חמש אצבעות (תנועה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמש אצבעות
תחום חינוך לנוער, כושר גופני, יזמות חברתית
מדינה ישראלישראל ישראל
מטה הארגון הרצליה, ישראל
מייסדים עמיר מנחם, יורם מנחם
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
5fingers.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמש אצבעות היא תנועה חברתית-חינוכית, אשר הוקמה בשנת 2014 ומטרתה העיקרית לחנך למצוינות ערכית בקרב בני נוער ולקדם הכנה לצבא ולשירות משמעותי. בתנועה מחנכים את הילדים לפעול בעבודת צוות, קבוצתיות, חברתית, הילדים מקבלים חינוך שמכין את עצמם להנהגה וגבורה. לתנועה יש מכינה קדם צבאית שמכינה את בני הנוער בצורה הכי טובה לצבא ולטירונות ואפילו לגיבוש ויום סיירות. המתאמנים מתאמנים עם מוטו של ״מי שמתחיל מסיים״. התנועה נוסדה בידי עמיר מנחם, המשמש מאז בתפקיד המנכ"ל שלה, ביחד עם אביו יורם מנחם. נכון לשנת 2023 התנועה מונה למעלה מ-2,000 בני נוער, מכינה קדם צבאית, כ-3,000 בוגרים פעילים ופרויקטים נרחבים עם משרד החינוך, עולם הספורט, צה"ל וארגונים עסקיים.

פעילות ויסודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקרונות מנחים והקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסוד התנועה עומד העיקרון של טיפוח נוער ערכי ודור מנהיגות חדש בחברה הישראלית. התנועה התחילה ברעיון פשוט – לאפשר לכל אדם למקסם את הפוטנציאל המנטלי שלו דרך אימון גופני, ומעבר לכך גם לפתח בסיס ומטען ערכי בכל מתאמן. קבוצות כושר קרבי, המחולקות לפי מיקום לסניפים ברחבי הארץ, בין קבוצות גיל של חטיבות ביניים ותיכונים, כוללות, בנוסף לאימונים עצמם ולהכנה הפיזית-מנטלית לצבא, מוסף ערכי וחינוכי. אחד הערכים של התנועה, עליו מבוסס השם שלה, הוא ערך העבודה מהתחלה ועד הסוף, להימנע מלחפף, תוך פיתוח של מצוינות, אחריות אישית והתמדה. בראיון עמו הסביר מייסד התנועה עמיר מנחם את מהות השם: "השם בא מביטוי בשייטת, שאומר לרוץ, לגעת בנקודה ולעשות את הכי טוב שאתה יכול - עם כל חמש האצבעות."

מייסד התנועה עמיר מנחם.

עמיר מנחם, רב-סרן במילואים בשייטת 13, ייסד את התנועה ביחד עם אביו יורם מנחם, מדריך חינוך גופני במקצועו (לשעבר מאמן כושר ראשי של מכבי ת"א, הפועל ירושלים ונבחרות ישראל בכדורסל ובטניס[1]), מתוך כוונה בסיסית לפתח מנהיגות בקרב הנוער בישראל. בראיון עמו הסביר שהרעיון והבנת החשיבות של מנהיגות נכונה התקבעו אצלו במהלך השירות הצבאי: "שם קלטתי כמה השפעה יש להחלטות שמתקבלות. אחרי הפעולה, בשלב הסיכומים, הניתוח והתחקירים, הבנתי שצריך אנשים עם יכולות מתאימות בתפקיד המפקדים, כדי שיקבלו החלטות נכונות. בצבא, המטרה המרכזית היא לעמוד במשימה ולנצח בקרב. אני רציתי שהמטרה שתגדיר את חיי תהיה לבנות ולקדם בני אדם. הצבא לחץ עלי להישאר בשירות, ומפקדים מאוד בכירים אמרו לי שאוכל להתמנות בעתיד למפקד השייטת, אבל אנשים אחרים שהתייעצתי איתם אמרו לי שהבעיה המרכזית של ישראל היא החוסן החברתי והערכיות. הלב שלי נטה החוצה - ועזבתי. לא בלב שלם." מיד לאחר שסיים את שירות הקבע הקים את תנועת חמש אצבעות: "ישבתי שלושה חודשים ושכנעתי את אבא שלי להצטרף. אמרתי לו, 'נקים מסגרת שתהיה החלום של כל ילד בישראל'. אני כזה, איש חולם, בעוד אבא שלי הוא איש עבודה, איש של שטח. הוא אמר לי, 'בוא לא נדבר דברים גדולים, הכי חשוב שניתן שירות טוב לילדים שמגיעים'. אני רציתי לעשות משהו גדול והוא איזן אותי[2]."

