חלון חג המולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילדים מביטים דרך חלון של מייסיס בעיר ניו יורק בתחילת המאה ה-20
חלון חג המולד של פנוויק בשנת 2009
בסנט הלייר, ג'רזי

חלון חג המולד הוא חלון ראווה המקושט עבור עונת הקניות בחג המולד בחנויות כלבו ואצל קמעונאים אחרים. קמעונאים ברחבי העולם התפרסמו במיוחד בזכות חלונות הראווה שלהם לחג המולד, שגם הפכו לרוב לאטרקציה תיירותית. בדרך כלל חלונות חג המולד הם תמטיים, ולפעמים גם כוללים אנימטרוניקה.

צפון אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר קמעונאים בעיר ניו יורק ידועים בחלונות חג המולד שלהם, וביניהם מייסיס ולורד אנד טיילור.[1] מייסיס ביססה את המנהג בחנותה בעיר ניו יורק, כשהציגה לראשונה חלון ראווה עם הנפשות בשנת 1883.[2]

בתקופת חג המולד, לרוב חברת Spaeth Design אחראית לחלונות ולתצוגות החנויות של רבים מהקמעונאים הגדולים במדינה, וכמו כן גם לתצוגות הלובי של כמה מבתי המלון ובנייני המשרדים הגדולים בניו יורק: בתי המלון Palace‏, Harley‏, St. Moritz‏ ו-Park Lane, ובנייני המשרדים Park Avenue Plaza‏, Gulf‏ ו-Western office.

המקור באנגלית
At Christmastime, it is often Spaeth Design that is behind the windows and store displays of many of the nation's major retailers, as well as the lobby displays of some of New York's major hotels and office buildings: the Palace, the Harley, the St. Moritz and the Park Lane hotels, and the Park Avenue Plaza and Gulf and Western office buildings.
סנדרה סלמנס, הניו יורק טיימס[3]
במרכז העיר טורונטו, אונטריו, קנדה
זמרי מזמור חג המולד במיצג בברדינג, האי וייט
חלון חג המולד של Torquay Candle Company במרכז הקניות פליט ווק שבטורקי, אנגליה
מיצג האומנות העממית ב-Ore Mountain,‏ "Fenster mit Bethenmoos"
"Fête dé Noué",‏ 2013
מיצג אנימטרוני של מייר

חנות הדגל של רשת הכלבו AM&A's הממוקמת בעיר באפלו שבניו יורק הייתה ידועה באזורה בשל חלונות חג המולד הוויקטוריאניים שלה. חברת האינטרנט למכירות פומביות צ'ריטיבאז הציעה למכירה פומבית את חווית הצפייה בסיימון דונאן יוצר את חלון חג המולד של בארניז לטובת המכירה הפומבית הירוקה של כריסטי'ס בשנת 2010, עם ההצעה הסופית על 60,000 דולר.[4] חנות הכלבו קאופמנ'ס הציגה חלונות חג המולד והפכה את החנות ל"סנטה לנד".

דמי כניסה נגבו כדי לראות את מיצג חלון חג המולד של לוני הנזון, "12/25: A Holiday Store" בעיר אומהה בשנת 1987.[5]

עד לסגירתה בשנת 1989, אלטמנ'ס הייתה ידועה בחלונות חג המולד שלה שהתחרו באלה של לורד אנד טיילור, שהייתה במרחק בניינים ספורים ממנה, בשדרה החמישית. בפיטסבורג, הורנ'ס היה אחד הקמעונאים שהיו ידועים בזכות חלונות חג המולד שלהם. בבוסטון, פילנ'ס עורכת הדלקת עץ חג המולד וג'ורדן מארש מציגה סדרת חלונות חג המולד חגיגיים שהיו ידועים בתור "הכפר הקסום" (Enchanted Village). מאז החלון הועבר למרכז הכנסים של בוסטון ומאוחר יותר לכיכר העירייה.

במונטריאול, ג'יימס איירד נסביט היה אחראי על חלונות חג המולד המסורתיים בחנות הכלבו אוגליבי. בשנת 1947, הוא הזמין את חברת הצעצועים הגרמנית שטייף ליצירת שתי סצנות חג מצוירות שהיו ידועות בתור "הטחנה ביער" (The Mill in the Forest) ו"הכפר הקסום" (The Enchanted Village). החלונות כללו עשרות צעצועי חיות מכניים בעבודת יד ויותר ממאה חלקים ניתנים להזזה. בשנת 2008, החלונות שופצו לחלוטין.[6] חנות הכלבו וודוורד'ס במחוז הקניות בוונקובר התפרסמה בזכות חלונות חג המולד שלה.

אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טום קיאו עיצב את חלונות חג המולד השנתיים עבור חנות הכלבו גלריז לפייט בפריז מסוף שנות ה-40 עד תחילת שנות ה-50.

