טיוטה:ויטיובר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מסך של זרם ויטיוברים, עם הצופים מתקשרים בשידור חי עם הדמות. הדמות המוצגת היא פושימי גאקו מניזנג'י .

ויטיוברים ביפנית זה , או יוטיוב וירטואלי שזה ביפנית . היא טכנולוגיה ללכידת תנועה בזמן אמת משמשות לעתים קרובות - אך לא תמיד - כדי ללכוד תנועה. טרנד דיגיטלי שמקורו ביפן באמצע שנות ה-2010 ומאז תחילת שנות ה-20, הפך לתופעה מקוונת בינלאומית. רוב ה- ויטיוברים הם יוטיוברים דוברי אנגלית ויפנית או סטרימרים חיים המשתמשים בעיצובי אווטאר. עד 2020, היו יותר מ-10,000 ויטיוברים פעילים. למרות שהמונח הוא רמז לפלטפורמת הווידאו יוטיוב, הם משתמשים גם באתרים כמו טוויץ' ו- ביליבילי .

הבדרן הראשון שהשתמש בביטוי "יוטיובר וירטואלי", היה קיזונה אל, החל ליצור תוכן ביוטיוב בסוף 2016. הפופולריות שלה עוררה טרנד של ויטיוברים r ביפן, ועוררה הקמת סוכנויות מיוחדות לקידום אותן, כולל סוכנויות מרכזיות כמו הולו לייב, ווי-שוג'ו. תרגומי מעריצים ו-ויטיוברים בשפה זרה סימנו עלייה בפופולריות הבינלאומית של הטרנד. יוטיוברים וירטואליים הופיעו בקמפיינים פרסומיים מקומיים, ושברו שיאי עולם הקשורים לשידור חי.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוטיוברים וירטואליים (אם כי המכונה בדרך כלל ויטיוברים) הם בדרנים מקוונים שהם בדרך כלל יוטיוברים או סטרימרים חיים . הם משתמשים באווטארים שנוצרו עם תוכניות כמו Live2D ועוד הרבה, שמציגות דמויות שעוצבו על ידי אמנים מקוונים. [1] ויטיוברים אינם כבולים למגבלות פיזיות, ורבים מהם עוסקים בפעילויות שאינן מוגבלות על ידי זהותם האמיתית.

ויטיוברים לעתים קרובות מציגים את עצמם כדמות קייפאבי, לא שונה מהיאבקות מקצועית ; מייס, מתאבק שבעצמו החל להזרים ב-טוויץ' כ-ויטיובר ב-2021, ציין ששני המקצועות היו "ממש אותו הדבר".

ויטיוברים קשורים לתרבות פופולרית ואסתטיקה יפנית, כגון אנימה ומנגה, ואנתרופומורפיזם של מו עם תכונות אנושיות או לא אנושיות. חלק מה- ויטיוברים משתמשים באווטרים אנתרופומורפיים, דמויות לא אנושיות כמו חיות.

טֶכנוֹלוֹגִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות של ויטיוברים מונפשת בדרך כלל באמצעות מצלמת אינטרנט ותוכנה, אשר לוכדת את התנועות, ההבעות ותנועות הפה של הסטרימר, וממפה אותן למודל דו או תלת מימדי. הן תוכנות חינמיות והן בתשלום פותחו לטעינת דגמים ולביצוע לכידת תנועה, כאשר חלקן יכולות לשמש ללא מצלמת אינטרנט (אם כי עם אנימציות מוגדרות מראש), וחלקן תומכות גם בחומרת מציאות מדומה, או התקני מעקב ידניים כגון בקר תנועה. תוכניות מסוימות משתמשות בסמארטפונים של אייפון - במיוחד אלה הכוללים לכידדת פנים - כמצלמת אינטרנט חיצונית, תוך שימוש בחיישן המואר באינפרא אדום ללכידת תנועה מדויקת יותר.

תוכנת האנימציה בשם Live2D שמשמשת בדרך כלל ליצירת מודלים דו מימדיים הבנויים מטקסטורות מצוירות, בעוד שניתן להשתמש בתוכנות כגון VRoid Studio וועוד ליצירת מודלים תלת מימדיים.דגמים מוזמנים יכולים לעלות עד 2,000 דולר, תלוי ברמת הפירוט שלהם.

