חפרית האגן הגדול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחפרית האגן הגדול
חפרית האגן הגדול
חפרית האגן הגדול
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
תת־סדרה: מזובטרכיה
משפחה: חפריתיים אמריקאים
סוג: Spea
מין: חפרית האגן הגדול
שם מדעי
Spea intermontana
קופ, 1883
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חפרית האגן הגדול (שם מדעי: Spea intermontana) היא מין של קרפדה מהמשפחה חפריתיים אמריקאים המצויה ברחבי אמריקה הצפונית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפדה זו חיה בטבע ביערות וחורשים של אורני זפת, בתות, שדות מרעה ופרריה וכן בכמה מדבריות עד לגובה 2,600 מטר. תפוצתה היא מדרום קולומביה הבריטית, לאורך וושינגטון ואורגון עד לדרום איידהו, לאורך נבאדה וביוטה. כמו כן אוכלוסיות קטנות שלה נמצאות בקליפורניה, אריזונה, קולורדו וויומינג.

הקרפדה קטנה בגודלה, באורך 3.8–6.3 סנטימטרים והיא בעלת עור לח בצבע אפור בהיר, אפור-זית עד חום והיא בעלת כתמים חומים על עורה עם זוג פסים דקים ולבנים לאורך גבה. היא בעלת עיניים גדולות דמויות עין החתול היכולות לראות בחשיכה, ובעלות סימנים כהים סביב העין. לקרפדה כפות רגליים רחבות וקשיחות עם קרומי שחייה. היא משתמשת בכפות עטופות הקרין כדי לחפור בזריזות מחילה באדמה. החפרית מצויה במחילה במשך מרבית הימים החמים ויוצאת בלילות, או לאחר ירידת גשם חזק.

הקרפדה שוכנת בסביבה הקרובה לשלוליות, בריכות או גדות אגמים ונהרות רדודים. היא מתרבה באביב ואז הזכרים הגדולים קוראים לנקבות ומתחרים ביניהם עליהן. הנקבות מטילות במים 200–500 ביצים, אם כי בשבי יכולים להטיל מעל 1,000. מאותו רגע הם עוזבים את הביצים והראשנים הגדלים במים.

ראשני החפרית צריכים לגדול מהר עקב תנאי היובש והם בוקעים תוך 4 ימים וגדלים במהירות תוך 4–8 שבועות, על פי התנאים והמזון שהם אוכלים. הראשנים מתפתחים עם כמה צורות כשלחלק מהם פיות צרים והם מתאימים לאכילת אצות וצמחייה או חרקים קטנים בעוד אחיהם הגדולים בעלי פיות גדולים יותר והם הופכים לקניבלים הטורפים את אחיהם. הקרפדות הבוגרות טורפות מינים רבים של חסרי חוליות ומיני חרקים ובעצם כל דבר שהם יכולים לבלוע והן צדות בעיקר בלילה ולאחר ירידת גשם חזק. הן מתגוננות מטורפים באמצעות בלוטות על העור המייצרות רעל שדוחה את רוב הטורפים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חפרית האגן הגדול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חפרית האגן הגדול באתר הרשימה האדומה של IUCN