חסידות צאנז-קלויזנבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסידות צאנז-קלויזנבורג
שורשים, סיווג והנהגה
קבוצה תנועת החסידות
אדמו"ר

צבי אלימלך הלברשטאם

שמואל דוד הלברשטאם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חסידות צאנז-קלויזנבורג היא חצר חסידית משושלת צאנז, שהוקמה לאחר השואה על ידי האדמו"ר רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם, שכיהן לפני המלחמה כרב בעיר קלויזנבורג. החצר משלבת בדרכה ובמנהגיה את אלו של צאנז, סיגט ודינוב. ב-2016 מנתה החסידות כ-3,800 בתי-אב, בכמה חצרות.

מבנה החצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסד החסידות, האדמו"ר השפע חיים

הרב יקותיאל יהודה הקים את ישיבת צאנז ואת קריית צאנז בנתניה, שהיא מרכז החסידות בישראל. כמו כן הוא ייסד את שכונת קריית צאנז בירושלים, את בית החולים לניאדו ואת מפעל הש"ס. בארצות הברית הוא הקים קרייה חסידית ביוניון סיטי. התגורר בישראל ובארצות הברית לסירוגין.

לאחר פטירתו של המייסד, הוכתרו שני אדמו"רים במקביל: בנו, הרב צבי אלימלך הלברשטאם המתגורר בנתניה; בנו, הרב שמואל דוד הלברשטאם המתגורר בבורו פארק, ניו יורק.

החסידים התחלקו בין היורשים לרוב על פי מפתח גאוגרפי:

המרכז בישראל, המוכר כ"חסידות צאנז", מנה ב-2016 כ-2,500 בתי אב. בקריית צאנז בנתניה מתגוררות כ-600 משפחות, ואחרות בירושלים, קריית צאנז שבטבריה, אשדוד, בני ברק, צפת, פתח תקווה, חיפה, אלעד, רחובות, בית שמש, מודיעין עילית, וביתר עילית. באירופה החסידות נוכחת בערים לונדון, אנטוורפן ומנצ'סטר. בארצות הברית הן מתגוררות בבורו פארק, ויליאמסבורג, מונסי ולייקווד.[1]

מבחינה פוליטית משתייכת החצר בישראל לסיעת שלומי אמוני ישראל [2]בראשות מאיר פרוש, הן בבחירות לכנסת והן במישור המוניציפלי, בכנסת העשרים וחמש מייצג את החסידות נציג חסידות צאנז הרב משה רוט שנכנס לתפקידו במסגרת החוק הנורווגי במקומו של השר הרב מאיר פרוש. לחסידות ישיבות גדולות בנתניה ובחיפה, וישיבות קטנות בנתניה, בני ברק, ירושלים ואלעד. מדי שבוע יוצא עלון "בצילא דמהימנותא" ובו שיחות ודברי תורה שאמר האדמו"ר במהלך השבוע החולף. הירחון של החסידות, ששמו "צאנז", יוצא משנת ה'תשל"ו.

החצר בניו יורק, המוכרת יותר כ"צאנז קלויזנבורג", מונה כ-2,500 משפחות,[1] רובן בארצות הברית והשאר באירופה. לחסידות מוסדות ובתי כנסת בבורו פארק, ויליאמסבורג, מונסי, לייקווד, ומונטריאל קנדה. בשנת ה'תשע"ה נפתחו בתי כנסת בירושלים ובבני ברק. רב החסידות בארצות הברית הוא הפוסק רבי אפרים פישל הרשקוביץ.

החצר ביוניון סיטי מונה כמה עשרות משפחות. לאחר פטירתו של הרב שלמה בתמוז ה'תשע"ז, ממלא את מקומו באדמו"רות, גיסו הרב שאול יודא פריזנט (גם הוא חתן הרב הלברשטאם; אחיינו של רבי שלמה, רבי אליעזר גולדמן, הוכתר תחתיו באדמו"רות מזווהיל).

דרך ומאפייני החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך העיקרי בחסידות הוא לימוד התורה. ערך עליון של לימוד גפ"ת דף גמרא עם רש"י ותוספות ולהבינו לאשורו כדרך הלימוד בגליציה. כפי שמסר תלמידו הגאון רבי אליהו שמואל שמרלר זצ"ל [דרוש מקור]. וכדרכן של חצרות גליציה ובפרט חסידות צאנז, היא אינה בעלת שיטה חסידית מיוחדת. באופן כללי מנהגי החסידות בלולים ממספר חצרות, והאדמו"רים אינם מקפידים על מנהגים קבועים. רבי יקותיאל יהודה היה נוהג להתפלל באריכות גדולה ולעיתים בשעה מאוחרת. בנו רבי שמואל דוד מתפלל אף מאוחר יותר מאביו[דרוש מקור], לעומת רבי צבי אלימלך שמיתן את ההנהגה ומתפלל בשעות המקובלות בשאר חצרות החסידות.

מפעל הש"ס העולמי הוא יוזמה ייחודית של חסידות צאנז-קלויזנבורג ללימוד גמרא בשיטת הבקיאות שכוללת לימוד של גמרא, רש"י ותוספות.

גלריה ממוסדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Marcin Wodziński, Historical Atlas of Hasidism, הוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 2018. עמוד 204. לפי נתונים שהתקבלו מחסידות "צאנז" בישראל, ב-2019 היו לחסידות 2865 משפחות בישראל, מהן 862 בקריית צאנז, וכן 830 משפחות בארצות הברית ו-140 באנגליה.
  2. ^ בעולמם של חרדים, בצאנז דחו את ההצעה על הסף ואמרו לגור שעם כל הכבוד הם חלק משלומי אמונים בכל הרשויות., באתר בעולמם של חרדים, ‏יום רביעי, 3 בפברואר 2021