סוכנויות ומסחור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטיוברים עיקריים מועסקים לעתים קרובות על ידי סוכנויות כישרונות, עם מודלים עסקיים המושפעים מאלה המשמשים סוכנויות אידול . סטרימרים מועסקים על ידי סוכנות כדי להציג דמויות שפותחו על ידי החברה, אשר לאחר מכן ממוסחרות באמצעות מרצ'נדייז והופעות קידום מכירות אחרות, כמו גם זרמי הכנסה מסורתיים כגון מונטיזציה של הסרטונים שלהם ותרומות צופים. השימוש במונח "סיום לימודים" כדי להתייחס לסטרימר שפורש את דמותו ו/או עוזב סוכנות הוא גם אחזקה של תעשיית האלילים.

הִיסטוֹרִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבסיס וההתחלה של הויטיוברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 בפברואר 2010, יצרנית הרומנים החזותיים Nitroplus החלה להעלות סרטונים לערוץ היוטיוב שלה עם גרסת אנימציה תלת מימדית של הקמע שלה Super Sonico, שבדרך כלל הייתה מדברת עם הקהל על עצמה או על מהדורות הקשורות לחברה. ב-13 ביוני 2011, הוולוגית היפנית אמי ימאטו העלתה את הסרטון הראשון שלה, שהציג אווטאר מונפש וירטואלי שמדבר למצלמה. בשנת 2012, החברה היפנית Weathernews Inc. הציגה לראשונה דמות בסגנון Vocaloid בשם Weatheroid Type A Airi ב-SOLiVE24, זרם מזג אוויר חי של 24 שעות ב- Nico Nico Douga, ביוטיוב ובאתר שלהם. בשנת 2014, איירי קיבלה תוכנית סולו משלה בכל יום חמישי והחלה בשידור חי עם לכידת תנועה .

בשנת 2014 תוכנת האינדי FaceRig הושקה ב-Indiegogo כפרויקט מימון המונים של האיחוד האירופי, ומאוחר יותר באותה שנה היא שוחררה בסטים והפכה לחבילת התוכנה הראשונה שאפשרה אווטרים חיים בבית באמצעות לכידת תנועה של פנים שהתחיל להיות בשימוש פעיל באתרי סטריימים כמו יוטיוב.

Hololive Production מנהלת למעלה מ-60 ויטיוברים מרחבי העולם על פני ארבעה סניפים.
ניג'יסאנג'י, תחת AnyColor Inc., מנהלת למעלה מ-160 ויטיוברים מרחבי העולם על פני שני סניפים.
וי-שוג'ו נוסדה בנובמבר 2020 כאחת מסוכנויות ויטיוברים הראשונות המבוססות בעולם המערבי .

בסוף 2016, קיזונה אל, ה-ויטיוברים הראשונה שהשיגה פופולריות פורצת דרך, עשתה את הופעת הבכורה שלה ב-יוטיוב. היא הייתה הראשונה שטבעה והשתמשה במונח "יוטיובר וירטואלי". נוצרה על ידי חברת ההפקה הדיגיטלית Activ8 ונשמעה בקול על ידי נוזומי קאסוגה, לקיזונה אל יצרה תחושה של "אינטימיות אמיתית" עם המעריצים, כשהיא מגיבה לשאלותיהם. בתוך עשרה חודשים, היו לה יותר משני מיליון מנויים ומאוחר יותר הפכה לשגרירת תרבות של ארגון התיירות הלאומי של יפן . ניתן לייחס את הפופולריות של קיזונה אל לרוויית יתר של יוטיוברים מצלמות רשת מסורתיות ולהיבטים של דמויות שהקהל לא היה מצפה להן. לדוגמה, למרות המראה הידידותי, Kizuna Ai מקללת לעתים קרובות בסרטונים שלה כשהיא מתוסכלת בזמן משחק.

טרנד הויטיוברים ביפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות הפתאומית של קיזונה אל עוררה טרנד ויטיוברים. בין מאי לאמצע יולי 2018, מספר הויטיוברים הפעילים גדל מ-2,000 ל-4,000.

