סגול 59

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חן רותם)
סגול 59
לידה 1 באוקטובר 1968 (בן 55)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה חן רותם עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה סגול 59 עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1999
עיסוק ראפר, זמר, פזמונאי, גיטריסט
סוגה ראפ והיפ הופ, רוק, בלוז, קאנטרי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קול, גיטרה
חברת תקליטים פאקט רקורדס, אן אם סי, לב גרופ, התו השמיני, קמע
שיתופי פעולה בולטים אורי שוחט, ג'וני גולדשטיין, קול ג'י ראפ, איתי לוקץ', מיכאל כהן
www.sagol59.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חן רותם (נולד ב-1 באוקטובר 1968), הידוע בשם הבמה סגול 59 או בקיצור "סגול", הוא ראפר, זמר וגיטריסט ישראלי. את כינויו בחר מקוד כביסה של בגדי העבודה שלו בקיבוץ עין החורש בו גדל (מדבקה סגולה עם המספר 59).

סגול 59 הוא אחד הראפרים הוותיקים בישראל. הוא ידוע באהבתו לראפ והיפ הופ שורשי. סגול מופיע באופן קבוע ומשתתף בפסטיבלים רבים בישראל (פסטיבל ישראל, פסטיבל בשקל, אינדינגב, פסטיבל יערות מנשה, פסטיבל בסוודר, "פסגת הראפ", פסטיבל אקטיביזם, היפ הופ סולחה, פולקל'ה ועוד) ומחוצה לה (Celebrate Brooklyn, CMJ Festival, Rap For Justice, Masterpeace, Atlanta Jewish Music Festival ועוד).

משנת 2017 מלמד סגול קורס ראפ והיפ הופ בבית הספר למוזיקה "רימון" ברמת השרון[1].

סגול תרם מאמרים לספרים "רעשים בלתי ידועים - פאנק, פוסט פאנק וניו ווייב"[2] ו"פינק פלויד - להפיל את החומה"[3] וכן התראיין לספר "זמן אמת - היפ הופ בישראל/היפ הופ ישראלי"[4] שיצאו לאור בהוצאת רסלינג. סגול כותב ביקורות מוזיקה עבור עיתון "עכבר העיר", "הארץ", "כל העיר", מגזין המוזיקה "קולומבוס" ואתרים שונים. הוא מפעיל גם את בלוג המוזיקה "59 מילים[5]".

סגול הופיע באירופה ובארצות הברית יחד עם הראפר הערבי-ישראלי סאז וההרכב DAM. סגול משתתף במופעי "היפ הופ סולחה" המפגישים אמני היפ הופ יהודים וערבים, לצד ראפרים ודיג'יים אירופאים ואמריקאים.

בנו של סגול הוא מפיק ההיפ הופ שירוטו[6].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2000–2006: התקופה הכחולה ואיפה טעינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגול 59 הוציא שני אלבומים תחת הלייבל פאקט רקורדס. "התקופה הכחולה" בשנת 2000, ו"איפה טעינו" בשנת 2002 שהופק בשיתוף פעולה עם עמינדב פייגנבאום "כוסאמק. קום". אלבומו השלישי, "שני הצדדים של סגול 59" יצא בשנת 2003 בחברת אן אם סי וכלל את הלהיטים "יום יפה" ו-"מה אני צריך לעשות". בתקופה זו שיתף פעולה עם הראפר "רבל סאן" ששותף בשלושת אלבומיו הראשונים[7]. אלבומו הרביעי "היפ הופ איינשטיין" יצא ב-1 במרץ 2006 בחברת אן אם סי.

ב-2004 הקליט סגול גרסת כיסוי בעברית לשיר "Chelsea hotel#2" במסגרת פרויקט "שיר זר" של מגזין המוזיקה "השרת העיוור"[8]. הפרויקט, ביוזמת המגזין ובהפקתו של דויד פרץ, יצא באלבום וכלל אוסף שירים של אמנים אלטרנטיביים ישראלים שהקליטו גרסאות משלהם לשירי לאונרד כהן בתרגום לעברית. האלבום היה זמין להורדה מהאתר בחינם, אך הפצתו נאסרה עקב בעיית זכויות יוצרים.

