טארק בן זיאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טאריק איבן זיאד)
טַארִק אִבְּן זִיאַד
طارق ابن زياد
לידה לא ידוע
פטירה לא ידוע
דמשק, ח'ליפות אומיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ח'ליפות אומיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טַארִק בִּן זִיאַדערבית: طارق بن زياد; בעברית נודע גם באיות החלופי לשמו טַארִק אִבְּן זִיאַד - طارق ابن زياد; או באיות לשמו טַארִיק בִּן זִיאַד) נודע בהיסטוריה של ספרד כטַארִק אל-טוארטו (טַארִק בעל העין האחת), היה מוסלמי ברברי ומנהיג צבאי מבית אומיה, אשר הוביל את כיבושה של היספניה הוויזיגותית בשנת 711 לספירה, תחת הוראתו של הח'ליף, וליד הראשון, מבית אומיה. לפי ההיסטוריון אבן ח'לדון, טארק היה משבט ברברי שעד ימינו קיים על גדות נהר באלג'יריה.

טארק איבן זיאד נמנה עם החשובים שבמפקדי הצבא בהיסטוריה של חצי האי האיברי. בתחילה שימש כסגנו של מוסא בן נציר בצפון אפריקה ונשלח על ידיו ככוח החלוץ בכיבוש חצי האי האיברי (המקביל לספרד ופורטוגל של היום). יש הטוענים כי הוא הוזמן על ידי ויטיזה, יורש העצר הויזיגותי, כדי שיתערב במלחמת האזרחים הוויזיגותית.

ב-29 באפריל 711 נחת צבאו של טארק בגיברלטר (השם "גיברלטר" מגיע מהשם הערבי "ג'בל טארק", אשר פירושו: ההר של טארק, או בנוסף, גיבר טארק, אשר פירושו: סלע טארק).

היסטוריונים מערביים טוענים שטארק הורה לחייליו לשרוף את ספינותיהם מיד כאשר הם מגיעים לאיבריה. בעת הגעתו לגיברלטר, היו לטארק 12,000 חיילים בעוד שלאויביו היו 100,000.

לפי ההיסטוריון המוסלמי בן המאה ה-17 אל-מקרי (אנ'), עם נחיתתו בגיברלטר נשא טארק בפני חייליו את הנאום הבא, הידוע מאוד בעולם המוסלמי:

הו אנשים! לאן תוכלו לברוח? הים מאחוריכם, האויב מלפניכם. אין דבר בשבילכם, בשם אללה, מלבד האמת וכוחה של אישיותכם

אל-מקרי, שנת 1628 לספירה. [1]

הצבאות המוּרים, תחת טארק מפקדם, שטפו את היספניה, ובקיץ של שנת 711 נחלו ניצחון מכריע כאשר המלך הוויזיגותי רודריק הובס ומת ב-19 ביולי, בקרב גואדאלטה.

לאחר מכן נעשה טארק למושל היספניה, אך לבסוף נקרא על ידי הח'ליף וליד הראשון לשוב לדמשק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טארק בן זיאד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Suzanne McIntire, Speeches in World History, (2009) p. 85.
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.