים האחרון לפני הכניסה אל השממה, והראשון לאלה שהגיעו ממנה. התעבורה האינטנסיבית באזור זה משתקפת בעשרות אלפי כתובות בכתבים שונים ובלפחות 100,000 ציורי סלע, שהשתמרו במצב מצוין. אמנות הסלע מספקת תיעוד מתמשך מהתקופה הנאוליתית עד ההווה, לאורך של כ-7,000 שנים. רק בשנים האחרונות הסתבר כי אמנות הסלע באזור המשיכה ונהגה בשלושים השנים האחרונות (סוף המאה ה-20 וראשית המאה ה-21). לכן חימא הוא אחד האתרים היחידים בעולם, מחוץ לאוסטרליה, שבו אמנות הסלע מבטאת מסורת תרבותית חיה. יתר על כן, הכתובות המופיעות בכתבים שונים מספקות מידע רב על עולמם של אלה שחרטו אותן. כתובות אלה מופיעות באלף בית ארמי, כתב נבטי, כתב תמודי, כתב דרום-ערבי עתיק, אלף בית יווני ובכתב ערבי. הכתובות מאזכרות אירועים היסטוריים וחלק מהן מתוארכות בדיוק. לאלה נוסף ממצא עשיר של כלי אבן, גלי-עד, קברים, מבני אבן ובארות מים. תנועת השיירות באזור הייתה כה ערה, עד כי נקודה לגביית מס מעבר נקבעה באן ג'מאל, אחד מששת אתרי המשנה המוכרזים (ראו להלן). שימוש אינטנסיבי זה, בייחוד לאחר שלב המידבור הסופי של האזור, מסביר את הריכוז יוצא הדופן של אמנות סלע באזור - אחד הנרחבים בעולם.

ההכרזה מורכבת משישה אתרי משנה עיקריים המיועדים לשימור מיוחד, ובהם הממצאים העיקריים הבאים:

  • בארות חימא - שני אתרים של כתובות סלע השוכנים בקרבת חמש הבארות העתיקות של ביר חימא. הבארות היו בשימוש לאורך 3,000 שנה ושירתו שיירות וצבאות שחנו באתר בתקופות שונות. הכתובות מכסות קטע באורך של 45 מטרים לרוחב בסיס של מצוק. למרגלות המצוק שוכנים שבעה קברי אבן. אתר זה היה הראשון שנסקר במאה ה-20.
  • אן ג'מאל - זהו רכס סלעי נמוך שבו סלעי ענק ומצוקים אנכיים, המכוסים כולם בצפיפות ב-245 ציורי סלע ו-438 כתובות בכתב דרום ערבי, כתב תמודי ובערבית. במקום זה שכנה בעבר תחנה לגביית מס דרכים.
  • ג'בל ציידא - גבעה סלעית בגובה של כ-20 מטרים ובהיקף של 90 מטרים שבה כתובת גדולה וכן 43 כתובות קטנות יותר. ציורי סלע רבים נמצאו על סלעים הפזורים מסביב לגבעה. בראש הגבעה שלושה קברים וסביב לה נקרופוליס צעיר יחסית.
  • ד'יבה - סדרה של סלעים גדולים השוכנים למרגלות הר ומשתרעים לאורך של 2.5 קילומטרים ממזרח למערב. במקום מספר פנלים של אמנות סלע, המתארים, בין היתר, פילים, ממצא חריג לאור העובדה שפילים לא חיו מעולם באזור.
  • מינשף - הממצא העיקרי באתר הוא דמויות גדולות של פריים עם עיטורים מסוגננים בתוך מסגרת הגוף, וחלק מהדמויות הן באורך של שני מטרים. עיטורים כאלה שויכו בדרך כלל לתיאורי בקר מהתקופה הנאוליתית בצפון ערב, אולם אלה שבמינשף מתוארכים לתקופת הברונזה וקודם לשלב המידבור את האזור.
  • נאג'ד חאיראן - אתר השוכן בבסיסו של צוק עקלקל ובו אלפי ציורי סלע שצוירו על פיסות גדולות של אבן חול, ואשר מתארים פריים ודמויות אדם, ובחלק מהמקרים - אינטראקציה ביניהם.

בנוסף לששת האתרים המוכרזים, נסקרו באזור חימא 545 אתרים נוספים שבהם ציורי סלע וכתובות שמספרם המדויק אינו ידוע. סביר כי ישנם אתרים רבים נוספים שטרם נתגלו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חימא בוויקישיתוף