בתחילת 2018, Anycolor Inc. (שנודעה אז בשם איצ'יקרה) הקימה את סוכנות ויטיוברים של ניג'יסאנג'י . ניזנג'י סייעה לפופולריות של השימוש במודלים של דו מיימד במקום להתמקד קודם במודלים תלת מימדיים, כמו גם למעבר לסטרימינג בשידור חי במקום וידאו וקליפים ערוכים שהיה הסטנדרט עבור ויטיוברים כמו קיזונה אל. חברה שפיתחה במקור תוכנת מציאות מוגברת ומציאות מדומה, העבירה את המיקוד שלה ל-ויטיוברים על ידי הקמת הולו לייב .

לאחר ההצלחה הראשונית שלהם ביפן, המגמה החלה להתרחב בינלאומית באמצעות פנייתם לפאנדום האנימה והמנגה . סוכנויות כמו הולו לייב ו-ניג'יסאנג'י יצרו סניפים בסין, דרום קוריאה, אינדונזיה והודו, כמו גם סניפים באנגלית המיועדים לקהל עולמי. בינתיים, ויטיובריםעצמאיים החלו להופיע במדינות רבות, מיפן ועד ארצות הברית. ביולי 2018, ל-ויטיוברים הייתה ספירת מנויים קולקטיבית של 12.7 מיליון, ויותר מ-720 מיליון צפיות בסך הכל. עד ינואר 2020, היו יותר מ-10,000 ויטיוברים.

מגיפת ה- COVID-19 הובילה לעלייה כללית במספר הצופים בשידור חי של משחקי וידאו באופן כללי בשנת 2020, מה שעזר לתרום לצמיחת ה-ויטיוברים לתופעה מיינסטרים. החיפושים אחר תוכן ויטיובר גדלו בצורה גיאומטרית ב- Google בארה"ב ובבריטניה ממרץ 2020 ועד השקת הולו לייב English Group, בספטמבר 2020, שמייצאת את פורמט יוצר התוכן vtuber מיפן לעולם המערבי . באוגוסט 2020, שבעה מעשרת מרוויחי ה- Super Chat הגדולים ביותר בכל הזמנים ב-YouTube היו VTubers, כולל חברת הולו לייב במקום הראשון, שעד אז הרוויח כ- ¥ מיליון (כ 800,000 דולר ב-2020). במקביל, הפופולריות של ויטיוברים המשיכה לעלות ב- טוויץ', עם שורה של כמה ויטיוברים בולטים דוברי אנגלית כמו חברי וי-שוג'ו Projekt Melody ו- Ironmouse . פוקימיין וכו', גם התנסה בזרמים מבוססי אווטאר באמצעות דגם שהוזמן מאמן ויטיוברים. בין 300 הערוצים הרווחיים ביותר ב-יוטיוב על ידי תרומות קהל קיבלו סכום כולל של 52,484,578 דולר ארה"ב, ו-38% מהערוצים הללו היו מ-ויטיוברים (114 ערוצים), שקיבלו 50% מסך ההכנסות באמצעות תרומות קהל, בסך של 26,229,911 דולר ארה"ב בלבד בשנת 2020.

בספטמבר 2020, Anycolor יצרה "צוות פעולות אגרסיביות והשמצות נגד" כדי להציע ייעוץ לקורבנות של הטרדה ולנקוט בצעדים משפטיים נגד מבצעי הטרדה, במיוחד ההטרדה המקוונת שפוקדת את תעשיית הבידור היפנית. הודעה זו הגיעה בעקבות פרישתו של VTuber Mano Aloe של Hololive לאחר שבועיים בלבד של פעילות עקב הטרדה מקוונת.

דוח התרבות והטרנדים של יוטיוב לשנת 2020 מדגיש את ויטיוברים כאחת המגמות הבולטות של אותה שנה, עם 1.5 מיליארד צפיות בחודש עד אוקטובר.

ב-30 במרץ 2021, קיזונה אל נבחרה לאחד מ-60 המשפיענים המובילים באסיה.

במאי 2021, טוויץ' הוסיפה תג ויטיוברים עבור זרמים כחלק מהרחבה יותר של מערכת התגים שלה. ביולי 2021, גאור גורה - חבר בסניף האנגלי הראשון של הולו לייב- עקף את קיזונה אל בתור ה-ויטיובר עם הכי רבה רשומים ביותר ביוטיוב.

