חצי המנשה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חצי המנשה
אליקום הכהן ומפיש, מתוך הסדרה
סוגה קומדיית מצבים תנ"כית
יוצרים אפרים סידון, יצחק שאולי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים לאורה ריבלין, אודי גיל, נבו קמחי, אלינור אהרון, דור צויגנבום, שרון רג'יניאנו, שלום שמואלוב
פסקול גיורא קנת
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 13 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
אורך פרק 24 דקות
שידור
רשת שידור הטלוויזיה החינוכית
תקופת שידור מקורית 1996
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חצי המנשה הייתה קומדיית מצבים תנ"כית שכתב אפרים סידון, אשר שודרה בשנת 1996 בטלוויזיה החינוכית.

הסדרה מתארת ומציגה את קורותיהם ואת חיי היומיום של מספר דמויות בכפר (הבדיוני) בציר אביעזר שבנחלת שבט מנשה הנמצא תחת כיבוש פלשתי בתקופת השופטים. תושבי הכפר הישראלי מנהלים חיים עצמאיים יחסית, אך נתקלים בהגבלות שמטילים עליהם הנציגים הפלשתים המפקחים על הכפר, אכיש ומפיש. הסדרה מאירה באור קומי את יחסיהם של התושבים ושל הכובש הפלשתי: את התמודדותם של הפלשתים עם מנהגיהם של תושבי המקום המכונים בפיהם "מקומונים", את פחדם של תושבי המקום מהכובש הפלשתי ואת האינטראקציה ביניהם.

הצד הישראלי בסדרה מציג שלוש שכבות באוכלוסייה המקומית: אליקום מייצג משפחת כהנים אמידה, שלח מייצג משפחה משבט אפרים שמתגוררת בנחלת שבט מנשה, ומילכה ממשפחת אליפז, אלמנה המייצגת את המעמד הנמוך יותר (אם כי חזקה ועצמאית). בפרקי הסדרה השונים עוסקת הסדרה בעניינים שונים שהעסיקו את בני המקום באותם ימים: דרכים לסיים הבצורת, תנאי העסקתו של עבד עברי, בחירת ראש הכפר ועוד. הסדרה מסתיימת ביציאת משלחת מטעם הכפר לעברו השני של הירדן שמטרתה השכנת שלום עם חציו השני של שבט המנשה ועם יתר שבטי ישראל כדי למנוע פירוד בעם.

בסדרה סצנות רבות הכוללות סינתזה לאזכורים מהאקטואליה בישראל בשנות התשעים של המאה העשרים לאזכורים מסיפורי התנ"ך.

דמויות בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מילכה (לאורה ריבלין): אלמנה חזקה וחכמה, אמה של נעמה. רוב סיפור העלילה מתנהל בביתה. מילכה מתאמצת להשיא את נעמה בטרם תגיע לגיל 17. במהלך העונה הופכת להיות ראש הכפר, למרות שאפילו לא הציגה את מועמדותה.
  • אליקום הכהן (דור צויגנבום): כהן עשיר, תככן וערמומי, תאב-בצע, וגרגרן. שם אשתו זבדיאלה. יודע לדבר פלשתית. עובדה זו, כמו גם מעמדו ככהן, הופך אותו לגורם מתווך במקרים שונים בין המקומיים לפלשתים, כשבמהלך הסדרה מתברר כי הוא אף מעביר להם כספים כהשלמה להכנסתם הזעומה ולכן זוכה ליחס סלחני מצדם.
  • שלח בן שילה (שלום שמואלוב): אפרתי חסר אופי ודעה משל עצמו, ותמיד מתבסס על דעות של אחרים. שלח נשוי לשולמית והם מנסים נואשות להביא ילד לעולם, אך לשווא. הוא תולה זאת באשתו בטענה שהיא עקרה, אם כי שאר תושבי הכפר מעדיפים להאשים אותו באין-אונות. שלח מדבר במבטא אפרתי כבד, משמע הוא הוגה את האות שי"ן כסמ"ך.
  • נעמה בת מלכה (אלינור אהרון): הבת של מילכה, בת 16, חברתו של רעואל. נערה יפה, מרדנית ועקשנית, מסרבת להקשיב למילכה ומעדיפה לעשות כראות עיניה, דבר הגורם למילכה עוגמת נפש רבה.
  • רעואל בן בלדד (נבו קמחי): בחלק מגרסאות־הכתוביות אוית "ראואל". לוחם שחבר בקבוצת "שועלי שמשון" בפיקודו של שמשון הנלחמת בפלשתים ונוהג לספר סיפורי מורשת קרב על שמשון ודמותו, אליו הוא מתלווה בקרבות. נמלט באופן סדרתי מהפלשתים המחפשים אחריו על ידי שימוש בתחפושות שונות. רעואל הוא חבר של נעמה, וכמחוות רומנטיות נוהג להביא לה חלקי גוף שונים של פלשתים ממבצעים בהם הוא משתתף. יודע לדבר פלשתית מהפרק החמישי.
  • אכיש (אודי גיל): החכם מבין שני הפלשתים השומרים בכפר. דובר עברית ופלשתית. בחור רגיש בעל נפש של אמן שכלל אינו מרוצה משירותו בבציר אביעזר. משתדל לשמור על יחסים טובים עם תושבי הכפר כדי להימנע ממצבים שעלולים להסלים את המצב הביטחוני.
  • מפיש (שרון רג'יניאנו): חברו הטוב ביותר של אכיש. מוצג כנטול השכלה וכבריון מבין שני הפלשתים השומרים בכפר. אינו דובר עברית בצורה טובה, והדבר מקשה עליו לתקשר עם תושבי הכפר. באחד הפרקים התאהב בנעמה ויצא לקרב על ליבה מול רעואל. בפרקים הראשונים נהג להתעצבן לאחר שמישהו היה יורד עליו, בהמשך כשאליקום היה יורד עליו, היה מתאפק יותר.

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יהורם בן נפתוחים הכסלוחי (יהורם גאון): סופר ואיש רוח המחפש חומר לכתיבה בספר שופטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]