בשנת 2004 השתתף סגול 59 בתפקיד אורח ובפסקול הסרט "צווארון כחול לבן" בבימויו של נעם קפלן, שהוצג בפסטיבלים רבים ברחבי העולם.

2007–2008: סיבוב הופעות בארצות הברית ואלבום רמיקסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2007 הופיע שירו של סגול 59 "לך קדימה" (בו הוא מארח את הזמר רועי "רוי" אדרי) באוסף של חברת התקליטים הניו יורקית JDub Records(אנ') שהופץ בארצות הברית.

באוקטובר 2007 חימם סגול 59 את הופעות להקת טיפקס בחוף המערבי של ארצות הברית. בפברואר 2008 הודיעה חברת JDub כי החתימה את סגול על חוזה וכי אלבומו החדש ייצא דרכה בארצות הברית ובישראל[9]. האלבום, "תעשו מקום", יצא בחודש מאי 2008 בארצות הברית ומופץ בישראל על ידי חברת "התו השמיני"[10].

ביולי 2008 הצטרף לסיבוב הופעות של JDub בארצות הברית, שכלל את ניו יורק, דנבר, קליבלנד ולוס אנג'לס.

ב-2009 התארח סגול בשיר "7", שאיחד 7 ראפרים ישראליים מובילים, השתתף במיקסטייפ הבכורה של דיג'יי מש והופיע בפסטיבל "אינדינגב" יחד עם יוצר הבלוז דויד פרץ.

בתחילת 2010 הוציאה חברת JDub Records אלבום דיגיטלי להורדה באינטרנט בשם "Remixed 2000-2010" הכולל רמיקסים וקטעים נדירים של סגול 59 מהשנים 2000 ועד 2010.

באוקטובר 2010 הופיע סגול 59 בניו יורק, במסגרת פסטיבל המוזיקה הבינלאומי CMJ Music Marathon(אנ')[11].

2011–2014: עוד נוסע אחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש יולי 2011 הוציא סגול את האלבום "עוד נוסע אחד", בו פנה לכיוון בלוז-רוק-פולק מקורי בעברית. האלבום הופק על ידי אמיר אסטליין וכלל הופעות אורח של גבע אלון, רונה קינן, דן תורן, חברי Red Band, אלברט בגר, המשורר רוני סומק, גדי אלטמן ורבים נוספים.

באוגוסט 2011 היה סגול 59 שותף להקלטת השיר "רשימת דרישות", שאיגד שמונה ראפרים ישראלים והביע תמיכה במחאה החברתית שפרצה בישראל בקיץ 2011 ("מחאת האוהלים").

באפריל 2012 יצא האלבום Jenerous Skillz שכלל שיתופי פעולה בין ראפרים ישראלים ואמריקאים, חילונים וחרדים. רותם שימש כמפיק בפועל של הפרויקט וכן התארח במספר שירים מתוכו.

באוגוסט 2012 הוציא סגול את השיר Westerns, שיתוף פעולה עם הראפר הניו יורקי הוותיק קול ג'י ראפ. סגול השתתף, יחד עם הגיטריסט שלמה מזרחי והחלילן מתן קליין, בשיר מתוך האלבום "אוטיזם מצחיק" של הלהקה הירושלמית "קוביאשי פורצלן", שיצא בנובמבר 2012.

במרץ 2013 השתתף סגול 59 באלבום "פרויקט הלביא" שהוקלט כמחווה לשיריו של הזמר אריק לביא, בהפקתה של תחנת קול הקמפוס. סגול ביצע באלבום את השיר "אנקש". מתחילת 2013 החל סגול להפעיל את בלוג המוזיקה "59 מילים" וכן להגיש פינה בשם זה במגזין המוזיקה של גלי צה"ל.

בקיץ 2013 הוציא סגול 59, יחד עם הזמרת סיון טלמור, את השיר "מלך האריות". מילות השיר נכתבו על ידי ילד שברח כפליט לישראל מאריתראה. השיר נכלל באלבום האוסף "אף אחד לא מסוגל עלי". סגול גם השתתף בשני קטעים באלבום ההיפ הופ Nouveau Depart, שחיבר ראפרים צרפתיים וישראליים ויצא באוגוסט 2013.

