טום טאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום טאלי
Tom Tully
לידה 21 באוגוסט 1908
דורנגו, קולרדו
פטירה 27 באפריל 1982 (בגיל 73)
ניו פורט ביץ', מחוז אורנג', קליפורניה
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1932–1973 (כ־41 שנים)
פרסים והוקרה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס קיין טאליאנגלית: Thomas Kane Tully;‏ 21 באוגוסט 1908 - 27 באפריל 1982) היה שחקן קולנוע אמריקאי אשר היה מועמד פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1954 על תפקידו בסרט "המרד על הקיין".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאלי נולד בעיר דורנגו שבדרום מערב קולרדו, שירת בצי האמריקאי ועבד בצעירותו ככתב בעיתון ה"דנבר פוסט" לפני שנכנס לתחום המשחק. החל את דרכו כשחקן על במות תיאטרון לפני שבתחילת שנות ה-40 ערך את הופעתיו הראשונות בהוליווד לצידה ג'ינג'ר רוג'רס בסרט "אני אפגוש אותך" של הבמאי ויליאם דייטרל ובסרטים "יעד טוקיו", "מרדף בצפון" של ראול וולש, "דם על הירח" של רוברט וייז, ו"ליידי באגם" בבימויו ובכיכובו של רוברט מונטגומרי. ב-1950 שיחק בדרמה של אוטו פרמינגר בתפקיד נהג המונית ג'יגס אביה של מורגן טיילור והחל את תפקידו בתור המפקח גראב בסדרת הדרמה המשטרתית של ויליאם אשר ודון סיגל "מסדר זיהוי".

ב-1954 הועמד טאלי לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על הופעתו בדרמה של אדוארד דמיטריק "המרד על הקיין" בתפקיד לוטננט קומנדר ויליאם דה- פריס מפקד "אניית קיין" בתחילת הסרט. את תפקידו המוערך האחרון עשה טאלי במותחן הפשע של דון סיגל "מצוד" לצידו של קלינט איסטווד בתור בשריף מק'ראה.

טאלי נישא פעמיים במהלך חייו לפרנסיס מק'יו במשך 15 שנים עד למותה ולאידה ג'ונסון במשך 28 שנים עד למותו של טאלי. טאלי נפטר ב-27 באפריל 1982 ממחלת הסרטן בניו פורט ביץ' שבקליפורניה. על שמו של טאלי כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טום טאלי בוויקישיתוף