טארו אסו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טארו אסו
麻生太郎
לידה 20 בספטמבר 1940 (בן 83)
ליזוקה, האימפריה היפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפןיפן יפן
השכלה אוניברסיטת סטנפורד, בית הספר לכלכלה של לונדון
מפלגה המפלגה הליברלית-דמוקרטית
בן או בת זוג שיקקו אסו עריכת הנתון בוויקינתונים
www.aso-taro.jp
ראש ממשלת יפן ה־92
24 בספטמבר 200816 בספטמבר 2009
(51 שבועות ויום)
מונרך בתקופה אקיהיטו
פרסים והוקרה
הצלב הגדול עם יהלומים של מסדר השמש של פרו עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טארו אסו וקונדוליזה רייס בתמונה מ-2005
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא אסו.

טארו אסויפנית: 麻生太郎; נולד ב-20 בספטמבר 1940) הוא פוליטיקאי יפני שכיהן כראש ממשלת יפן ה-92. אסו, חבר בית הנבחרים בדיאט היפני מאז שנת 1979, ושר החוץ לשעבר, נבחר ב-22 בספטמבר 2008 למחליפו של יאסואו פוקודה כמנהיג המפלגה הליברלית-דמוקרטית של יפן. יומיים לאחר מכן נבחר על ידי בית הנבחרים לראש ממשלת יפן. בבחירות הכלליות שנערכו באוגוסט 2009 נחלה מפלגתו מפלה ואסו הוחלף בראשות הממשלה על ידי יוקיו הטויאמה. לאחר ההפסד התפטר אסו מתפקידו כמנהיג המפלגה.

בדצמבר 2012 מונה לשר האוצר והמשנה לראש הממשלה שינזו אבה. הוא כיהן בתפקיד גם בקבינט של יושיהידה סוגה ועד אוקטובר 2021.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הכניסה לפוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסו, נולד בעיר ליזוקה שבמחוז פוקוקה למשפחה נוצרית קתולית בעלת קשרים ענפים בשלטון היפני. אביו עמד בראש קונצרן תעשייתי לייצור בטון והיה מקורב לראש ממשלת יפן קאקוי טאנאקה ואמו היא בתו של ראש הממשלה לשעבר שיגרו יושידה. אחותו הצעירה של אסו נישאה לבן המשפחה הקיסרית היפנית.

ב-1963 סיים אסו תואר ראשון באוניברסיטה בטוקיו ויצא ללימודים מתקדמים באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית. לימודים אלו נקטעו על ידי משפחתו שחששה כי יעבור תהליך של אמריקניזציה, אסו חזר ליפן, ועבר משם ללמוד בבית הספר לכלכלה של לונדון.

לאחר שעבד כשנתיים במכרות יהלומים בסיירה לאון, החל אסו ב-1966 לעבוד בחברה המשפחתית, הוא כיהן כנשיא חברת המכרות אסו מ-1973 ועד 1979. במקביל, טיפח את הקריירה הספורטיבית שלו כקלע מצטיין, ואף היה חבר במשלחת היפנית לאולימפיאדת מונטריאול (1976).

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסו נבחר לראשונה לבית הנבחרים היפני (הבית התחתון), באוקטובר 1979, מאז נבחר עוד שמונה פעמים רצופות. מסוף 1988 ועד יוני 1989 שימש כסגן שר לענייני חינוך, ספורט, מדע ותרבות, בנובמבר 1996 מונה לשר זוטר לתכנון כלכלי, תפקיד אותו החזיק במשך כשנה, וב-2001 מונה לשר זוטר לענייני כלכלה ומדיניות פיסקלית.

ב-2003 צורף לקבינט של ג'וניצ'ירו קואיזומי כשר לענייני פנים ותקשורת, ובאוקטובר 2005 מונה לשר החוץ של ממשלת יפן, תפקיד בו כיהן עד אוגוסט 2007. אסו החזיק בקו נוקשה וניצי במדיניות החוץ של יפן כלפי שכנותיה במזרח אסיה, קוריאה הצפונית וסין.

ב-2006 התמודד אסו בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה הדמוקרטית ליברלית אך הפסיד לשינזו אבה, שאף נבחר לראש הממשלה ה-90 של יפן. לאחר התפטרותו של אבה, התמודד אסו שוב על ראשות המפלגה, אך הפסיד ליאסואו פוקודה בבחירות שנערכו בספטמבר 2007.

באוגוסט 2008 מינה פוקודה את אסו למזכ"ל המפלגה, ולאחר שפוקודה התפטר מתפקידו, נבחר אסו למחליפו בראשות המפלגה ברוב גדול. בהצבעות שנערכו ב-24 בספטמבר 2008 בדיאט היפני, הפסיד אסו בבית העליון הנשלט בידי האופוזיציה, אך בחירתו בבית התחתון הביאה למינויו כראש הממשלה הבא של יפן.

אסו הוא ראש הממשלה הקתולי הראשון בתולדות יפן, לאחר בחירתו הכריז כי על יפן לנקוט בצעדי חירום כלכליים, ועלייה להרחיב את פעילותה בתחום המלחמה בטרור באזור האוקיינוס ההודי.[1]

בבחירות שהתקיימו ביפן ב-30 באוגוסט 2009 נחלה מפלגת השלטון, המפלגה הליברלית דמוקרטית, מפלה, ולראשונה מזה חמישים שנה זכתה מפלגת האופוזיציה, המפלגה הדמוקרטית (DPJ), ברוב.[2] למחרת ההפסד הודיע אסו באופן רשמי על פרישתו מהנהגת מפלגתו[3]

לאחר חזרתה של המפלגה הליברלית דמוקרטית לשלטון, בדצמבר 2012, מונה אסו לשר האוצר והמשנה לראש הממשלה שינזו אבה.[4] הוא כיהן בתפקיד עד אוקטובר 2021.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארו אסו נשוי לשיקקו, בת למשפחת פוליטיקאים בעצמה. הוא ידוע כחובב מאנגה מושבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
יאסואו פוקודה
ראש ממשלת יפן
(רשימה)
הבא:
יוקיו הטויאמה