טוביה בארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוביה בארי
לידה 29 באוגוסט 1929
טופולצ'אני, צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה מאי 2022 (בגיל 92)
שם לידה טוביאס בראון
לאום ישראלי
תחום יצירה הדפס, ציור
https://sugulst.wixsite.com/tuviabeeri
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוביה בארי (29 באוגוסט 1929מאי 2022) היה צייר, מורה ואמן הדפס ישראלי.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוביה בארי נולד בטופלצ'אני בצ'כוסלובקיה ועלה לישראל בשנת 1948. היה חבר בקיבוץ להבות חביבה עד ראשית שנות השישים של המאה ה-20. בין השנים 19571960 למד אמנות בסמינר אורנים אצל הציירים יעקב וכסלר ומרסל ינקו. בין השנים 19611963 שהה בפריז ולמד את הטכניקה של האקווטינטה הצבעונית אצל האמן הגרמני/צרפתי הנודע ג'וני פרידלנדר (Johnny Friedlaender). בנוסף למד בבית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות בפריז. בשנת 1963 חזר ארצה והחל ללמד בבצלאל. החל משנת 1964 שימש כמורה במכון אבני, בתל אביב.

עבודתו האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציוריו הראשונים של בארי בשנים (19551957) היו בשמן. בתחילה צייר נופים עירוניים מסוגננים. אולם, משנת 1958 החל לצייר בהשפעת הסגנון המופשט. משנת 1960 החל ליצור את ההדפסים הראשונים, שהיו גם הם, על טוהרת הסגנון המופשט. הדפסיו היו אקווטינטות, והצבעים היו בדרך כלל בגוני האפור. ההדפסים נחשבו אז לחידוש גדול בארץ, והתחילו לתפוס מקום בתודעה, בעיקר בהשפעת הפופ ארט. ההדפס נתפס כאמנות עממית ששווה לכל נפש[1]. מאז חזרתו מצרפת ועד למותו, תפסה האקווטינטה הצבעונית מקום מרכזי ביצירתו האמנותית. בארי זנח את המופשט הטהור והוסיף להדפסיו עיגולים וצורות גאומטריות אחרות שיש להם משמעות מעשית כמו שמש, ירח וכוכבים. בהדפסים מאוחרים יותר, הצורות הגאומטריות הן דו-ממדיות בסיסיות, כגון ריבועים, משולשים, עיגולים וחצאי עיגולים, ששוליהם נוטים להיטשטש, להתמוסס ברקע ולחצות זה את גבולותיו של זה[2].
תמונות בצבעי מים היו חטיבה בפני עצמה במכלול יצירתו של בארי. משנת 1965 ועד למותו הוא בנה מערכת ציורית ומגוונת הבנויה מסדרה של שכבות, המסודרות משני צדדים של ציר אנכי. במספר ציורים הוא אפילו סטה לגמרי מהמבנה הסימטרי ויצר צורות חופשיות ודינמיות. במשך העשור האחרון של המאה העשרים החל בארי גם בציורי אקריליק שהזכירו את ההדפסים שלו. התמונות בדרך כלל היו קטנות ממדים[3].
בארי היה מאמני התחריט החשובים ביותר בארץ ולזכותו יש לזקוף את פופולריות טכניקת התחריט בישראל. טוביה בארי פיתח וקידם את סדנת התחריט בבית הספר לאמנויות בצלאל. בשנת 1965, הוא הקים את הסדנה במכון אבני והיה מהראשונים שלימדו את התלמידים את תורת פיתוחי הנחושת. באותה שנה, ייסד את סדנת התחריט באגודת הציירים והפסלים - בית האמנים של תל אביב, מהוותיקות והחשובות בארץ[4].

נפטר במאי 2022.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1969 - פרס מילוא, תל אביב.
  • 1972 - ביאנלה של פירנצה, (מדליה על תחריטיו).
  • 2001 - פרס אגודת הציירים והפסלים ע"ש אלי אושרוב, על תרומתו לאמנות הישראלית.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחר תערוכות יחיד
1986, 1981, 1978 - גלריה בינט, תל אביב

תערוכות קבוצתיות

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוביה בארי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]