עם השנים, התפתחה התנועה ונוצרה שיטה חינוכית חדשנית הבונה חוסן ומפתחת גישה מנצחת למען השפעה חיובית בחברה הישראלית[3]. יורם מנחם הסביר בראיון: "בעולם לא עושים כל כך הרבה אבחונים נפשיים לילדים כמו שנהוג בישראל. שם, כדי לייצר אצל הילד קשב, עושים בבוקר טאי צ'י, טאקוונדו או פעילות גופנית אחרת. מה עושים בישראל? נותנים כדור ריטלין. ילדים רבים הולכים היום לטיפולים נפשיים, ולשיטתנו אפשר למנוע חלק מזה. אם מייצרים חינוך שיצליח לבנות את הדברים החשובים בגיל צעיר, אפשר למנוע מילדים חרדות, דיכאונות, הפרעות קשב ותחושת בדידות. [...] פעמים רבות ההורים לא נותנים לילדיהם להתמודד עם אתגרים. הם מתערבים למענם בבית הספר, צועקים על המורה והמנהלת. ההורים רואים רק את הילד שלהם ושוכחים שהוא חלק מקבוצה. בגלל זה הילדים מאבדים את יכולת האמפתיה, וכולם מאוד עסוקים ב'אני' ובטייטלים של הצלחה. הבעיה של ההורים היא שהם מפחדים מהילדים שלהם. הם רוצים להיות חברים שלהם, לא לחנך אותם. אני מרגיש את חוסר הגבולות אצל הילדים, ההורים אובדי עצות והם בחרדה. לכן פסיכולוגים, הורים ויועצים חינוכיים בבתי ספר מתעניינים מאוד לדעת איך זה עובד אצלנו. הם רוצים לפצח את זה." התנועה מחנכת במקביל לערכים של כנות, יושרה, לקיחת אחריות, עזרה לזולת, השקעה, התמדה ומעורבות חברתית[4]. מאפייני הזהות והאופי של החברים בתנועה כוללים 1. "חמש אצבעות" (מקצוענות, מצוינות ושיטתיות), 2. מסוגלות (גמישות והסתגלות, יכולת מנטלית גבוהה), 3. השקעה (התמדה ותשוקה), 4. אחריות (לקיחת תפקיד אקטיבי בתוך קבוצה, מנהיגות ויוזמה), 5. שייכות ומשמעות (נאמנות לתנועה, לעקרונות שלה, בין היתר כולל גם מוסף ערכי של ציונות, אהבת המולדת ומתן מעצמי למען המדינה והחברה)[5]. מתודת העבודה של חמש אצבעות מבוססת על גישת "גוף-נפש" העובדת על פיתוח מקביל של יכולות פיזיות עם יכולות מנטליות, מה שבא לידי ביטוי לעיתים בשינויים קיצוניים ומפתיעים בסוג האימון באמצע אימון עצים, והוספת תרגילים שהם "מנטליים" ובוחנים את המוטיבציה, את ההסתגלות ואת יכולת העמידה בשינויים של המתאמנים.

אנשי מפתח בתנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תפקיד
עמיר מנחם מנכ"ל ומייסד
רון אולארצ'יק מנהל קבוצות הנוער
דור ברנר מנהל קבוצות הבוגרים
דרור ינאי מנהל המכינה הקדם-צבאית
טל ליבשטיין מנהל תורת האימון

פעילות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקה פנימית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם גל במרכז חמש אצבעות (לזכרו של גל אזולאי משייטת 13)
מחזור ב' של מכינת חמש אצבעות

לתנועה תחומי פעילות שונים והיא מחולקת בין תוכנית הנוער, המכינה הקדם-צבאית ותוכנית הבוגרים.

