טארק עבד אלחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טארק רפיק עבד אלחי
טארק רפיק עבד אלחי
טארק רפיק עבד אלחי
טארק רפיק עבד אלחי
לידה 1938
טירה, פלשתינה (א"י)
פטירה 1993 (בגיל 55 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה מפא"י, מפלגת העבודה, חד"ש
ראש עירייה וראש מועצה של המועצה המקומית ועיריית טירה
19731993
(כ־20 שנה)
מנהל בי"ס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טארק רפיק עבד אלחי (19381993) היה ראש המועצה המקומית של טירה וראש העירייה הראשון שלה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבד אלחי נולד בטירה שבמשולש. אביו רפיק שיח' נג'יב היה ממנהיגי היישוב טירה, וסבו, שיח' נג'יב, המוח'תאר של היישוב וממנהיגי מאורעות תרפ"א. הוא למד בבית הספר מקוה ישראל. עבד בתור מורה באום אל-פחם ובשנות ה-70 מונה למנהל חטיבת ביניים בטירה.

בשנת 1973 נבחר לכהן כראש המועצה המקומית בטירה. כראש מועצה הוא יצא נגד התבססות של אלפי ערבים עזתים בטירה[1]. לקראת יום האדמה היה בין ראשי המועצות שהתנגדו להפגנות בלתי חוקיות וטען שהשלטונות לא נתנו גיבוי מספיק לרוב הדומם שהתנגד להפגנות[2]. בעקבות התנגדותו להפגנות נעשה ניסיון להדיח אותו מתפקידו[3]. עבד אלחי היה מראשי הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות בישראל והיה חתום עימם על הדרישה שישראל תהיה מדינה דו לאומית[4]. במהלך כהונתו הוא הקים אצטדיון כדורגל בטירה. בבחירות בשנת 1978 הוא לא נבחר לראשות המועצה והוא עבר לנהל את חטיבת הביניים ביישוב[5].

הוא נבחר שוב לראש מועצת טירה בשנת 1982 וכיהן בתפקיד זה עד מותו בשנת 1993. בתקופת כהונתו הפכה טירה לעיר[6] ולמוקד של כל האזור, המסחר התפתח ונבנו תשתיות ומוסדות בהיקף משמעותי (פרויקט ביוב ראשון במגזר הערבי, מגרש כדורגל וכבישים). במהלך כהונתו, בשנת 1991, הוכרה טירה כעיר.

את דרכו הפוליטית החל במפא"י, והמשיך במפלגת העבודה, אך בשלב מסוים הצטרף לחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש)[7]. הוא תמך באופן נלהב בשוויון זכויות לערביי ישראל ובהקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, וקידם דו-קיום בין ערבים ליהודים. עבד אלחי היה הראשון שהכריז על יום השלום בטירה בהשתתפות יהודים וערבים מכל רחבי ישראל.

בשנות ה-80 נפגש עבד אלחי עם יאסר ערפאת בתוניס באופן חשאי, זאת למרות החוק נגד מפגשים עם אנשי אש"ף ועודד את ערפאת לקדם את תהליך השלום.

כיום משמש כביש 554, שראשיתו במחלף הכניסה לטירה מכביש 444, ככביש הנקרא על שמו של טארק עבד אל חי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארק עבד אלחי היה נשוי פעמיים. אשתו השנייה היא מהא מבית אבו ערוק.[8]. בנו, מאשתו הראשונה, עורך הדין מאמון עבד אלחי, מכהן כראש עיריית טירה מאז שנת 2008.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]