שימוש בשיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

根羽清ココロ (Ne'), ויטיוברים ונציג של התאגיד היפני

בשל הפופולריות שלהם, חברות וארגונים השתמשו ביוטיוברים וירטואליים כשיטת פרסום או הפניית תשומת לב למוצר או שירות. כאשר SoftBank הכריזה על האייפון חדש וה-XS Max ב-2018,קיזונה אל הופיעה באירוע וקידמה את המוצרים בערוץ שלה.

באוגוסט 2018, Wright Flyer Live הוציאו אפליקציה לנייד המאפשרת לויטיוברים להזרים סרטונים בשידור חי תוך יצירת רווחים וחיבור עם הצופים שלהם. במסיבת עיתונאים בטוקיו, הצהיר ראש רייט פלייר לייב בידור, "עצם הגדלת מספר [של ויטיוברים] אינה יעילה כל כך. אנחנו רוצים שהם ימשיכו לעשות את הפעילות שלהם. [כדי לעשות זאת], השגת מעריצים ומונטיזציה חיוניים. אז, אנו מספקים פלטפורמה לתמוך בכך". זה בא בעקבות 10 ¥ של חברת האם Gree, Inc. של חברת האם של Wright Flyer Live  מיליארד דולר (89.35 דולר מיליון) השקעה ב-ויטיוברים, כמו גם 10 ¥ יעד מכירות של מיליארד דולר עד 2020.

ב-24 ביוני 2019, ויטיוברית בשם קאגורה לונה עם שיתוף פעולה עם חברת Nissin Foods לפרסום אטריות ה-Yakisoba UFO שלה, ערכה שידור חי עם סמארטפון מחובר לבלון הליום. בסוף הזרם הגיע הסמארטפון לגובה של 30 קילומטרים (19 מיל) מעל פני הים וצוין על ידי שיאי גינס בתור הזרם החי שתועד בגובה הגבוה ביותר, ושבר את השיא הקודם של 18.42 קילומטרים (11.45 מיל) .


בשנת 2021, חבר ה- הולו לייב האנגלי, Gawr Gura, הופיע רקע במודעה בנושא אנימה של רשת המזון המהיר האמריקנית טאקו בל (שהוצגה לראשונה במקביל לאולימפיאדת הקיץ 2020 בטוקיו).

חברת Good Smile החלה לייצר ננדורואידים של ויטיוברים יפניים ובינלאומיים שונים מאז שנות ה-20.

לקבוצת הבייסבול Fukuoka SoftBank Hawks יש גם שני קמעי ויטיוברים, בשם אומי טאקמין (הידוע גם בשם Hawk Kannon Sea) ו-Aritaka Hina, שניהם נחשפו ב-2020. יש להם ערוץ יוטיוב משלהם וחשבונות טוויטר משלהם

בשנת 2020, ה-ויטיוברים היפניים Ayapan וג'ג'מי הוזמנו על ידי שגרירות ברזיל בטוקיו, יפן, בנובמבר להציג את התוכן שלהם שנעשה עבור הציבור הברזילאי וכיצד ויטיוברים עובד, שם הם קיימו פגישה עם השגריר אדוארדו פאס סאבויה, שהיה איש הקשר הראשון של ויטיוברים עם סמכות ברזילאית.

ויטיוברים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל ישנו פרוייקט בשם פרוייקו אידול, פרוייקט זה מתחלק לעונות וכרגע אנו נמצאים בעונה הראשונה. הכל עונה יהיו 4 עד 5 בנות שיעשו לייב. בלייב הם ידברו איתכם בשפה העברית והאנגלית.

פרוייקט אידול
עונה הראשונה דמויות מי הן
לילי סילי שדה או ערפדית טירה בגהינום (לצערי זה לא תחום)
אמי סויקה ילדה אוהבת לישון
ניאו ספארקלס שועלה אוהבת לנגן בגיטרה
קאטרינה קיוטי פושעת עובדת במפייה
ניקי ריי לוחמת מנסה לחסל את האפוקליפסה


יש גם עוד ויטיוברים בישראל כגון: אקי וראבי וכמובן פרויקו אידול וועוד.

  1. ^ Nagata, Kazuaki (2018-07-17). "Japan's latest big thing: 'virtual YouTubers'". The Japan Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2020-12-14.