טיוטה:המשבר הפיננסי ברוסיה (2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המשבר הפיננסי ברוסיה ב-2022 הוא משבר פיננסי מתמשך שהחל בפדרציה הרוסית בסוף פברואר 2022, כתוצאה מן הסנקציות הכלכליות שהוטלו על מגזר הבנקאות הרוסי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וממשלתו,[1][2][3][4][5] לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה.

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2014, רוסיה תחת סנקציות (אנ') שהוטלו עליה בעקבות סיפוח חצי האי קרים, וזה פגע בצמיחה הכלכלית שלה.

בשנים 2020–2021, השפעת מגפת הקורונה על הכלכלה ומלחמת מחירי הנפט בין ערב הסעודית לרוסיה השפיעו גם על כלכלת רוסיה. סנקציות נוספות התקבלו במהלך המשבר האוקראיני-רוסי לקראת הפלישה הרוסית לאוקראינה, והמניות ברוסיה התרסקו רק לאחר הפלישה.

הפגיעה בכלכלה הרוסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלות מזון ויבולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחירי החיטה זינקו למחיריהם הגבוהים ביותר מאז 2008 בתגובה לפלישה. אוקראינה היא היצואנית הרביעית בגודלה של תירס וחיטה והיצואנית הגדולה בעולם של שמן חמניות, כאשר רוסיה ואוקראינה מייצאות יחד 29% מאספקת החיטה בעולם ו-75% מיצוא שמן החמניות העולמי. חוזה החיטה העתידי של בורסת הנגזרות של שיקגו בחודש מרץ הגיע למחירו הגבוה ביותר מאז 25 בפברואר 2012, כאשר גם מחירי התירס והסויה עלו. נשיא איגוד האופים האמריקאי הזהיר כי המחיר של כל מוצר שעשוי מדגנים יתחיל לעלות מכיוון שכל שוקי הדגנים קשורים זה בזה. הכלכלן החקלאי הראשי של ולס פארגו קבע כי אוקראינה צפויה להיות מוגבלת מאוד ביכולתה לשתול יבולים באביב 2022 ולהפסיד שנה חקלאית, בעוד שאמברגו על יבולים רוסיים יגרום לאינפלציה נוספת של מחירי המזון. שחזור יכולות ייצור היבול עשוי להימשך שנים גם לאחר הפסקת הלחימה. עליית מחירי החיטה כתוצאה מהסכסוך הלחיצה מדינות כמו מצרים, התלויות מאוד בייצוא החיטה הרוסי והאוקראיני, ועוררו חשש מתסיסה חברתית. ב-24 בפברואר, סין הודיעה שהיא תבטל את כל ההגבלות על חיטה רוסית, במה שהעיתון הסיני "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" כינה "חבל הצלה" פוטנציאלי לכלכלה הרוסית.

נפט גולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ארגונים ותאגידים בינלאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריסטלינה גאורגייבה, מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית, הזהירה כי הסכסוך מהווה סיכון כלכלי משמעותי עבור האזור והבינלאומי, והוסיפה כי הקרן תוכל לסייע למדינות אחרות המושפעות מהסכסוך, משלים לחבילת הלוואות בסך 2.2 מיליארד דולר שנועדה לעזור לאוקראינה. דוד מלפס, נשיא קבוצת הבנק העולמי, אמר שלסכסוך יהיו השפעות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת ודיווח כי הבנק מכין אפשרויות לתמיכה כלכלית ופיסקלית משמעותית לאוקראינים לאזור.

חרמות תאגידים והסרות שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • United Parcel Service ופדקס הודיעו כי יעצרו את המשלוחים לרוסיה ואוקראינה.
  • חברת וולט דיסני הודיעה שתשהה את הקרנות הקולנוע ברוסיה.
  • נטפליקס לא תוסיף 20 ערוצי "תעמולה" רוסיים לשירות שלהם, למרות הדרישה לארח אותם לפי החוק הרוסי.
  • פונטרה, אחת מיצרניות החלב הגדולות בעולם, השעתה את המשלוחים של כל מוצרי החלב שלה לרוסיה.
  • אפל עצרה את מכירת מוצריה ברוסיה.

שוקי המניות, מגזר הבנקאות והרובל[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Melander, Ingrid; Gabriela, Baczynska (24 בפברואר 2022). "EU targets Russian economy after 'deluded autocrat' Putin invades Ukraine". Reuters. ארכיון מ-26 בפברואר 2022. נבדק ב-26 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "China State Banks Restrict Financing for Russian Commodities". Bloomberg News. 25 בפברואר 2022. ארכיון מ-25 בפברואר 2022. נבדק ב-26 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Western Countries Agree To Add Putin, Lavrov To Sanctions List". 25 בפברואר 2022. ארכיון מ-26 בפברואר 2022. נבדק ב-26 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Holland, Steve; Chalmers, John; Psaledakis, Daphne (26 בפברואר 2022). "U.S., allies target 'fortress Russia' with new sanctions, including SWIFT ban". Reuters. ארכיון מ-26 בפברואר 2022. נבדק ב-26 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Collins, Kaitlan; Mattingly, Phil; Liptak, Kevin; Judd, Donald (26 בפברואר 2022). "White House and EU nations announce expulsion of 'selected Russian banks' from SWIFT". CNN. ארכיון מ-26 בפברואר 2022. נבדק ב-26 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)

קטגוריה:רוסיה: היסטוריה קטגוריה:שוק ההון הרוסי קטגוריה:רוסיה: כלכלה קטגוריה:2022 ברוסיה קטגוריה:הפלישה הרוסית לאוקראינה קטגוריה:משברים כלכליים