בספטמבר 2014 השתתף סגול בקונצרט הענק MasterPeace שנערך באולם זיגו דום באמסטרדם וכלל עשרות אמנים מכל רחבי העולם. במסגרת הקונצרט ביצע סגול, יחד עם הראפר הערבי-ישראלי סאז, שיר חדש בשם From The Beginning.

2015–2018: עסק משפחתי ופרויקט הגרייטפול דד בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-17 במרץ 2015, יום הבחירות לכנסת ה-20, יצא המיקסטייפ הראשון של סגול 59, "תשאיר משהו לאורחים". המיקסטייפ, שאורכו 45 דקות, יצא לציון 15 שנים לאלבומו הראשון של סגול 59, והוא מתמקד בהופעות האורח של סגול לצד קטעים נדירים, שיתופי פעולה עם אמנים אחרים ורמיקסים. בין המשתתפים: שאנן סטריט, פלד ואורטגה, סאז, רבל סאן, דן תורן, שי 360, וולקן, נצ'י נצ' ורבים אחרים. במיקסטייפ נכללים גם שירים שלא נכללו באלבומים, וחלקם יצאו רק על גבי סינגלים.

ב-17 במאי 2015 הוציא סגול, יחד עם המוזיקאי היהודי-אמריקאי עמי יארס, את האלבום The Promised Land (אנ'), ובו 16 שירים של הלהקה האמריקאית גרייטפול דד בתרגום לעברית. האלבום הוצע למכירה באתר באנדקמפ וזכה לסיקור רב בעיתונות המוזיקה העולמית והישראלית[12]. בדצמבר 2015 יצאו סגול ויארס לסיבוב הופעות בארצות הברית, שכלל הופעות במיניאפוליס, סנט פול, אטלנטה, בולטימור, פילדלפיה, ניו ג'רזי וניו יורק. האלבום יצא על גבי דיסק וכן על גבי תקליט ויניל במהדורה מוגבלת. במרץ 2020 יצא סגול לסיבוב הופעות נוסף של "הארץ המובטחת", שכלל שתי הופעות במסגרת ועידת איפא"ק בוושינגטון די.סי, הופעה בניו ג'רזי והופעה באיסט וילג' במנהטן, ניו יורק.

ביוני 2015 יצא האלבום "שירים מהמיטה", שכלל 13 שירים שמילותיהם נכתבו על ידי הסופר והמחזאי רועי יבין[13]. רותם השתתף באלבום עם "שיר השרוט". באותו חודש הוציאה הזמרת מירי אלוני את השיר "עבוד אבוד" שסגול היה שותף בכתיבת המילים והלחן שלו. השיר הופק על ידי פטריק סבג במסגרת פרויקט "929" ויצא כסינגל, הראשון של אלוני מזה שבע שנים.

ביולי 2015 יצא המיני-אלבום "עסק משפחתי", שרותם יצר יחד עם בנו, הראפר והמפיק המוזיקלי שירוטו. באותה שנה התארח באלבום "כח", המשותף לשירוטו ולראפר אסקר, שיצא באוגוסט 2017.

2017-2018: סיבוב הופעות נוסף בארצות הברית ואלבום קאנטרי עם לוקץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2017 יצא רותם לסיבוב הופעות נוסף בארצות הברית, שכלל הופעה בפסטיבל המוזיקה היהודית של אטלנטה, במסגרת קונצרט מחווה ללהקת "הביסטי בויז", וכן שלוש הופעות בניו יורק.

באוקטובר 2017 הוציא סגול את השיר "חלושעס למוצ"ש (בלוז בטעמי המקרא)" שהלחין והקליט לטקסט של מאיר אריאל, שלא פורסם לפני כן. סגול קיבל את הטקסט ממשפחת של אריאל, הלחין והקליט אותו לבקשת המשפחה.

ב-6 ביוני 2018, יום השנה למלחמת לבנון הראשונה, הוציא לאור, יחד עם הזמר והיוצר ארי גורלי, את הסינגל "שיר הסריקה", חידוש לשיר מחאה מתוך מופע הקאלט "כמו בתוך קופסה", שהועלה באמצע שנות השמונים. בהמשך החודש הופיע סגול במועדון Article 24 בבוסטון, וביצע סט אקוסטי של שירים מפרויקט The Promised Land.

ביולי 2018 התארח בשיר "חוגג ת'אהבה" של צמד ההיפ הופ התל אביבי "אבירי השולחן העגול", באלבומם "צלילי הניצחון 2".

