חמש המ"מים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חמש המ"מים (או שאלות המ"ם) הן מושג בסיסי בתחומי איסוף המידע, בפרט בעיתונאות, במחקר ובחקירות משטרתיות.[1] זוהי דרך מקובלת לסדר את השאלות החשובות להצגת הסיפור המלא על אודות נושא מסוים.[2] בעיתונאות מקובל כי כדי שדיווח על אודות מקרה כלשהו ייחשב כשלם, על הדיווח לכלול תשובה מספקת לכל אחת מחמש השאלות הבאות, שכל אחת מהן מתחילה במילת שאלה מסוימת:[3]

  • מי מעורב במקרה?
  • מה קרה?
  • מתי זה קרה?
  • מקום – היכן זה קרה?
  • מדוע זה קרה?

ניתן להוסיף גם שאלה שישית:

  • כיצד זה קרה?

ההנחה היא כי לכל שאלה ישנה תשובה עובדתית, וכל התשובות יחדיו מספקות את העובדות הנחוצות.[4] ניתן להבחין כי על אף אחת מבין השאלות הנ"ל לא ניתן להשיב תשובה קצרה של כן/לא, ויחד הן יוצרות מסגרת לכתבה עיתונאית או לדיווח משטרתי.

לרודיארד קיפלינג מיוחסת אמרה המקבילה למושג: "שישה עוזרים נאמנים לי, והם לימודוני כל אשר אדע, ואלו הם: מי ומה, מדוע ואיך, מתי והיכן".

חמש המ"מים בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם בצה"ל מתבצעים חקירות ותחקירים, בטיחותיים ומבצעיים המתבססים על חמש שאלות המ"ם, על מנת ליצור סדר בהצגת התרחיש או האירוע הבטיחותי.

ביחידות מסוימות בצה"ל חמש המ"מים משמשות לקיצורים, המסייעים ללוחם בשדה הקרב. לדוגמה בחיל התותחנים חמש המ"מים יסייעו לקצין הפעלת האש בהכנות טרם יציאה לקרב ומסמנות את האמצעים הדרושים לטיווח הארטילריה (מצפן, משקפת, מפה, מכשיר קשר מד קואורדינטות). בסיטואציות מסוימות חמש המ"מים יורחבו לשש המ"מים, כאשר נוסיף אמצעי נוסף לטיווח הארטילריה, הוא המט"ל (מד טווח לייזר). שימוש נוסף בחיל התותחנים הוא בבניית התכנית ההתקפית או ההגנתית שבה מתוכנן ביצוע ירי ארטילרי. מפקד הסוללה ישאל את עצמו למי אני יורה, מה אני יורה (לא רק סוג התחמושת אלא גם אפקט הנזק לאויב), מאיפה (מיקום הסוללה הארטלריה) אני יורה, מתי (שעת ההפעלה) אני יורה, משך (לכמה זמן). חמש המ"מים עשויים לבוא לידי ביטוי ביחידות השונות בצה"ל ובווריאציות שונות, המשמשות את היחידה לפי נוחיותה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Knowing What's What and What's Not: The Five Ws (and 1 "H") of Cyberspace". Media Awareness Network. נבדק ב-12 בספטמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Journalism website. Press release: getting the facts straight. Work by Owen Spencer-Thomas, D.Litt. URL retrieved 24 February 2012.
  3. ^ "The Five Ws of Online Help". by Geoff Hart, TECHWR-L. נבדק ב-12 בספטמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Five More Ws for Good Journalism". Copy Editing, InlandPress. נבדק ב-12 בספטמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)