טיבריוס השלישי, קיסר האימפריה הביזנטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיבריוס השלישי, קיסר האימפריה הביזנטית
לידה המאה ה־7 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 15 בפברואר 706
קונסטנטינופול, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
קיסר האימפריה הביזנטית
698–705
(כ־7 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיבריוס השלישייוונית: Τιβέριος) היה קיסר האימפריה הביזנטית מפברואר 698 עד ליולי או אוגוסט 705.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלכה למעשה אין כל מידע על חייו של טיבריוס עד לשנת 696, הוא מופיע בכתבי ההיסטוריונים הביזנטיים כקצין בצבאו של לאונטיוס השני, קיסר האימפריה הביזנטית. הוא נשלח כחלק מהצבא הביזנטי על מנת להדוף פלישה של צבא מוסלמי של החליפות של בית אומיה לפרובינציה אפריקה. המוסלמים הצליחו לכבוש את קרתגו והניסיונות הביזנטיים לכבוש את העיר מחדש לא צלחו. הצבא הביזנטי בראשות מפקדי הצבא נסוגו לכרתים שם הוחלט להקדיש את המשאבים לסילוקו של לאונטיוס.

אף על פי שלא היה הקצין הבכיר הוא הוכתר לקיסר ושינה את שמו מאפסימר (Apsimar) לשם טיבריוס השלישי. תחת פיקודו נע צבא המורדים במהירות. הם הפליגו לקונסטנטינופול וצרו על העיר. לאחר מספר חודשים, במהלכם השתוללה בעיר מגפת דבר, נכנס טיבריוס לעיר כמנצח תפס את לאונטיוס כרת את אפו והיגלה אותו למאסר במנזר.

טיבריוס לא חזר לנסות לעקור את אחיזת בית אומיה באפריקה והקדיש את המשאבים המוגבלים של צבא האימפריה להתכתשויות עם הצבא של החליפות בארמניה. שטחים אלו עברו מיד ליד אך בסיכומו של דבר הביזנטים לא הצליחו להדוף את הצבא של החליפות מאזור ארמניה.

טיבריוס פעל לחזק את הנוכחות הביזנטית.

בשנת 705 חזר יוסטיניאנוס השני לזירה הפוליטית כשהוא נתמך על ידי טרבל, שליט הבולגרים בחבל הבלקן. יוסטיניאנוס הסתער על קונסטנטינופול עם צבא של 15,000 פרשים בולגרים, אך לא הצליח לכבוש את העיר בכוח. לכן חדרו הוא וכמה מרעיו לעיר דרך אמת מים שלא הייתה בשימוש, ארגנו את תומכיהם, ותפשו את העיר בהפיכה צבאית לילית. יוסטיניאנוס הוציא להורג את יריביו לאונטיוס וטיבריוס, כמו גם אלפים מתומכיהם, ושב לכס הקיסרות בשנת 705.

הוא הוצא להורג בתאריך לא ידוע, ככל הנראה באוגוסט 705 או פברואר 706, גופתו הושלכה לים אך מאוחר יותר, בתאריך לא ידוע הועברו שרידיו לכנסייה על האי קינאליאדה (אנ') בים מרמרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.