  • תוכנית הנוער פועלת לכל אורך השנה במספר קבוצות במוקדים שונים בארץ. תוכנית זו מורכבת מעשרה מפגשים חודשיים בהם מתבצעת עבודה אישית וקבוצתית. מפגשים אלו כוללים אימונים פיזיים, הרצאות ופעילות העשרה בדגש על בניית חוסן מנטלי, הקניית כלים לפיתוח ערכים, חיזוק הכושר הגופני ופיתוח המודעות לאורח חיים בריא. תחום זה מיועד לבני נוער בגילאים 12–20. נכון לחודש דצמבר 2022, בתחום פעילות זה פעילים כ-2000 בני נוער ב-13 מוקדים שונים בארץ המחולקים ל-41 קבוצות. כמוכן היא עובדת גם עם אגודות ספורט במגוון ענפים, יחידות צה"ל שונות, בתי הספר הממלכתיים ועוד. שיתופי הפעולה העיקריים של חמש אצבעות מתקיימים עם אגודות ספורט במגוון ענפים (מקבוצות תיכוניות ועד לקבוצות אולימפיות, התאגדות הספורט, איגוד השייט), עם יחידות צה"ל השונות בדגש על קורסי פיקוד, עם עולם בתי הספר הממלכתיים בכלל הגילאים ועם עולם המכינות הקדם צבאיות ברחבי הארץ (בני דוד עלי, אחריי ועוד רבות).
  • המכינה הקדם צבאית ממוקמת במרכז חמש אצבעות בזיכרון יעקב. חניכי המכינה עוברים מגוון אימונים, לומדים לחיות כקבוצה, ומבצעים פרויקטים כגון למידה של נושאים מגוונים. שנה ב' של המכינה, הנקראת "תוכנית כרמל", בה לוקחים חלק בוגרי מכינות ושנות שירות למשך שבעה חודשים (אוגוסט - מרץ) אשר רוצים להוביל תהליכים ושינויים בחברה. המשתתפים בתוכנית משתלבים בתכני צוות המאמנים של חמש אצבעות ומקדמים פרויקטים וקבוצות נוער בתנועה. תחום זה מיועד לבני נוער בגילאים 18–20, בתחום פעילות זו פעילים כ-80 בני נוער[6]. נכון לשנת 2023, 32% מכל בוגרי המכינה היו בתפקידי קצונה בצה"ל. המכינה כוללת למידה של ספורט והיסטוריה של ישראל, מעורבות בפרויקטים קהילתיים והתנדבות בבתי הספר באזור של זיכרון יעקב בו היא יושבת ועוד[7].
  • תוכנית הבוגרים יוצרת המשכיות לתהליך החינוכי. התכנית מותאמת לשינויים בחייהם של צעירים ומכווינה להשפעה חינוכית וחברתית על ידי תפיסת עמדות מפתח בחברה הישראלית. התוכנית מיועדת לגילאי 18 ומעלה אשר סיימו את דרכם בתוכניות השונות, או שהצטרפו לתנועה במעלה הדרך. במסגרת התוכנית נכללת גם "תוכנית יואב" ליזמות חברתית ומעורבות באתגרים אקטואליים בחברה הישראלית. חמש אצבעות עצמה היא תנועה ללא השתייכות פוליטית, אך היא מקדמת יוזמות אקטואליות שונות, כגון מעגלי שיח ודיון שהתקיימו במהלך המחאה נגד הרפורמה המשפטית כדי להוות משקל נגד לשיסוי, פילוג והסתה בחברה הישראלית. במסגרת זאת מאמנים בתנועה קידמו את "שיח לוחמים", פורום לדו-שיח שמבוסס על כבוד הדדי בין בוגרי יחידות מיוחדות בצבא משני צדי המתרס הפוליטי, כדי להגיע להבנות ולאפשר שיח תרבותי חוצה מגזרים[8][9].

