חנא חדד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חנא חדד
حنا حداد
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 באפריל 1919
טורעאן, הממשל הצבאי הבריטי בארץ ישראל בריטניהבריטניה
פטירה 5 באוקטובר 2020 (בגיל 101)
טורעאן, ישראל ישראלישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משטרת ישראל
דרגה סגן ניצב  סגן ניצב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חנא חדד
מדינה ישראלישראל ישראל
מפלגה מפלגת העבודה הישראלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סיעה העבודה
חבר הכנסת
5 ביולי 199517 ביוני 1996
(49 שבועות ו־6 ימים)
כנסות 13
תפקידים בולטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חנא חדדערבית: حنا حداد; 19 באפריל 19195 באוקטובר 2020) היה איש ציבור ערבי-ישראלי. שירת במשטרת ישראל והגיע לדרגת סגן ניצב. כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה בכנסת ה-13 והיה סגן יושב ראש הכנסת, ועוזר שר המשטרה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשטרת ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדד עמד בראש הצח"מ (צוות חקירה מיוחד) הראשון שחקר את הרצחה של רחל הלר. חקר את יורם ביכונסקי כחשוד ברצח.

פרשת רצח ידועה נוספת שחדד פענח הייתה רצח חיים אפרג'ן בתחילת שנות השבעים. אפרג'ן היה סרסור ודמות בולטת בעולם התחתון של חיפה. הוא נקלע לסכסוך עם עבריין אחר, ראובן וגנר, בעניין העסקתה של פרוצה. לאחר שווגנר ניצל היעדרות של אפרג'ן על מנת לתפוס בעלות על היצאנית, תבע אפרג'ן ממנו פיצויים בסכום 20,000 ל"י. וגנר שכר את שירותיהם של אבוטבול, מזרחי ועבאס על מנת להיפטר מאפרג'ן. אלה העלו בתואנה תמימה את אפרג'ן למכוניתם, שם הכו בו עד מוות. את גופתו זרקו במחצבה נטושה בכרמל ושרפוה על מנת להקשות על זיהויה. גופה מפוחמת זו הייתה נקודת המוצא היחידה של חדד שנתמנה לחקור בפרשה. אחרי שהתגבר על בעיית הזיהוי בתוך מספר ימים, נוכח חדד כי הוא ניצב בפני חומה אטומה של שתיקה. אנשי העולם התחתון סירבו לשתף פעולה עם המשטרה והחקירה נכנסה למבוא סתום. חדד הקים צוות של 11 חוקרים, אשר פשטו על מקומות הבילוי והעסקים של העולם התחתון החיפאי בניסיון לדובב את חבריו, אולם ללא הועיל. חדד הפנה את מאמצי הצוות לכיוונן של היצאניות החיפאיות ואלו החלו לחוקרן אחת אחת. אחרי חודש של פעילות מאומצת, הצליח למצוא חדד את קצה החוט הראשון ולאחריו הגיע עד מהרה למוציאים להורג של אפרג'ן. הוא עצר את הרוצחים ואת שולחם ועימתם זה כנגד זה. בשכנועיו של חדד ניאות אחד הרוצחים לשמש עד מדינה והפליל את כל חבריו. בית המשפט גזר על כל הנאשמים מאסר עולם.[1]

אחיינו של חדאד הוא החוקר הפרטי סגן-ניצב בדימוס סוהיל חדאד. בנו הוא סגן-ניצב בדימוס זאהי חדאד, ואחיינו עורך הדין יוסף חדאד.

בכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר צאתו לגמלאות, החל להיות פעיל בפוליטיקה. לקראת הבחירות לכנסת ה-10 התמודד בראשות רשימה עצמאית שנקראה "רשימת האחווה הערבית", שקיבלה כ-8,000 קולות, שהם 0.4 מהקולות (אחוז החסימה עמד אז על 1%), והרשימה כשלה לעבור את אחוז החסימה. היה חבר משלחת ישראל באו"ם בשנת 1988 והיה עוזרו של שר המשטרה. בכנסת ה-13 כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, החל מ-5 ביולי 1995, ושימש כסגן יושב ראש הכנסת.

חדד נפטר בטורעאן ב-5 באוקטובר 2020. הוא השני מבין חברי הכנסת לדורותיהם שהאריך ימים מעבר לגיל 100 (הראשון היה יושב ראש הכנסת לשעבר יצחק ברמן).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברוך לשם, רצח רחל הלר: אנטומיה של חקירה, הוצאת עידנים, 1978 עמ' 17–18.