טיבינגן

טיבינגן
Tübingen
סמל טיבינגן
סמל טיבינגן
סמל טיבינגן
טיבינגן על גדת נהר הנקר
טיבינגן על גדת נהר הנקר
טיבינגן על גדת נהר הנקר
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה באדן-וירטמברגבאדן-וירטמברג באדן-וירטמברג
ראש העיר Boris Palmer
תאריך ייסוד המאה השישית
שטח 108.12 קמ"ר
גובה 341 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 92,811 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 48°31′12″N 9°03′20″E / 48.52°N 9.0555555555556°E / 48.52; 9.0555555555556 
אזור זמן UTC+1
http://www.tuebingen.de
מפה

טיבינגןגרמנית: Tübingen, ‏האזנה?‏) היא עיר במדינת באדן-וירטמברג שבגרמניה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר נמצאת 30 קילומטר דרומית לשטוטגרט, והיא שוכנת לגדות נהר הנקר, יובלו של הריין. יובלו של הנקר עצמו, האָמר (Ammer), עובר אף הוא בעיר. בשנת 2002 התגוררו בעיר כ-83,000 תושבים. שטחה גדול יחסית - 108 קמ"ר - וצפיפות האוכלוסייה בה נמוכה - כ-760 איש לקמ"ר.

טיבינגן היא אחת מערי האוניברסיטה המובהקות של גרמניה. אוניברסיטת טיבינגן נוסדה ב-1477, וכיום מהווים 25,000 הסטודנטים הלומדים בה כמעט שליש מתושבי העיר. בטיבינגן אווירה אקדמית עשירה, והעיר הפכה במשך השנים לחממה של דעות פוליטיות הנוטות שמאלה ושל מעורבות חברתית וסביבתית. זוהי אחת הערים הבודדות בגרמניה בהן ראש העיר משתייך למפלגת הירוקים ובהן מפלגה זו היא הגדולה ביותר במועצת העיר. ראש עיריית טיבינגן מאז ינואר 2007 הוא בוריס פאלמר (Boris Palmer), אשר כיהן לפני כן כחבר בפרלמנט של באדן-וירטמברג. פאלמר החליף את בירגיטה רוס-שרר (Birgitte Russ-Scherer), אשר כיהנה בתפקיד מטעם ה-SPD במשך שמונה שנים.

בטיבינגן שלושה מכוני מקס פלאנק: מכון לביולוגיה התפתחותית, מכון לקיברנטיקה ביולוגית ומכון למערכות אינטליגנטיות (לאחרון קיים סניף נוסף בשטוטגרט). זוכת פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה לשנת 1995, כריסטיאנה ניסליין-פולהרד, מנהלת את אחת המחלקות במכון לביולוגיה התפתחותית.

קיימות ראיות כי בעידן האימפריה הרומית היה יישוב באתר של טובינגן המודרנית, אך רק ב 1191 מוזכרת העיר לראשונה ברשומות בכתב. ככל שעבר הזמן, צברו הרוזנים של טובינגן בהדרגה כוח והשפעה. בסופו של דבר, הדוכס של ממלכת וירטמברג הכיר ביתרונותיה של העיר וקנה אותו בשנת 1495. מאז, העיר כמעט תמיד השתייכה בלב הממלכה ואחר כך בלב המדינה הפדרלית של וירטמברג.[1]

טיבינגן מהווה עיר תיירותית ראשונה במעלה, ותיירים רבים פוקדים אותה מדי שנה, במיוחד בחודשי הקיץ. העיר העתיקה של טיבינגן היא מהגדולות והנאות שבערי גרמניה; היא נשתמרה בצורה טובה ולא נהרסה במלחמת העולם השנייה. בעיר העתיקה עשרות סמטאות צרות, מפותלות ומרוצפות אבן. שלושת האתרים החשובים ביותר בעיר העתיקה הם כנסיית גאורג הקדוש, הכנסייה הראשית של טובינגן; בית העירייה העתיק, אשר חזיתו מכוסה כולה בציורים נאים; וטירת הוהנטיבינגן (Hohentübingen), המוקפת חומה והנמצאת כ-50 מטרים מעל לפני העיר העתיקה. הטירה צנועה יחסית לטירות אחרות, כגון טירת היידלברג, וחלק מחדריה משמשים את אוניברסיטת טיבינגן - בטירה שוכנות המחלקה לארכאולוגיה והמכון לחקר ההיסטוריה של האמנות.

טיבינגן שוכנת בגבולו הצפוני של האזור הגאוגרפי המכונה היורה השוואביתגרמנית: Schwäbische Alb). מצפון לעיר שוכן יער גדול, שנבוך (Schönbuch). הגובה במרכז העיר הוא כ-350 מטרים מעל לגובה פני הים; השכונות הגבוהות ביותר של טיבינגן שוכנות כ-100 מטרים מעל לגובה מרכז העיר. על גבעות העיר פזורות נקודות תצפית רבות, מהן נשקף נוף מרהיב.

טיבינגן מהווה מרכז תחבורתי אזורי. בעיר ארבע תחנות רכבת; התחנה המרכזית גדולה יחסית לגודל העיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]