גדילה והתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה הראשונה של התנועה נוסדה בידי עמיר מנחם בהרצליה בספטמבר 2014 ועם השנים נפתחו קבוצות נוספות בכל רחבי הארץ. נכון לשנת 2024 ישנן קבוצות נוער בסניפים בכל רחבי הארץ, המחולקות על בסיס אזורי: תל אביב, הרצליה, רעננה, כפר-סבא, תל מונד, כוכב יאיר, הוד השרון, עמק יזראעל, זיכרון יעקב, עמק חפר (מחולק לשתי קבוצות: מזרח ומערב העמק), כפר יונה, אבן יהודה ומנשה. בשנת 2018 נוסדה, על בסיס רעיון מקורי של אח מחניכי התנועה, מכינה קדם-צבאית של התנועה היושבת בזיכרון יעקב. מדי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מקיימים בקבוצות התנועה ברחבי הארץ אירוע "רצים לזכרם" אליו מוזמנים אנשים גם שלא חברים בתנועה, ומכל קבוצות הגילאים, לקיים ריצה סימבולית לזכר הנופלים במלחמות ישראל. במשך השנים רבים מבוגרי התנועה התקבלו ליחידות מובחרות בצה"ל והתברגו במגוון תפקידים בעמוד השדרה של הקצונה בצה"ל, מה שבין היתר העלה את קרנה של התנועה והוביל להצטרפותם של מתאמנים נוספים.

בתחילת הדרך, התנועה התבססה על השקעה כספית אישית של מייסדיה, והחלה דרכה מהון עצמי, ובהדרגה, עם גדילתה, היא התמסדה ומאז מבוססת על הכנסות מדמי השתתפות של החברים בה. מושב התנועה נמצא בהרצליה, מקום היווסדה. נכון לשנת 2022 התנועה מעסיקה 50 עובדים, כולל 35 מאמנים ומאמנות, רובם הגיעו מרקע של שירות קרבי. רוב המצטרפים אל התנועה לתנועות הנוער מונעים מרצון להתכונן לשירות קרבי מתוך כוונה להתחזק פיזית ומנטלית ובעיקר להיות מוכנים לימי סיירות וגיבושים. לזה מצטרף, דרך המוסף הערכי שמביאים המאמנים, העקרונות החינוכיים והמוסריים שיושבים ביסודה של התנועה. בין היתר התנועה כוללת, בנוסף לאימונים מדי שבוע, גם מסעות קבוצתיים, ימי תחרויות ארציים, הרצאות ועוד[10]. התנועה כוללת גם שידורי פודקאסט שמבצע עמיר מנחם עם אנשים משפיעים בחברה הישראלית ונוגעת לתרבות, חינוך, מנהיגות, מצוינות והשקעה. בין המרואיינים נמנים: יועז הנדל, אוריאל דסקל, אלעזר שטרן, אלון אולארצ'יק, יגאל לוינשטיין, מיה אוחנה-מורנו (אלמנתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל) ורבים אחרים[11].

מלחמת חרבות ברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 באוקטובר 2023, בעקבות מתקפת הפתע על ישראל ופריצתה של מלחמת חרבות ברזל, התנועה הקימה חמ"ל התנדבות ועזרה לתושבי עוטף עזה וקו העימות בגבול הצפון, כמו גם עבור לוחמי המילואים[12]. תחילה התקיים חמ"ל אחד במרכז התנועה בהרצליה וחמ"ל נוסף במושב המכינה בזיכרון יעקב, ובהמשך העתיקה המכינה את מרכז הפעילות שלה לאילת, לעזור לילדים של משפחות מפונות מהעוטף ולהעניק להם מסגרת חברתית במהלך התקופה[13]. במהלך המלחמה עלה בצורה חדה מספר הנרשמים לתנועה, רוב המאמנים גויסו לשירות מילואים והתנועה הכשירה במהירות מאמנים חדשים. במקביל, במהלך המלחמה התנועה לראשונה שכלה את בוגריה שנפלו בקרבות[14].