חנות הכלבו פנוויק בניוקאסל ידועה באזורה בשל חלונות חג המולד שלה. מאז 1971 הוצבו מיצג חג המולד בחלונות החנות, ואנשים מכל רחבי המדינה הגיעו כדי להסתכל עליהם. עם זאת, ישנם רישומים עוד משנות ה-30 שמצביעים על כך שמיצגים שכאלה היו כבר אז. הנושא של 2009 היה סצנת המולד המסורתית, שונה מאוד מנושא החייזרים של 2002 ("Christmas in Another World"), שבמסגרתו הוצגו חייזרים חוגגים את חג המולד והצית דיון תוסס בדף המכתבים של העיתונים המקומיים. הלבוש הערבי עורר ויכוח. הפרשנים כנראה לא הכירו את המיקום של בית לחם. בשנת 2011, החנות ערכה את יום השנה ה-40 של מסורת הצגת חלון חג המולד בחנות.[7] החנות היא המפורסמת ביותר בחלונותיה המוגזמים, שהיו ממולאים בתפאורות מפורטות ודמויות נעות מתוחכמות, שהופיעו בכל חג מולד וכמעט התחרו בחלונותיה של ליברטי'ס. הנושאים היו לקוחים בעיקר ממעשיות וסיפורי ילדים. הדמויות נעות בליווי מוזיקה.

בשנת 2011, אנתוני אוסגנג עיצב את חלונות חג המולד עבור חנות הכלבו לה רינשנטה במילאנו עם דגמי ענק תלת־ממדיים של החתולים המצויים הפסיכידליים שלו, שנחשבים לסימן ההיכר שלו.[8] ברטרנד פליינס עיצב את חלונות חג המולד עבור חנות הכלבו לה בון מרשה בפריז.[9]

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוסטרליה, חנות הכלבו דיווייד ג'ונס בסידני מציגה מדי שנה חלון חג מולד עם הנפשות.[10] באופן מסורתי הם כללו לרוב תרחישי חג מולד מושלג בחצי הכדור הצפוני, אך ב-2014 החלונות קושטו במפורש כקיץ אוסטרלי, וכללו חוף וסצנות יער גשם,[11] בהתבסס על הספר "Reindeer's Christmas Surprise" של הסופרת האוסטרלית אורסולה דובוסרסקי והמאיירת סו דה ג'נרו.[12]

במלבורן, חנות הכלבו מייר החלה להציג מדי שנה חלון חג מולד בשנת 1956,[13] ומאוחר יותר החלה את מצעד חג המולד של מייר. בדרך כלל המיצגים כללו סצנות מסיפורי חג מולד כדוגמת The 12 Days of Christmas,‏ A Christmas Carol ו-How The Grinch Stole Christmas, וכמו כן גם סצנות מולד וסצנות מסיפורי ילדים וממעשיות. בעשורים האחרונים, המיצגים כללו דמויות מצוירות. הספר Uno's Garden נבחר בתור הנושא של חלון חג המולד של מייר בשנת 2007 במלבורן ובבריזבן, אוסטרליה.

בתרבות הפופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרטים Miracle on 34th Street ו-A Christmas Story כוללים מיצגים של חלון חג המולד.

עטיפת רומן הילדים משנת 1916 "Christmas Holidays at Merryvale" שאייר צ'ארלס פ. לסטר

בעטיפת רומן הילדים Christmas Holidays at Merryvale של אליס הייל ברנט משנת 1916 נראים שני ילדים מתבוננים בחלון חג המולד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Young, Vicki M.; Young, Vicki M. (2015-12-23). "Lord & Taylor Christmas Windows: A Look Over the Years". WWD (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2020-11-24.
  2. ^ "Holidays on Display" William L. Bird Jr. curator at the National Museum of American History
  3. ^ Salmans, Sandra (1984-11-23). "NEW YORKERS & CO.; WHERE THE CHRISTMAS SEASON IS ALREADY OVER (Published 1984)". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2020-12-02.
  4. ^ "Jay-Z Tops List of Super Celebrity Fundraisers of 2010", Tonic(הקישור אינו פעיל)
  5. ^ "Christmas Store Charges a $1 Admission Fee". Los Angeles Times. 25 בנובמבר 1987. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Ogilvy's peek at the Christmas season". Gazette, Montreal. 19 בנובמבר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Joanne Butcher, Kids flock to Fenwick Christmas window display, ChronicleLive, ‏2 באוקטובר 2011 (באנגלית)
  8. ^ Italian Vogue: Ausgang at La Rinascente
  9. ^ "Paris Christmas Windows go futuristic with Lanvin and Le Bon Marche". Focus on Style. אורכב מ-המקור ב-26 בנובמבר 2012. נבדק ב-18 באוקטובר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-2012-01-16. נבדק ב-2014-11-24. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ https://www.youtube.com/watch?v=lLHi5FVXe6g
  12. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-2015-03-10. נבדק ב-2014-11-24. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Department of History School of Historical Studies, Myer Christmas Windows - Entry - eMelbourne - The Encyclopedia of Melbourne Online, www.emelbourne.net.au (באנגלית בריטית)