בנובמבר 2018 הוציא סגול את השיר "ענבל אור", בהפקתו של שירוטו.

בדצמבר 2018 הוציא סגול רמיקס רשמי (בהפקת שירוטו) לשיר "הוא עלה" מתוך האלבום "המדבר הכחול" של יוסי פיין ובן אילון.

בחודש דצמבר 2018 הוציא סגול, בשיתוף עם הראפר והשחקן איתי לוקץ', בשם "סדרני העבודה" את האלבום "חורשים בבוץ". האלבום, שהפקתו נמשכה כחמש שנים, הוא יצירה הומוריסטית-פארודית בסגנון הקאנטרי ומושר בעברית. באלבום השתתפו גם המפיק אורי שוחט, הגיטריסט ליאור פרלה, הזמרת הילה חלואני והכנר עומר אשנו. האלבום ניתן להורדה חינם ולהשמעה בכל שירותי הסטרימינג.

2019–הווה: האלבומים "פרקי אבות", "האב, הבן וראש העיר", "דינוזאור מילניאל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 במאי 2019 יצא לאור השיר "כהרף עין", סינגל ראשון מתוך האלבום "פרקי אבות". את השיר הפיק בנו של סגול 59, שירוטו (תומי רותם) ומתארחים בו הראפרים נצ'י נצ' וטדי נגוסה. השיר, שכולל דגימה מתוך "אל תאחר" של הזמרת קרולינה, נכנס לפלייליסט "היפ הופ ישראלי חדש" בשירות הסטרימינג ספוטיפיי.

ב-10 ביוני 2019 יצא לאור האלבום המלא "פרקי אבות". את השירים באלבום הפיקו, בין היתר: אורי שוחט, מיכאל כהן, שקל, די ג'יי מש, מומי לוי ושירוטו.

ב-25 באוקטובר 2019 יצא בכל שירותי הסטרימינג המיני-אלבום thREeMIXes, שכלל שלושה רמיקסים לשירים מ"פרקי אבות" ("כהרף עין" עם רביד פלוטניק וטדי נגוסה, "הזוי ברמות" עם מיכאל סוויסה ו"אזרח ותיק") שנוצרו על ידי המפיקים Caress, שירוטו וקלייזמר. ב-13 בדצמבר יצא החלק השני של המיני-אלבום ובו רמיקסים נוספים, של המפיקים שחק, מאיור (יובל מאירי) ונינג'ה420. ביולי 2020 הוציא סגול רמיקס לשיר "נמאס כבר לא ליהנות" של המוזיקאי והמפיק איציק פצצתי.

ב-26 בנובמבר 2021 יצא לאור האלבום האב, הבן וראש העיר. האלבום הופק על ידי שירוטו (תומי רותם) ומאיור (יובל מאירי). באלבום מתארחים, בין היתר, הזמרת דנה ברגר, אקו, הראפרית אורית טשומה, הראפר רועי קאשי ואחרים. האלבום, שיצא בלייבל קמ"ע, היה לאלבום הראשון בישראל של ראפר סולן בפורמט של תקליט ויניל. הסינגלים ששוחררו מן האלבום הם "הניחי את החרב" עם דנה ברגר ו"רוח וצלצולים" עם אקו. את עטיפת האלבום והסינגלים הנלווים אליו יצרה המעצבת טל פוגל.

בינואר 2022 הוציא סגול את השיר "ג'ודוקא"[14], שמשלב ראפ בעברית ובערבית, יחד עם הראפר חסן אמ.סי מלוד.

בפברואר 2022 השתתף סגול, לצד אמנים דוגמת מוני מושונוב, שאנן סטריט, איתי טיראן, יוסי צברי, ליליאן ברטו ואחרים, באלבום "מילה שלי - משירי חנוך לוין"[15], שכלל לחנים וביצועים חדשים לשיריו של המחזאי, הבמאי והפזמונאי חנוך לוין.

ביולי 2022 שחרר סגול את הסינגל "עייפים", שיתוף פעולה ראשון עם הזמרת והיוצרת ג'ני פנקין.