במהלך המלחמה התראיין מנחם ודיבר על ההתגייסות של הנוער למאמץ המלחמה ועל דור הלוחמים של צה"ל: "כמעט עשור שאני נמצא בעולמות האלה של ילדים ובני נוער. בשנים האחרונות היה דיבור שזה דור מאוד שטחי, דור מסכים וטיקטוק ואינסטגרם. מדברים על זה שזה דור בלי אידיאלים שעסוק בעצמו. בשנים האחרונות, כמי שעובד הרבה מאוד עם בני נוער כשיש לנו גם מכינה קדם צבאית, אני רואה נוער שמאוד רוצה לעשות משהו משמעותי, הם מאוד רעבים וסקרנים. [...] המציאות של המלחמה וגם המצב שהיה בארץ לפני, גורם להם להתעורר כשאני רואה שיש ממש טירוף בקרב הנערים." על העלייה החדה במספר הנרשמים לתנועה מאז פרצה המלחמה אמר שישנה "כמות אדירה של נערים שרוצים להתאמן. אני מדבר על מכיתה ו' עד כיתה י"ב שמגיעים לאימונים עם מוטיבציה מאוד-מאוד גבוהה. הם רוצים להתגייס כשיש עוד שינוי מעניין, הדיבור פחות 8200 והרבה יותר קרבי. עוד נקודה מעניינת, הם כבר לא מדברים רק על שייטת 13 וסיירת מטכ"ל כי זה מה שמגניב ונחשב, פתאום הם מדברים על שריון וחי"ר, גדודים. הצבא האמיתי שאותי זה מאוד מרגש לשמוע ילדים מדברים ככה[15]."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חמש אצבעות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רן פוני, מאמן הכושר של ישראל: "אם לא נפתח את שיעורי הזום בפעילות גופנית - נשלם מחיר כבד", באתר ישראל היום, ‏29 בנובמבר 2020
  2. ^ שיר זיו, מנהיגות דרך ספורט: התנועה לשינוי חברתי, באתר ישראל היום, ‏7 בספטמבר 2022
  3. ^ הילדה שניצחה חרם חברתי - מתוך הרצאה במחנה קיץ של חמש אצבעות, נבדק ב-2024-01-29
  4. ^ שלח, עפר (2023-05-19). "קודם כל, בואו נזוז". Ynet. נבדק ב-2024-01-29.
  5. ^ אודות, באתר חמש אצבעות
  6. ^ מכינת חמש אצבעות מתגייסת לסיוע במלחמה - דרור ינאי ראש המכינה ואביה ארד חניכה במכינה בשיחה בחדשות 12, נבדק ב-2024-01-29
  7. ^ מצוינות, מסוגלות, מנהיגות, באתר מכינת חמש אצבעות
  8. ^ חנן גרינווד, 120 לוחמים מיחידות מסווגות הקימו פורום במטרה לעצור את הקיטוב: "אם יהיה צד שינצח, כולנו נפסיד", באתר ישראל היום, ‏14 במאי 2023
  9. ^ שיח לוחמים: מילואימניק תומך רפורמה ואחד שמתנגד מנסים לגשר על הפערים, באתר www.maariv.co.il, ‏2023-07-12
  10. ^ הדור הבא של אנשי הצללים: סדנה לקראת גיוס נפתחה עבור ילדי עובדי מערכת הביטחון, באתר www.maariv.co.il, ‏2023-09-19
  11. ^ פודקאסט | חמש אצבעות - כל הפרקים - YouTube, באתר www.youtube.com
  12. ^ וייס, רענן (2023-10-18). "הנוער התורם". Ynet. נבדק ב-2024-01-29.
  13. ^ הצעירים שהקדישו את זמנם לילדי עוטף עזה, באתר ONE - מספר אחת בספורט, ‏2023-12-04
  14. ^ 5 אצבעות, 14 נופלים: תנועת הנוער שמבכה את בוגריה שנפלו במלחמה, באתר כאן חדשות, ‏25 בינואר 2024
  15. ^ בלב הסכנה: דור המסכים הוכיח שהוא יודע להתנתק, באתר mako, ‏2023-12-15