טיוטה:מערכת הבלימה ברכב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מערכת בלימה טיפוסית לרכב

מערכת הבלימה או מערכת הבלמים ברכב היא כל רכיב ברכב היוצר יכולת לנהג לבלימת רכב מנועי.

מערכת הבלימה ברכב הממונע - מוכרת גם בשם מערכת הבלמים היא המערכת המאפשרת לנהג הרכב להביא את הרכב ממצב נסיעה ועד למצב עצירה מוחלטת. מערכת זו מאפשרת לרכב להאט את מהירות הרכב ואף לשמור על הרכב בעצירה מוחלטת גם כאשר הנהג יצא ונעל את הרכב.

מרכיבי המערכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלם יד
מערכת למניעת נעילת גלגלים בגלגל הקדמי של אופנוע ב.מ.וו

המערכת הבסיסית של הבלמים מורכבת ממערכת בלם העזר (חניה\בלם היד), ומערכת בלימת השירות.

מערכת בלמי השירות מפוקדת על ידי הנהג. בלחיצה על דוושת הבלם הממוקמת בלוח הדוושות בתא הנוסעים הנהג יכול להחליט על מהירות האטה נבחרת לפי תנאי הדרך. ברכב בו לא מותקנת מערכת ABS (מערכת המונעת נעילת גלגלים בזמן בלימה) הנהג יכול לבקר על ידי עוצמת הלחיצה בבלם את מהירות ההאטה. ככול שהנהג מעלה את כוח הלחיצה על דוושת הבלם כך מוגברת עוצמת הבלימה על הגלגלים.

תחילת הלחיצה בדוושת הבלימה מפעילה את בלמי הרכב הקדמיים ורק לאחר מכן נכנסת מערכת הבלמים האחורית לפעולה. מטרת החלוקה הזאת נועדה כדי למנועה מהרכב סיבסוב (סיבוב החלקה סביב צירו מרכזי של הרכב) כאשר הבלמים הקדמיים הם הראשונים לפעול מרכז המשקל היחסי של הרכב נע קדימה ולכשהבלמים האחוריים נכנסים לפעולה נוצר איזון ויציבות בבלימת הרכב.

מערכת בלמי השירות ברכב הפרטי לרוב הנה מערכת הידרולית מפוקדת על ידי משאבת בלם מפעילה ומשאבות בלם בכל גלגל המופעלות בעזרתה. המערכת מורכבת מיחידת בלם מרכזית (משאבת בלם מרכזית) הממוקמת בהמשך לדוושת הבלם עליה לוחץ הנהג; הלחיצה על הדוושה מפעילה את המשאבה המרכזית ויוצרת לחץ על נוזל הבלימה ההידרולי שבתוכה. הלחץ עובר בצינורות אל המשאבות הממוקמות בכל גלגל ואלו לוחצות על רפידות הבלם שעוצרות את סיבוב הגלגלים עד לעצירה המוחלטת של הרכב. רוב הרכבים היום מצוידים במערכת ABS כחלק מובנה ממערכת הבלימה. מערכת זו מונעת את נעילת הבלימה כך שהגלגלים נבלמים אך עדיין מתגלגלים, בדרך זו נמנעת החלקת הרכב בתנאי דרך שונים. המערכת ABS מפוקדת מחשב המזהה גלגל ננעל ומשחררת אותו מבלימה על פי צורך בכך הגלגל ממשיך להיות צמוד בחיכוך עם משטח הבלימה עליו הרכב נוסע והנהגה לא מאבד את השליטה ברכב.

מערכת בלם העזר (חניה\בלם היד) הנה מערכת בלימה אותה מפעיל הנהג בעצירת החניה של הרכב. מערכת זו עובדת לרוב באופן מכני ונועלת זוז גלגלים של הרכב כל זמן החנייה עד אשר הנהג חוזר לרכב ומשחרר אותה מהפעלה בכדי לחזור ולנהוג את הרכב. מערכת זו מורכבת מידית הבלם המכנית, כבל מתכת גמיש וזרועות הפעלה בתוך בלמי הגלגל הנועלים אותו מתזוזה. כאשר הנהג רוצה לעזוב את רכבו בחניה עליו להקפיד שהרכב לא יזוז ממקומו, לכן עליו למשוך בידית הבלם עד סוף תנועתה; פעולה זו מותחת את הכבל המתכתי הגמיש וזה מושך ביחידת הבלימה שבגלגל זרוע הפעלה. זרוע זו מזיזה את הרפידות והן נועלות את תנועת הגלגלים. בדרך זו ברכב נשאר במצב עצירת עזר והגלגלים נעולים מסיבוב. הנהג יכול כעת לעזוב את הרכב בחניה ללא חשש שהרכב יתגלגל ממקומו ויגרום נזק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]