במרץ 2023 השתתף סגול בשיר "עאלק דמוקרטיה"[16] התומך במחאה נגד הרפורמה המשפטית. באפריל 2023 השתתף סגול ב"ישמח חתננו", אלבום מחווה של אמנים שונים לזמר דקלון, חתן פרס ישראל של אותה שנה. סגול ביצע באלבום גרסת היפ הופ לשיר "איילת חן"[17].

ב4 באוגוסט 2023 יצא אלבום הראפ התשיעי במספר של סגול 59, דינוזאור מילניאל. האלבום כולל 12 רצועות שהופקו על ידי מגוון רחב של מפיקים: אורי שוחט, רונן סאבו, שירוטו, אדי סומירן, אברי ג'י, נתי גרינברג ושחר נוביק. באלבום מתארחים לוקץ', ג'ני פנקין, מאור אשכנזי, רוישה, שרק, שגב, רויסון והראפרית סאפאא חתחות. עוד משתתפים באלבום: הזמרת הילה זהרור (שירה בשיר "ווסט קוסט"), הגיטריסט מיכאל קליסקי (גיטרות בשיר "ווסט קוסט"), המוזיקאי זיו וולפסון (גיטרה ובס בשיר "אאוטסיידר") והראפר/מפיק צוקוש (קולות רקע בשיר "גיים אובר"). האלבום יצא לאור בפורמט דיגיטלי לכל שירותי הסטרימינג וכן על גבי תקליט ויניל. את עטיפת האלבום צייר המאייר אבי כץ ועיצב אלעד אלחרר, שהיה אחראי גם לעיצוב האלבום פרקי אבות של סגול. זיו וולפסון ביצע את המאסטרינג לאלבום באולפני Wolfsound.

בפברואר 2024 יצא המיני-אלבום "דינוזאור Remixed"[18], שכלל גרסאות רמיקס חדשות לשירים מהאלבום "דינוזאור מילניאל".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקסטייפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2015 - תשאיר משהו לאורחים

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סגול 59 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "חדש! קורס ראפ והיפ הופ עם הראפר סגול 59 - רימון - בית ספר ללימודי מוזיקה - 30 שנות ניסיון". רימון - בית ספר ללימודי מוזיקה - 30 שנות ניסיון.
  2. ^ רעשים בלתי ידועים – רסלינג הוצאת ספרים
  3. ^ פינק פלויד – רסלינג הוצאת ספרים
  4. ^ זמן אמת – רסלינג הוצאת ספרים
  5. ^ 59wordsמילים, באתר 59wordsמילים
  6. ^ מריאנה בננסון, משפחת 59: בנו של הראפר סגול 59 הולך בדרכו. ריאיון זוגי, באתר משפחת 59: בנו של הראפר סגול 59 הולך בדרכו. ריאיון זוגי, ‏2017-02-02
  7. ^ אמיר שילה, שוב דופקים את השחורים, באתר הארץ, 24 בינואר 2006
  8. ^ שיר זר - משירי לאונרד כהן בעברית, באתר השרת העיוור
  9. ^ פרופיל אמן, באתר JDub Records כפי שאורכב בארכיון האינטרנט, ‏26 במאי 2008 (באנגלית)
  10. ^ בן שלו, סגול 59 יוצא לקרב, באתר הארץ, 27 ביוני 2008
  11. ^ אריאל פלסקין, עכבר העיר ירושלים, היפ הופ בבירה: סגול 59, פאנתי חסיד וראף, באתר הארץ, 19 בינואר 2010
  12. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, המחווה הישראלית ל"גרייטפול דד", באתר הארץ, 3 במאי 2015
  13. ^ "חייב שיהיה שוב שמח": חולה ה-ALS כותב שירים מהמיטה, באתר ‏מאקו‏, 21 באוקטובר 2015
  14. ^ ג'ודוקא Judoka, by Sagol 59, באתר Sagol 59 (באנגלית)
  15. ^ מילה שלי! - משירי חנוך לוין, by מילה שלי!, באתר מילה שלי! (באנגלית)
  16. ^ שיר המחאה (2023) 🇮🇱 - עלאק דמוקרטיה | ענבר חצרוני Ft. הראפר סגול 59 • The Israeli protest song, נבדק ב-2023-04-23
  17. ^ עושים כבוד לדקלון: סגול 59 מבצע את "איילת חן" | ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il
  18. ^ Remixed דינוזאור, by Sagol 59, באתר Sagol 59 (באנגלית)