טאיפן חופים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטאיפן חופים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: טאיפן
מין: טאיפן חופים
תת-מינים
  • Oxyuranus scutellatus canni
  • Oxyuranus scutellatus scutellatus
שם מדעי
Oxyuranus scutellatus
פטרס, 1867
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טאיפן חופים בגן חיות באוסטרליה

טאיפן חופים (שם מדעי: Oxyuranus scutellatus) הידוע גם בשם טאיפן מצוי הוא מין של נחש ארסי מהסוג טאיפן שבמשפחת הפתניים.

טאיפן החופים חי באזורי החוף הצפוניים והמזרחיים של אוסטרליה כמו גם בגינאה החדשה. לפי מחקרי רעילות זהו הנחש היבשתי השלישי בארסיותו בעולם בהתבסס על ערכי LD50.

תיאור פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאיפן החופים הוא נחש גדול, זהו הנחש הארסי הגדול ביותר באוסטרליה. בוגרים מגיעים לבגרות מינית בערך באורך של 1.20 מטר (גוף+זנב). פרטים מבוגרים יותר מגיעים לאורך של 1.5-2 מטרים ואף יותר כאשר האורך הממוצע הוא 1.96 מ' ומשקל של 3 ק"ג. הפרט הארוך ביותר שנתפס באוסטרליה היה באורך של 2.9 מטרים ושקל 6.5 ק"ג. מיני טאיפן אחרים, בהם הטאיפן פנים-יבשתי, נוטים להיות באורך דומה, אך בממוצע הם מעט קצרים יותר.

בקרב נחשים ארסיים רק רב-פתן מלכותי, ממבה שחורה וגומצן ענק ארוכים יותר ממנו.

הראש ארוך, צר וגדול, בדומה לראשה של הממבה השחורה. למעשה, במספר אספקטים של מורפולוגיה, אקולוגיה והתנהגות, טאיפן החופים דומה מאוד לממבה השחורה. הגוף דק, אך חזק ומוצק, והצבע עשוי להשתנות בין הפרטים השונים מירוק זית בהיר ועד חום-אדמדם, אולם חלק מהפרטים עשויים להיות בצבע אפור כהה עד שחור. העיניים עגולות וגדולות בצבע חום בהיר עם אישונים גדולים.

תפוצה ואזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאיפן החופים נפוץ רק באוסטרליה ובאי של גינאה החדשה, המורכב משתי פרובינציות אינדונזיות, בחלק המערבי של האי, ומגינאה החדשה, בחלק המזרחי של האי. בצפון וצפון-מזרח אוסטרליה הוא עשוי להימצא מאות ק"מ מהחוף, על אף שמו, שרומז שהוא חי בסמוך לחוף.

מין זה חי באזורי מחיה שונים. ניתן למצוא אותו באזורים חמים ולחים, באזורי חוף טרופיים, ביערות מונסון ובאזורי סבך. באזור קווינסלנד הוא הסתגל בצורה טובה לשדות קנה הסוכר, בה אוכלוסיית המכרסמים פורחת. הנחש תופס מחסה במחילות נטושות של חיות אחרות, גזעי עץ חלולים, וערמות צמחייה או אשפה.

התנהגות ותזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאיפן החופים פעיל לרוב בשעות היום, בייחוד בשעות הבוקר, אולם הוא עשוי לצאת לפעילות בלילה בתקופות חמות בשנה. כאשר הוא צד, זה נראה כאילו הוא תר את טרפו בעזרת הראיה המפותחת שלו, והוא נראה לרוב מטייל כאשר ראשו מורם מעט מהקרקע. ברגע שהוא מבחין בטרפו, הנחש קופא לפני שהוא מפתל את קדמת הגוף, מזנק ומכיש מספר פעמים. הטרף משוחרר לאחר ההכשה וזאת על מנת להקטין את הסיכוי שהנחש ייפגע מתגובת הטרף, בייחוד מעכברושים, שיכולים לפצוע אותו בצורה קטלנית בעזרת השיניים והטפרים שלהם. הנחש יעדיף להימלט מסכנה ולא להתעמת איתה, אולם אם הוא מרגיש מכותר, הוא יכול להפוך לתוקפני מאוד ולהכיש מספר פעמים ברצף.

נחשים אלה ניזונים אך ורק מחיות בעלות דם חם כמו יונקים ועופות. עכברים, חולדות ומיני יונקים קטנים, כמו בנדיקוט, יחד עם עופות אחרים מרכיבים את כל הדיאטה שלהם.

ארס[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו הנחש היבשתי השלישי בארסיותו בעולם. ערך ה-LD50 שלו הוא 0.106 מ"ג/ק"ג, לפי נתונים אוסטרליים ו-0.12 על פי נתונים אחרים. בהכשה ממוצעת הוא משחרר 120 מ"ג ארס, כאשר השיא שנמדד הוא 400 מ"ג.

הארס מכיל רעל עצבים חזק במיוחד המשפיע על מערכת העצבים ועל יכולת קרישת הדם. מי שהוכש צפוי לחוות כאב ראש, בחילות והקאות, דימום פנימי, שיתוק, הרס רקמות ונזק לכליות. במקרים של הרעלה חמורה, יכול להתרחש מוות כחצי שעה לאחר הכשה, אולם בממוצע מגיע המוות כשעתיים וחצי לאחר ההכשה, תלוי באזור ההכשה ובמצב בריאותו של הקורבן. הכשות לא מטופלות מסתיימות ב-100% תמותה, לכן חובה לקבל טיפול רפואי דחוף אחרי כל הכשה, אפילו מינורית. לפני הכנסת הנסיוב נגד ארס הספציפי של ארס זה לשימוש ב-1965, הסתיימו כמעט כל מקרי ההכשה במוות.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Oxyuranus scutellatus canni - מצוי בחלקים הדרומיים של איי גינאה החדשה
  • Oxyuranus scutellatus scutellatus - מצוי באזורי החוף הצפוניים והצפון-מזרחיים של אוסטרליה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טאיפן חופים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טאיפן חופים באתר הרשימה האדומה של IUCN