טיאקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטיאקה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: חמציצאים
משפחה: קונוניים
סוג: Caldcluvia
מין: טיאקה
שם מדעי
Caldcluvia paniculata

הטיאקה (שם מדעי: Caldcluvia paniculata), הוא מין של עץ ירוק עד ממשפחת הקונוניים המצוי באמריקה הדרומית, ואחד מתוך 11 המינים בסוג קאלדקלוויה (Caldcluvia). הטיאקה הוא אחד מהעצים הייחודיים לאזור האקולוגי של יערות הגשם הממוזגים בדרום אמריקה, והוא מצוי בעיקר בצ'ילהמחוז ביוביו עד למחוז אייסן) ובמידה פחותה בארגנטינה; העץ הובא גם לאירלנד. הטיאקה מצוי בעיקר במקומות לחים ומוצלים בגבהים של עד 1,100 מטר מעל פני הים.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האטימולוגיה של הטיאקה היא כדלהלן: השם המדעי של הסוג - Caldcluvia, הוא לזכרו של הבוטנאי הסקוטי אלכסנדר קאלקלוג'ה שאסף צמחים בדרום אמריקה עבור הגנים המלכותיים הבוטנאים באנגליה בין 1819 ל-1825; השם המדעי של המין - paniculata, מתייחס לתפרחת של הצמח. הכינוי "טיאקה" הוא משפתם של המפוצ'ה - הילידים האינדיאנים בדרום אמריקה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיאקה מתנשא עד לגובה של 30 מטר, והקוטר המרבי שלו הוא 60 ס"מ. הקליפה היא בצבע חום-אפרפר. העלים הירוקים מסודרים בצורה הפוכה, והשפה של העלה משוננת ומלבנית בצורת אזמל. העלה מגיע לאורף של 7–15 ס"מ, ורוחבו הממוצע 2–4 ס"מ. הפטוטורות של העלה מחורצות ושעירות, ואורכן הוא 1–7 ס"מ. הפרחים של הטיאקה בצבע לבן-צהבהב, והם צומחים בתפרחות צפופות. בכל פרח יש 8–10 אבקנים. הפרי של הטיאקה הוא הלקט המכיל בתוכו זרעים כהים חומים באורך של מילימטר אחד. הטיאקה פורח בין דצמבר לפברואר, והפירות מבשילים בין פברואר למרץ.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלים של הטיאקה.

העץ לא נמצא בסכנה בטבע, אך דגימות גדולות שלו נדירות יחסית. הוא מוגן בשמורות טבע ופארקים לאומיים רבים בצ'ילה וארגנטינה. החליטה של עלי הטיאקה שימושית נגד דלקת מעיים והצטננות, ומשמשת גם לטיפול בסוכרת. בקליפה של העץ משתמשים לצביעה, והעץ מגודל לעיתים כצמח נוי. בתקופה הקולוניאלית השתמשו בטיאקה לצביעת חומרים מעץ, והאינדיאנים השתמשו בעלים על מנת לרפד סירות קטנות מעץ וכלים אחרים. הפרחים של הטיאקה משמשים כמקור צוף עבור הדבורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיאקה בוויקישיתוף
  1. ^ טיאקה באתר הרשימה האדומה של IUCN