טיוטה:יוסי טוריסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי טוריסקי
מתרחצים בחוף יפו. תצלום שנבחר ליצירת החודש על ידי גלריית סאצ'י בלונדון
התצלום "מתרחצים בחוף יפו". נבחר לתמונת החודש של גלריית סאצ'י בלונדון.
מתוך המיצג "מכרות הזמן" בפארק תמנע המציג את סיפור המכרות העתיקים בעולם.

יוסי טוריסקי הוא במאי ומפיק של סרטים ומיצגי וידאו. נולד ב-1 באוגוסט 1950ברעננה, למשפחה של מייסדי העיר. הוא בילה שם את שנות ילדותו, וגילה משיכה לצילום סטילס כבר מגיל צעיר. למד אלקטרוניקה ביד סינגאלובסקי בתל אביב ושירת בצה"ל בתפקיד טכני וכמדריך בגדוד הקשר הארצי.

עם שחרורו החל ללמוד הנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בבאר -שבע, שם כתב בעיתון הסטודנטים והיה הצלם שלו. אחרי שתי שנות לימוד החליט לנטוש את התחום ולנסות להפוך את התחביב ארוך השנים למקצוע. למד בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב וסיים בשנת 1979.

עם תום לימודיו הצטרף לצוות מוזיאון העם היהודי בית התפוצות זמן קצר לאחר פתיחתו, שם הקים את היחידה להפקת סרטים ומיצגים וניהל אותה.

במסגרת עבודתו שם, ביים סרטים קצרים לתצוגת הקבע ולתערוכות מתחלפות של המוזיאון, וסרטים דוקומנטריים שיועדו לשידור בערוצי הטלוויזיה, ביניהם "המלך והלץ" –על התיאטרון היהודי הממלכתי במוסקבה; "אל הערים העשנות" – על היהודים בדרום פולין; "שדות של זהב" – על התיישבות חקלאית של יהודים בתפוצות; "יהודים סיניים על גדות הנהר הצהוב" – על קהילת קאיפנג;" "חיי יום יום בצנעא" – על אורח חיי הקהילה היהודית שם, ועוד רבים אחרים.

מתוך המיצג "הים והסלע" באתר ראש הנקרה.

בשנת 1990 עזב את בית התפוצות והקים את חברת "גלרי הפקות". החברה התמקדה בהפקה ובבימוי של סרטים לתערוכות, למוזיאונים ולמרכזי מבקרים, בנושאי תרבות, אמנות והיסטוריה. המטרה הייתה להנגיש תכנים בתחומים אלה לקהל צעיר, ולספר את הסיפורים באמצעים עדכניים: בעזרת הדמיות אנימציה, צילומי אוויר, שיחזורים תקופתיים מוקפדים עם תפאורות ושחקנים, עריכה קיצבית ופסקול עשיר.

במשך הזמן נוצרו יותר ויותר מיצגים המבוססים על הקרנה רב-מסכית ליצירת פנורמות, או להשגת אפקט תלת ממדי באמצעות שכבת מסכים שקופים. כמו כן גבר השימוש באפקטים ובתאורות שהופעלו בחלל התצוגה לצד ההקרנות על המסכים.

בין המיצגים שביים והפיק במסגרת זו, במטרה לספר סיפורי-מקומות או לתאר אירועים דרמטיים, היו " גשר על הירדן" עבור אתר גשר הישנה; "ציפורי פאר הגליל כולו" למרכז המבקרים בציפורי; "ההתיישבות בגליל" לבית יגאל אלון; "התרבות הפלישתית" למוזיאון אשדוד; "הפריצה למחנה עתלית" עבור מחנה המעפילים עתלית; "הים והסלע" לראש הנקרה; "מכרות הזמן" לפארק תמנע (הקרנה 360 מעלות סביב במה מסתובבת); "המלח" למרכז המבקרים "תעשיות מלח" בעתלית; "משפט אייכמן" לתערוכת קבע במשואה (הוצג גם במוזיאון מרטין גרופיוס באו - Martin Gropius Bau - בברלין); "מסעות הברון רוטשילד" עבור מרכז רוטשילד במוזיאון-ארץ ישראל בתל אביב; "ילדים שואלים את בן-גוריון" לבית בן-גוריון בת"א; ועבודות נוספות עבור תערוכות במוזיאון ישראל ומוזיאון חיפה לאמנות.

בשנים האחרונות חזר לאהבתו הישנה - צילום סטילס, הציג בכמה תערוכות קבוצתיות, ואחד מתצלומיו זכה בתואר תמונת החודש באתר של גלריית סאצ'י (Saatchi Gallery) בלונדון.

נשוי ליעל ואב לענת וחגי. מתגורר במושב נווה ירק.